    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sun, 17 Feb 2019 14:15:04 +0100

    Dnia Sun, 17 Feb 2019 13:43:52 +0100, Jacek napisał(a):
    > Oglądam tu posty Kolegów w sprawie śrub w kołach i widzę, że klucz
    > trzeba przedłużyć rurą, żeby od/do-kręcić.
    > Sprawdziłem w tabeli, że moment dokręcania śrub w kołach to przeważnie
    > 100-110 Nm, chociaż trafiają się auta, gdzie jest 180 (VW Multivan).
    > Najzwyklejszy klucz ma 30 cm długości, więc mamy siłę 40-70 kG
    > zakładając, że przykładamy siłę nie na samym końcu klucza, tylko 25 cm
    > od główki.

    Zwykly klucz (fajkowy) niekoniecznie ma 30 cm.
    Krzyzakowy owszem, ale inna kwestia przylozenia sily.
    No i stanac noga na tym trudno, trzeba cegly wozic :-)

    > Wydaje mi się, że używanie rury przedłużającej może świadczyć, że ktoś
    > wcześniej do****lił na maxa, albo śruby są pordzewiałe. Inaczej

    zakrecil pneumatykiem, a potem dociagnal dynamometrycznym :-)

    > przeciętny facet bez przedłużki potrafi te 50 kG dać z siebie.
    > No chyba, że gatunek męski jest na wyginięciu i wypiera go jakiś twór
    > eunuchoidalny.

    A 50kg worek jak daleko zaniesiesz ? A dziadkom nie sprawialo klopotu.

    Cos w tym jest, ale to tylko pol prawdy.

    W kadecie jakos mi sie dziwnie sruby same dociagaly.
    Dokrecalem mocno, a odkrecic niemal nie dawalem rady.

    Rdza robi swoje, wiec od lat sruby smaruje ... i ostatnio dwie
    zgubilem. Czy to wina smaru ?

    A rurka ... kiedys odkrecic nie dalem rady, wiec uzylem rurki.
    I rozerwalem klucz. Ale to byl ruski, to moze taki metal.

    Jak sie kola zmienia co pol roku, to odkrecic latwiej.

    Wiec rurka to dobra rzecz.

    J.