  • 31. Data: 2020-04-08 10:19:52
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    może kupić wzmacniacz gsm i dogadać się z kimś bliżej BTS by tam go
    ustawić. Tyle, że to nielegalne - ale rozwiązuje problem słabego zasięgu
    GSM.

  • 32. Data: 2020-04-08 11:20:39
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    nadir <n...@h...org> wrote:

    > Kolega na święta wraca do Polski z zagranicy, wie że on i reszta rodziny
    > będą poddani kwarantannie. Problem jest taki, że mieszka w miejscu gdzie
    > ma kiepski, a czasem żaden, zasięg telefonii komórkowej a chciałby
    > jednak mieć jakiś kontakt z rodziną czy znajomymi.
    > Pomysł jest taki, żeby kupić dwa radia, jedno będzie miał znajomy a
    > drugie ktoś z jego rodziny, tyle tylko że ta rodzina mieszka w
    > sąsiedniej wsi odległej o jakieś 6-8 kilometrów od jego domu.

    Jak wysoko mieszka znajomy i rodzina (w sensie możliwości umieszczenia
    anteny lub stanięcia z ręczniakiem)? Biurowiec, parterowy?

    > Na razie nie wiemy co kupić, czy jakieś najtańsze Baofengi za 100-150 zł
    > czy inwestować droższe radia DMR?

    Nie idź w PMR. Raczej w tych warunkach pomyślałbym po prostu o CB (bez
    żadnych dopałek, zwykłe 4W CB) i dobrej antenie jak najwyżej.

  • 33. Data: 2020-04-08 11:23:45
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > 3) Analogowa modulacja radzi sobie lepiej od cyfrowych transmisji,
    > zwłaszcza przy słabych sygnałach. Człowiek jeszcze wyłapie rozmówcę z
    > szumów, a komputer będzie gubił co drugi pakiet, nie będąc w stanie
    > prawidłowo zdekodować strumienia.

    Z DMR *podobno* jest inaczej -- radio sobie radzi tam, gdzie na FM już się
    nie dogadasz. Mówię podobno, bo sam nie używałem, wiem tylko tyle, ile
    słyszałem od tych, którzy używają.

  • 34. Data: 2020-04-08 11:25:09
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Sam ostatnio z ciekawości odpaliłem Alana 38 i wołałem przez chwilę na
    > 19, ale odzewu żadnego nie było...

    Ja ostatnio też, ale przy SWR 3 to sobie mogę. Jak zrobię porządną antenę
    (a zrobię), to sprawdzę :)

    Natomiast w samochodzie mam normalną antenę i widzę na przestrzeni
    ostatnich lat, jak ruch zmalał. Radio teraz praktycznie milczy (jest
    sprawne).

  • 35. Data: 2020-04-08 11:28:03
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > To ja cienko widzę aby jakieś ręczniaki dały radę. Na dobitkę pewnie
    > wzniesienie lesiste, co pogarsza sytuację. Radziłbym tak jak heby,
    > zadbać o GSM.

    Jeszcze mi przyszło do głowy (oczywiście jeśli z GSM nic się nie uda, bo
    to najlepsze rozwiązanie), żeby po prostu zawiesić dipola półfalowego na
    CB między drzewami. Jak to wieś, to pewnie są drzewa :)

  • 36. Data: 2020-04-08 11:32:14
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Spotkałem się z informacją, że pewne firmy sprzedające radia
    > (Militaria.pl?) oferują też dokumenty, które pozwalają na korzystanie z
    > jakiejś częstotliwości bez posiadania licencji krótkofalarskiej.

    Jest kilka takich firm, na pewno jest też autoradia.pl. Ma się jakiś numer
    w sieci i przydzielone dwie częstotliwości. Natomiast... najpierw
    sprawdziłbym, czy to w ogóle ma sens.

    Tanie Baofengi są tanie nie bez powodu, mam UV-5R (kupiłem kiedyś, bo
    kosztował 80 zł) i wiem, jaki ma odbiornik. Normalne radio odbiera sygnał
    ładnie, czysto, a Baofeng na tej samej antenie milczy jak zaklęty (nawet
    z otwartym squelchem).

    > Moja propozycja? Stare, dobre CB radio, z porządną stacjonarną anteną.
    >
    > Albo po prostu zewnętrzna, kierunkowa antena GSM, podłączona do jakiegoś
    > starego telefonu/bramki i wycelowana w stronę lokalnego BTS-a.

    Dokładnie tak. Fala na CB jest dużo dłuższa niż na PMR (i dużo, dużo
    dłuższa, niż na GSM), więc łatwiej sobie poradzi...

  • 37. Data: 2020-04-08 11:33:08
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Na 8 km zasięgu nie musi być jakaś *porządna* antena, wystarczy 1/2 fali.

    Dipol półfalowy jest właśnie *porządną* anteną :) "Nieporządne" są
    wszystkie skrócone i skompensowane wynalazki.

  • 38. Data: 2020-04-08 11:33:57
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Trzymanie się z dala od kanału 9 to na chwilę obecną już chyba tylko
    > taka tradycja. Wątpię, żeby jakiekolwiek służby czy wolontariusze
    > pełnili tam dyżury, nasłuchując wezwania pomocy. Ciekawe kiedy ostatni
    > raz ktoś w Polsce wzywał pomoc w ten sposób...

    Też tak myślę, już prędzej na 19 będą słuchali (jeśli w ogóle słuchają).

  • 39. Data: 2020-04-08 11:36:16
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.04.2020 o 11:33, Queequeg pisze:

    > Dipol półfalowy jest właśnie *porządną* anteną :) "Nieporządne" są
    > wszystkie skrócone i skompensowane wynalazki.

    Ale na CB to jest 5.5 metra...
    Drzewa są?

    MJ

  • 40. Data: 2020-04-08 11:37:58
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    nadir <n...@h...org> wrote:

    > Na razie temat nowy, ale po całej akcji z kwarantanną jest pomysł żeby
    > wykorzystać te radia na grzyby, na ryby. A może mu się spodoba i
    > zostanie krótkofalowcem?

    Stacjonarnego z dobrą anteną na ryby nie weźmiesz :) Musiałby być
    ręczniak, a on może nie dać rady. Ewentualnie ręczniak i dobra antena w
    domu, a odkręcana, mała, na ryby na grzyby.

    > No dobra, ale przy nadawaniu z mniejszą mocą, o ile da się to zrobić w
    > tych radiach, i bez odkręcania anteny, można tego w miarę bezproblemowo
    > używać?

    Legalnie nie. Przepis jest jednoznaczny. A czy bezproblemowo...
    antyterroryści za to do domu nie wpadną :)

    Wg mnie większym problemem są operatorzy dźwigów, którzy nadają z tych
    PMRów na całą okolicę. Legalnie.

    > CB nie brałem pod uwagę, bo jak kiedyś używałem sporadycznie jakiegoś
    > ręcznego radia, to on tylko szumiał i trzaskał, generalnie jakość
    > dźwięku była ciulowa.

    Jak jest dobry zasięg, to mowę zrozumiesz. Hi-Fi to nie jest i nigdy nie
    miało być (telefon zresztą też nie).

    > W/g map najbliższy BTS jest o jakieś 4km od wsi, ale nie ma widoczności
    > optycznej, anteny i starego telefonu brak. Czy to na pewno zadziała, bo
    > jak nie to też pieniądze wywalone w błoto.

    Na pewno to nikt nie odpowie, ale przy zakupie wysyłkowym zawsze można
    zwrócić...