  • 11. Data: 2011-06-16 15:32:12
    Temat: Re: Lightroom - licencja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Jun 2011, XX YY wrote:

    > Skad to pytanie ?

    Stąd, że w rachubę wchodzą co najmniej cztery prawa, rozumiane
    jako zbiory przepisów:
    - prawo polskie
    - umowy m-narodowe o strefie wolnego handlu, chyba w całości
    znajdujące się w niżej wymienionym zestawie "europejskim"
    (i przez to opisane w ustawie przepisem "utracił moc")
    - umowy m-narodowe "europejskie", przy czym jeśli dobrze rozumiem
    nie chodzi o wspólnotę europejską, a o szerszy podmiot - ten
    o "strefie wspólnego cła i VAT", do którego wchodzą również
    niektóre kraje nie-eu (np. Norwegia)
    - umowy m-narodowe w które zamieszane są USA
    - lokalne przepisy amerykańskie

    > dlaczego mialby byc nielegalny?

    W rozumieniu którego prawa? :)

    > jesli kupiles w usa , masz rachunek , numer licencji na opakowaniu ,
    > to co tu moze byc nielegalnego?

    Niejesny status "prywatnego importu" w świetle dość rygorystycznych
    przepisów dotyczących praw intelektualnych.

    Po pierwsze, ktoś mnie, kiedy wyskoczyłem z dużą pewnością z podobną
    uwagą :P przygasił (co dobrze robi na zapamiętanie treści ;))
    odesłaniem do słów w ustawie z "wprowadzeniem do obrotu".
    Nabywca oprogramowania nie jest uprawniony do "wprowadzania do obrotu",
    a jedynie do wprowadzania w użytkowanie :)

    Aczkolwiek bardzo mi się ta wersja nie podoba, przyznać muszę że
    w świetle litery przepisu "coś w tym jest".
    Litera nie obejmuje w takim samym aspekcie praw do importu oraz
    do dalszego rozporządzania nabytkiem (zupełnie pomijając już sprawę
    sporu o "egzemplarz" tzw. "oprogramowania pudełkowego", o którym
    jest wątek).
    Ale (ustawa) jednocześnie nie "zdejmuje" ochrony, objętej art.5

    Teraz tak:
    - nie mam pojęcia jakie jest prawo w USA, ponad to, że wiem iż
    mają tam niektóre regulacje hm... dziwne, oraz że korporacje
    od wieków lobbują tam na rzecz własnych zysków, chyba
    skuteczniej niż w Europie
    - dopuszczam możliwość, że w licencji jest zapis o "używaniu
    wyłącznie na terenie stanu California". Albo "tylko na
    terenie USA i Kandady (oni chyba tam mają jakieś wzajemne
    umowy)
    - nie wiem o jakim "sprowadzeniu" mowa.
    Jeśli osoba trzecia "sprowadziła" w celu dalszego przekazania
    (darowizny lub sprzedaży), to w sposób oczywisty narusza to
    zasady "wprowadzenia" do EOG: ta osoba nie była uprawniona.
    Jeśli nabywca sobie przywiózł, to wątpliwości mogą dotyczyć
    kwestii licencji terytorialnej: niewątpliwie może sobie nagrać
    na komputerze w Kaliforni i zdalnie używać w .pl, co jednak
    przy używaniu w .pl przekłada się na flejm o "egzemplarzach" :)

    I na deser:
    - jeśli nabywca sobie przywiózł lub ktoś mu "wyeksportował", to
    jest znaczna szansa, że ta osoba (która "wprowadziła" do EOD)
    przebywa lub będzie przebywać na terytorium USA.
    A to oznacza możliwość jej ścigania kiedy się *TAM* znajdzie
    wg *tamtejszych* przepisów, a nie polskich czy europejskich.

    > jesli cena przekroczy dopuszczalna wartosc jaka mozna przywiesc do
    > europy to trzeba odprowadzic VAT.

    To jest praktyka, a nie teoria - praktyka naruszająca prawo, bo
    dla nowych rzeczy nie ma kwoty wolnej, a używanego odsprzedawać
    wg licencji Adobe nie wolno :)
    (z zastrzeżeniem sporu o "egzemplarz" oraz pozostawaniem w mocy
    podleganiu pod przepisy USA kogoś, kto fizycznie w USA przebywa
    bądź też znajduje się tam jakiś jego majątek).

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2011-06-16 16:37:55
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-06-15 14:54, T...@s...in.the.world pisze:
    > Czy Lightroom sprowadzony z US jest 'legalny' (wg Adobe) w Europie?

    Widzę tu różne wykładnie prawa (Gotfryd wykazał nawet cztery :)
    Ja proponuję prawo natury. Otóż, w zgodzie z sumieniem należy program
    nabyć w USA, by dać zarobić (skądinąd niezbyt fajnym ludkom, ale jednak
    twórcom programu) z Adobe. W Polsce, ze względu na już bardzo niefajnych
    ludków mających umowę na sprzedaż fantów z Adobe, programu nie kupiłbym.
    I, wracając do prawa natury, polecam użyć truecrypta do ustanowienia
    prawa natury ponad wszystkimi innymi prawami i rozstrzygnięcia
    ewentualnych problemów z ich priorytetowaniem.
    A dlaczego ''natury''? Cóż, natura nie dopuszcza (na razie) do ominięcia
    tego prawa :)

    --
    pozdrawia Adam
    /bywają dni mieszające skwar z gradem i nie jest to nadzwyczajne zjawisko/

  • 13. Data: 2011-06-16 16:52:53
    Od: XX YY <f...@g...com>

    >   To jest praktyka, a nie teoria - praktyka naruszaj ca prawo, bo
    > dla nowych rzeczy nie ma kwoty wolnej, a u ywanego odsprzedawa
    > wg licencji Adobe nie wolno :)
    > (z zastrze eniem sporu o "egzemplarz" oraz pozostawaniem w mocy
    > podleganiu pod przepisy USA kogo , kto fizycznie w USA przebywa
    > b d te znajduje si tam jaki jego maj tek).
    >
    > pzdr, Gotfryd

    sprawa jest niezwykle prosta - wracajac do zakupu w USA

    kupuje w sklepie program adobe ( niech to bedzie odpoewiednik MM ,
    gdzie sprzedaja na stoisku z oprogramowaniem wyroby adobe)
    zabieram rachunek , przywoze do europy.
    w zaleznosci od przejscia granicznego ( inaczej jest dla samolotow ,
    inaczej jest dla samochodow , rozne sa stwaki w roznych panstwach
    UNI ) , jesli limit wolny od deklaracji celnej nie zostal przekroczony
    wwoze program do UNI , jesli limit zostal przeroczony - oplacam VAT.

    to wszystko.
    jesli w warunkach licencji nie ma napisane , ze program mozna uzywac
    tylko na terenie USA , to bez najmniejszego problemu uzywam legalnie
    np w Polsce.
    Jesli np na laptopie to legalnie moge zabrac ten laptop ze soba na
    wszystki podroze miedzynarodowe , w razie potrzeby obslugiwac program
    znajdujac sie np na wyspie greckij.

    Zaden adobe , nie blokuje mi ani programu , ani komputera.

    Jeszcze prosciej jest przy zakupie w UK , jesli od firmy , to vat jest
    juz oplacony w momencie zakupu , teoretycznie nalezaloby wyrownac
    roznice pomiedzy vat zaplaconym w danym panstwie np 19% a vat w RP np
    22 % .

    Zakup z drugiej reki np na ebay od osoby prywatnej jest ryzykowny.
    Nie masz zadnej pewonocci ze program jest legalny .

    Sciagnac sobie mozesz program ze strony Adobe z serwera znajdujacego
    sie ,gdzie chce , chocby w UK.

    osobiscie nie szukalbym oszcednosci 300 zl kupujac progam na ebay ,
    ryzykujac ze nie bedzie legalny .

    Nie mialbym zadnych oporow kupic legalnie nieruzywany juz oryginalny
    program np od kolegi , ktory go juz nie potrzebuje.

  • 14. Data: 2011-06-17 04:22:17
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Janko Muzykant napisa?(a):

    > Ja proponuję prawo natury.

    Skoro tak - to trzeba po prostu sprawdzić czy klucz z pudełka by USA
    będzie pasował do jakiejś wersji serwowanej przez Adobe w EU ;)

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 15. Data: 2011-06-17 14:39:59
    Od: T...@s...in.the.world

    In article
    <9...@k...go
    oglegroups.com>,
    XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    oglegroups.com>,

    > zdaje sie ze nalezysz do tych , ktry sie boja wlasnego cienia i
    > wszedzie strasza sami siebie wilkolakiem.

    Zapewniam cie, ze nie.

    > co jest nielegalnego w tym ze zakupiles legalnie w US program adobe?

    Nic.

    > jesli kupilbys legalnie w sklepie canona przeznaczonego na rynek
    > amarykanski , to co w polsce bylby on nieleglany ?

    A co to ma do rzeczy. Porownanie calkiem od czapy.

    > zdecyduj sie o co pytasz .
    > napisales ze chcesz kupic w US - bylby vat.w momencie importu .
    > jesli w uk - vat tez jest tyle ze w momenccie zakupu.

    Nie byloby ani VATu ani cla.
    Chce kupic program na ebayu uk. Ale to jest chyba wersja pochodzaca z
    USA.

    > przede wszystkim od kogo kupujesz program na ebay?
    > chyba nie od adobe.
    A Adobe sprzedaje na ebayu?
    I czy jest jakis przymus kupowania od Adobe?

    > czy jest to legalny egzemplarz?
    Legalny w jakim sensie?
    Sprzadajacy nie napisal, ze sprzedaje pirata.

    > czy aby nie np nielegalny kopia?-praktycznie tego nie mozesz
    > wczesniej sprawdzic.

    Ano nie moge.

    > tego bym sie raczej obawial.

    Tego sie wlasnie obawiam.

    TA

  • 16. Data: 2011-06-17 14:52:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Jun 2011, XX YY wrote:

> [...]
    > UNI ) , jesli limit wolny od deklaracji celnej nie zostal przekroczony
    > wwoze program do UNI , jesli limit zostal przeroczony - oplacam VAT.

    Mea culpa, rzeczywiście zwolnienie dla "w bagażu osobistym"
    nie zawiera warunku wyłączającego rzeczy nowe.
    Żeby jasność była, w ustawie sprawdzałem żeby Cię przyskrzynić ;)
    (i podarować też je można, ale już sprzedać bez dopłacenia
    podatku nie wolno)

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2011-06-18 08:36:37
    Od: "Hants" <hants@CUT_ITvp.pl>

    <T...@s...in.the.world> wrote in message
    net.pl...

    > Nie byloby ani VATu ani cla.
    > Chce kupic program na ebayu uk. Ale to jest chyba wersja pochodzaca z
    > USA.

    To są zupełnie legalne (te po 70 funtów) wersje przeznaczone dla
    studentów/uczniów collegu.

  • 18. Data: 2011-06-18 11:26:32
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Sat, 18 Jun 2011 09:36:37 +0100, Hants napisał(a):

    > To są zupełnie legalne (te po 70 funtów) wersje przeznaczone dla
    > studentów/uczniów collegu.

    To jest sens się bawić? Bo taka u nas w Komputroniku jest po 339zł z VAT
    http://www.komputronik.pl/product/115135/Oprogramowa
    nie/Programy_PC/Adobe_Lightroom_3_ENG_WIN-MAC_BOX_St
    udent_Edition.html

    --
    Kojer

  • 19. Data: 2011-06-18 11:49:28
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <itho39$mtq$1@news.onet.pl>, "Hants" <hants@CUT_ITvp.pl>
    wrote:

    > <T...@s...in.the.world> wrote in message
    net.pl...

    > To są zupełnie legalne (te po 70 funtów) wersje przeznaczone dla
    > studentów/uczniów collegu.

    Ale ja nie jestem studentem/uczniem collegu.
    Kupuje wersje pelna, za 140.

    TA

  • 20. Data: 2011-06-18 12:26:30
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <T...@n...onet.
    pl>,
    T...@s...in.the.world wrote:

    > Ale ja nie jestem studentem/uczniem collegu.
    > Kupuje wersje pelna, za 140.

    http://tiny.pl/hflhz

    Wprawdzie sprzedawca twierdzi, ze to wersja UK, ale cena dziwnie niska i
    wskazuje na wersje US.

    TA