    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Klawiatura MIDI z velocity
    Date: Tue, 9 Oct 2018 11:45:36 +0200

    W dniu 2018-10-09 o 10:32, Krzysztof Gajdemski pisze:

    > Jakie modele masz na myśli? Pierwsze instrumenty wyposażone w MIDI to
    > były instrumenty analogowe (rzecz jasna, sterowane cyfrowo). Pierwsze
    > instrumenty w pełni cyfrowe z fabrycznym MIDI to już synteza FM bądź
    > odpowiednik. W latach 90. standard był już głęboko zakorzeniony.

    W latach 90-tych MIDI już było "do wszystkiego" używane, nie tylko
    stricte do instrumentów. Sterowało się i oświetleniem scenicznym, i
    kurtynami, i wyciągami, mikserami, stołami montażowymi.

    Swego czasu zanabyłem książkę z opisem standardu MIDI, ale życie się
    nieco zmieniło, Amiga musiała zostać w kącie, więc niewiele z niej
    zdążyłem skorzystać.

    Natomiast w instrumentach (i modułach brzmieniowych) od razu można było
    rozpoznać na ucho modulację obwiedni od pełnych banków brzmień.
    Oczywiście były jeszcze różne "syntezatory Casio" które można było
    nazwać nędzną podróbką atrapy instrumentu z modulacją obwiedni. Dopiero
    sporo później Casio wypuściło sprzęt nadający się do pracy. Jednak znów
    polegli: nie pamiętam modelu, ale ich pierwsze piana z ważoną trakturą
    chodziły gorzej od byle Kawaia. Za to brzmienie było dobre.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam