  • 41. Data: 2020-04-08 11:41:48
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Jak mówiłem - możliwości Baofenga na 5W zależą od warunków i
    > ukształtowania terenu. Przy 5W stojąc na wzgórzu nieraz rozmawiałem z
    > Krakowem z miejscowości oddalonej o 30 km. Innym razem udało mi się
    > przeprowadzić z tego samego miejsca łączność z Makowem Podhalańskim.
    > Dość często rozmawiałem przez przemienniki oddalone o dziesiątki
    > kilometrów. Innym razem wystarczyło wejść w dolinę, a zasięg
    > diametralnie się zmniejszał...

    No właśnie... na wzgórzu, przemienniki (czyli też anteny wysoko)... to
    zupełnie inna sytuacja, niż dwie wsie w dolinie, przedzielone górką :(

    Chyba, że na tej górce jest możliwość postawienia przemiennika, chociaż
    nie wiem, czy to jest legalne bez licencji (a i z licencją chyba trzeba
    mieć dodatkowe pozwolenie na stację automatyczną? I tak będę się niedługo
    dowiadywał, bo chcę postawić digipeater).

    Z drugiej strony bramka Free Radio Network na PMR podobno jest legalna,
    więc może?

    > Z tym pozwoleniem radio powinno się nadawać do takich zastosowań, o ile
    > tylko będzie się trzymało tych częstotliwości. Krótkofalarstwo to już
    > trochę bardziej skomplikowana sprawa dla kogoś, kto nigdy nie miał nic
    > wspólnego z łącznością radiową.

    Jak się wkręci, to może zrobi pozwolenie :) Wielu krótkofalowców zaczynało
    od CB (ja też).

    > Od niwelowania szumów jest squelch.

    Bardzo ubolewam nad tym, że na CB nigdy nie przyjął się CTCSS...

  • 42. Data: 2020-04-08 11:44:14
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-04-08 o 11:33, Queequeg pisze:

    > Dipol półfalowy jest właśnie *porządną* anteną :)

    OK, jej zaletą jest to że można ją przykręcić do byle słupa w płocie i
    bez specjalnego strojenia będzie działać.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 43. Data: 2020-04-08 11:49:51
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Ale na CB to jest 5.5 metra...
    > Drzewa są?

    W sumie nawet jak nie drzewa, to można postawić jakieś słupy w ziemi. Nie
    wiem tylko, jak daleko taki dipol musi być od przeszkód... coś mi się
    kojarzy, że 1/4 fali (czyli musiałby wisieć na minimum 2.75 m), ale głowy
    za to nie dam.

  • 44. Data: 2020-04-08 11:50:47
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Jak wysoko mieszka znajomy i rodzina (w sensie możliwości umieszczenia
    > anteny lub stanięcia z ręczniakiem)? Biurowiec, parterowy?

    O blok mi chodziło, nie o biurowiec :)

  • 45. Data: 2020-04-08 12:16:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 8 Apr 2020 09:33:08 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Dipol półfalowy jest właśnie *porządną* anteną :) "Nieporządne" są
    > wszystkie skrócone i skompensowane wynalazki.

    No, GP (ćwierć fali) też IMO jest "porządną anteną" :) Oczywiście,
    rozmiarem to może przewyższać półfalówkę ale za to trzeba tylko jednego
    masztu. Pośrednim rozwiązaniem może być dipol półfalowy typu "inverted
    V", z końcami dipola sprowadzonymi pod kątem w dół. Używałem takich
    anten z powodzeniem kiedy jeszcze bawiłem się w krótkofalarstwo.
    Dodatkowa zaleta - ponieważ końce dipola są nisko, można bez problemu
    dostroić antenę skracając je czy wydłużając.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 46. Data: 2020-04-08 12:32:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-04-07 o 18:29, nadir pisze:
    > Czy ktoś może poradzić/podpowiedzieć w co jest sens zainwestować?

    Kiedyś jeździliśmy co roku do wynajmowanego domku w lesie. Aby zadzwonić
    z komórki chodziło się na najbliższe wzgórze i wtedy telefon pokazywał
    poziom sygnału - jedna kreseczka i z trudem dawało się porozmawiać.
    Czyli sytuacja wygląda na mniej więcej taką samą.
    Problem rozwiązała samochodowa antena zewnętrzna. Przyczepialiśmy ją do
    metalowego dachu. W najniższym miejscu dachu - kilkumetrowy kabelek
    sięgał na parapet okna wewnątrz.
    Wtedy komórki miały jeszcze gniazdka do podłączenia anteny zewnętrznej,
    a następne modele miały takie gniazdka dostępne po zdjęciu tylnej
    ścianki obudowy. Działające sztuki mogą się jeszcze gdzieś poniewierać.
    P.G.

  • 47. Data: 2020-04-08 12:34:08
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.04.2020 o 11:20, Queequeg pisze:

    > Jak wysoko mieszka znajomy i rodzina (w sensie możliwości umieszczenia
    > anteny lub stanięcia z ręczniakiem)? Biurowiec, parterowy?

    Dwukondygnacyjny budynek na skraju wsi i lasu, więc w zasadzie wieszać
    może tam co sobie upodoba. Ale cała wieś w zagłębieniu i stąd problemy z
    telefonami komórkowymi.

    > Nie idź w PMR. Raczej w tych warunkach pomyślałbym po prostu o CB (bez
    > żadnych dopałek, zwykłe 4W CB) i dobrej antenie jak najwyżej.

    Ale on nie chce iść w sprzęt stacjonarny i anteny na budynku czy
    maszcie, bo po kwarantannie nie zamierza tego używać w domu. Co innego z
    małym, przenośnym radiem, które można zabrać do samochodu czy lasu, a
    nawet za granicę, bo przez kilka miesięcy w roku siedzi w Niemczech. A
    tam zdaje się nasze CB jest nielegalne?

    Na razie chcemy zorganizować łączność jaką bądź, nie idąc w jakieś duże
    koszty, ale jak już te koszty zostaną poniesione, to dobrze by było żeby
    taki sprzęt potem dalej wykożystać.
    Dlatego padło na Baofenga, bo tani, bo popularny, ale skoro piszesz, że
    to padaka, to może coś innego co sprawdzi się w lesie, na rybach czy
    przy orce pola niedaleko od domu.

  • 48. Data: 2020-04-08 12:35:50
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 08.04.2020 o 07:31, Roman Rogóż pisze:
    > Rozumiem, że wariant łączności internetowej nie jest brany pod uwagę.

    Jakby tam był internet, to by nie było problemu. Bramkę SIP na takie
    okazje mam.

  • 49. Data: 2020-04-08 14:18:31
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-04-08 o 12:35 +0200, nadir napisał:

    > Jakby tam był internet, to by nie było problemu. Bramkę SIP na takie
    > okazje mam.

    ...no to tym bardziej nie rozumiem oporów przed VSAT. To do takich
    warunków właśnie idealne rozwiązanie.

    Mateusz

  • 50. Data: 2020-04-08 15:01:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Ale on nie chce iść w sprzęt stacjonarny i anteny na budynku czy
    >maszcie, bo po kwarantannie nie zamierza tego używać w domu.

    To zdemontuje.

    >Co innego z małym, przenośnym radiem, które można zabrać do samochodu
    >czy lasu, a nawet za granicę, bo przez kilka miesięcy w roku siedzi w
    >Niemczech. A tam zdaje się nasze CB jest nielegalne?

    Wersja prowizoryczna, ale moze warta sprawdzenia - antena
    paraboliczna,
    a w ognisku umieszczony telefon komorkowy, lub jakis router gsm,
    modem GSM USB.
    Oczywiscie w jakims worku foliowym, zeby deszcz nie wykonczyl.

    Bo to to chyba zabawa dla zaawansowanych
    http://t20aaa.mbnet.fi/ant4461.jpg

    P.S. 27km na PMR 0.5W ?
    https://www.youtube.com/watch?v=qnP7erTvaD0

    Bo 280km z lepsza antena chyba nie dziwi
    https://youtu.be/h4SxBmhBpiQ?t=45

    J.