  • Data: 2018-12-17 12:58:00
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Queequeg,

    Monday, December 17, 2018, 11:44:16 AM, you wrote:

    > Fakt, tu wystarczy buck-boost, bo mogę zapewnić separację masy. Lub może

    Mnożysz byty nad potrzebę.

    > sam buck, bo przy napięciu niższym niż 12-13 V i tak nic z panelu nie
    > wyciągnę?

    Dokładnie tak.

    > Mówię konkretnie o tym panelu:
    > https://allegro.pl/panel-solarny-bateria-sloneczna-5
    w-12v-solar-10-i7352156016.html#productReviews

    5W? Warto się tym w ogóle zajmować? Może choć dwie sztuki?

    > Fakt, zerknąłem na jej schemat.
    > Nie do końca dobrze przekazałem, o co mi chodzi...

    Nie da się do akumulatora wpakować wyższego napięcia przy niższym
    prądzie. Jedziesz pełną mocą do osiągnięcia określonego napięcia. W
    przypadku długotrwałego ładowania radzę raczej pozostać przy 13.8V

    > Czyli lepiej ładować akumulator ustalając mu prąd ładowania (i uważając,
    > żeby napięcie nie przekroczyło napięcia, przy którym zaczyna się
    > gazowanie)?

    Dokładnie tak.

    > Dla tego, który wkleiłem wyżej podają, że napięcie w punkcie mocy
    > maksymalnej to 17,8 V. Czy to znaczy, że trzeba zrobić taką przetwornicę,
    > która da na wyjściu taki prąd, żeby zawsze utrzymać na wejściu te 17,8 V?
    > Pytanie czy poniżej tego napięcia panel jest w stanie dostarczyć jakąś
    > moc.
    > Ten wykres (dla innego panelu) mówi, że tak:
    > https://www.dacpol.eu/files/pl/katalog/2014/fotowoli
    ka/wykres.jpg

    Mówi wyraźnie, że nie ma sensu wyciągać z panela czegokolwiek jak
    napięcie spadnie o więcej niż 20%. Przeprowadź sobie linię przez
    punkty mocy maksymalnej przy różnym oświetleniu i sam się przekonasz,
    jak to wygląda.

    > Czyli tak naprawdę potrzebny będzie buck-boost, żeby w każdych warunkach
    > (i Uwe < Uwy i Uwe > Uwy) wyciągnąć z panelu maksymalną moc?

    Jeśli napięcie spada poniżej 14.2V to znaczy, że albo przeciążyłeś
    panel albo już nie ma nic do wykorzystania.

    > Czemu prąd panelu spada wraz ze wzrostem napięcia?

    Bo ma swoją rezystancję wewnętrzną i SEM. SEM jest mniej więcej stała.
    Poniżej panel zachowuje się jak źródło prądowe. Widać to wyraźnie na
    wykresach.

    > Mgliste to strasznie jest.

    Dość elementarna fizyka.

    --