  • Data: 2018-03-11 15:58:59
    Temat: Re: LED nixie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Tomasz Szcześniak napisał:

    > Można zrobić lampy scalone, miniaturowe, wykorzystujące emisję polową i
    > inne patenty, ale - zaprojektowanie tego i wykonanie wymaga sporej mocy
    > obliczeniowej, zarówno na etapie projektowania, symulacji, jak i
    > wykonania (sterowanie maszyn) pytanie, czy nie powstała by luka
    > technologiczna pomiędzy tym co trzeba aby te lampowe cuda wytworzyć,a
    > tym co mogłoby bez nich być dostępne.

    Próżniowe układy scalone to już krok dalej. Ale można po prostu robić
    małe i oszczędne lampy. I robiono (co jest najlepszym dowodem, że się
    da), głównie w Związku Radzieckim. W czasach gdy już opanowaono technikę
    półprzewodnikową, ale jeszcze liczono na suwakach logarytmicznych. To
    efekt doktryny wojennej, która zresztą kazała Polsce być przez pewnien
    czas największym producentem lamp elektronowych, i tu najdłużej na
    rynku były radia i telewizory lampowe. W każdym razie ruska ołówkowa
    lampa miała minimalne napięcie żarzenia poniżej jednego wolta i prąd
    około 10 mA.

    > Raczej - brakiem doświadczeń. Nikt wcześniej nie robil takich urządzeń,
    > składających się z tak wielkiej ilości lamp, nie zdawano sobie sprawy
    > z wielu rzeczy.

    To trzeba było doświadczeń nabrać. Choćby obniżyć napięcie żarzenia
    i patrzeć, jak dobrze się przerzutnikowi przerzuca. Wiem, to trochę
    tak, jakbym ojców pouczał, ale wciąż mnie to dziwi. Tłumaczę zatem
    pośpiechem.

    > Nawet ze statystyki - lampy psują się bardzo rzadko. Ale żeby wypadła
    > jedna z 10000 lamp - to już znacznie częściej.

    W dodatku częściej niż ze starości psują sie od przypadku. Zatem telewizor
    co kilka lat, a komputer mający tysiąc razy więcej pamp -- co kilka godzin.

    > Nixie się AFAIR pojawiły jako elementy wyświetlające do dekatronów,
    > wtedy oczywiście tak. Ale bardzo szybko sterowane były już z "normalnej"
    > elektroniki cyfrowej, binarnej lub BCD.

    Z tym "bardzo szybko" trzeba ostrożnie. Dekatrony i nixie to lata
    pięćdziesiąte, a scalony układ steriwanua (74141) pochodzi dopiero
    z lat siedemdziesiątych.

    > A zrobienie dekodera z 4 na 7 wyjść jest prostsze niż dekodera
    > z 4 na 10 wyjść. Niezaleznie od technologii którą się to robi.
    > Analogicznie - trzy bufory mniej na strowanie segmewntów potrzeba,
    > to też 30% redukcji.

    Mało było wcześniej logiki binarnej w układach, a dziesiętnej całkiem
    sporo. Woltomierze cyfrowe z lampami nixie też były dziesiętne.

    --
    Jarek