  • Data: 2018-12-17 12:35:22
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 17 Dec 2018 10:44:16 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Fakt, tu wystarczy buck-boost, bo mogę zapewnić separację masy. Lub może
    > sam buck, bo przy napięciu niższym niż 12-13 V i tak nic z panelu nie
    > wyciągnę?

    skoro jest napiecie, to wyciagniesz :)

    Ale byc moze prad/moc juz na tyle slabe, ze nie warto sie bawic w
    podbijanie.

    > Mówię konkretnie o tym panelu:
    > https://allegro.pl/panel-solarny-bateria-sloneczna-5
    w-12v-solar-10-i7352156016.html#productReviews

    Dwa takie, bedziesz mial 24V i praca tylko w jedna strone :-)

    Zobacz ze tu napiecie jalowe 21V, czyli te 12V to juz przy slabym
    oswietleniu, wiec wystarczy jeden panel i przetwornica tylko
    obnizajaca.

    A swoja droga - napiecie mocy maks 17.8V, prad mocy maks 0.29A, prad
    zwarcia 0.31A ... takie "sztywne" te ogniwa ?

    > Nie do końca dobrze przekazałem, o co mi chodzi...
    >
    > Czyli lepiej ładować akumulator ustalając mu prąd ładowania (i uważając,
    > żeby napięcie nie przekroczyło napięcia, przy którym zaczyna się
    > gazowanie)?

    IMO - jak jest moc i to niepewna, to trzeba ladowac cala moca :-)
    Co w przypadku aku moze oznaczac nawet wieksze napiecie niz 14.4V,
    zeby akumulator pociagnal odpowiedno duzy prad.

    Tylko trzeba potem wykryc naladowanie i obnizyc do tych 13.8-14.0V

    > Dla tego, który wkleiłem wyżej podają, że napięcie w punkcie mocy
    > maksymalnej to 17,8 V.

    IMO - to ma na tyle maly prad, ze nie przeladujesz akumulatora,
    szczegolnie, ze po nocy bedzie troche rozladowany. Nie trzeba zadnych
    przetwornic, moze tylko zabezpieczenie przed przekroczeniem 14.4V.

    > Czy to znaczy, że trzeba zrobić taką przetwornicę,
    > która da na wyjściu taki prąd, żeby zawsze utrzymać na wejściu te 17,8 V?

    To pewnie zalezy od oswietlenia. Podaja dla maksymalnego.

    > Pytanie czy poniżej tego napięcia panel jest w stanie dostarczyć jakąś
    > moc.

    Jak najbardziej.

    > Ten wykres (dla innego panelu) mówi, że tak:
    > https://www.dacpol.eu/files/pl/katalog/2014/fotowoli
    ka/wykres.jpg
    > Czyli tak naprawdę potrzebny będzie buck-boost, żeby w każdych warunkach
    > (i Uwe < Uwy i Uwe > Uwy) wyciągnąć z panelu maksymalną moc?

    Patrzac na ten wykres - to akurat na nim ladnie widac ze maksimum mocy
    wypada przy ~30V. Mozna by sobie darowac lepsze dopasowania -
    przetwornica tylko obnizajaca, sprzezenie zwrotne takie, aby utrzymac
    na wejsciu te 30V.

    > Czemu prąd panelu spada wraz ze wzrostem napięcia?

    Zle patrzysz. Odwroc wykres.

    Jak w kazdej baterii - napiecie jest wysokie, gdy pradu nie bierzesz.
    Jak zaczynasz brac prad, to napiecie spada.

    Tylko w bateriach przyjmuje sie (nie calkiem zgodnie z prawda), ze
    napiecie spada liniowo ze wzrostem pradu (bo Rw), a tu mamy spadek
    najpierw (przy malym pradzie) troche krzywy, a potem fazę "prad nie
    wiekszy niz", co z zasady dzialania fotoogniwa wynika.

    I gdzies na tym przejsciu z jednego do drugiego obszaru wychodzi punkt
    mocy maksymalnej.
    Ktory w powaznej instalacji chcemy osiagnac, a w takiej prostej
    doladowywarce niekoniecznie :-)

    J.