  • 31. Data: 2018-12-30 22:32:38
    Temat: Re: Najsilniejsze źródlo światła o rozmiarze żarówki w sensownej cenie
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 30-12-2018 o 22:06, J.F. pisze:
> [...]
    um/Philips%20BTT46%20E27%20helder_smal.jpg

    > A w szkole na korytarzu swietlowki :-)

    A pani, która ocenia gazetkę przed powieszeniem, siedzi przy oknie.
    Szach i mat! :)

    > Ciekawe.
    > Aberracja chromatyczna ?

    Nie mam pojęcia jaki jest mechanizm tego wrażenia nieostrości.
    Może źle się wyraziłem o tej ostrości. Gdy chcę obejrzeć jakiś szczegół,
    to widzę go wyraźniej przy żarówce. Przy ledówce mam wrażenie, że jest
    za ciemno, abym dojrzał ten szczegół wyraźnie. Podobnie przy czytaniu
    książki mam wrażanie, że jest za ciemno do komfortowego czytania.

    Może moje czopki w oku nie są kompatybilne z długościami fali w ledówce?

    yabba

  • 32. Data: 2018-12-30 22:34:16
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-12-30 12:24, J.F. wrote:
    > [...]
    /07/visible-light-new-grad-optometry-crizal-prevenci
    a.png

    > A jest do tego jakas tresc ?

    Zawsze jest jakaś treść.
    https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&q=
    %3E+visible-light-new-grad-optometry-crizal-prevenci
    a.png

  • 33. Data: 2018-12-30 22:43:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Raczej masz wade wzroku. Ktos napisal ze led swieci ale nie oswietla. Cos w tym moze
    byc. Jak masz cos dobrze oswietlone to przyslona w oku ma duza wartosc, taka analogia
    do aparatu fotograficznego. Mala dziurka przez ktora wpada swiatlo powieksza zakres
    odleglosci w ktorym obraz jest ostry. Duza dziura w oku powoduje zawezenie zakresu
    odleglosci ostrego widzenia. Jak zakres odleglosci nie pokrywa sie z zakresem ostrego
    widzenia jakie ma oko, wynikajace z ogniskowej soczewki, to przy slabym oswietleniu
    bedzie nieostre widzenie. Ale przy silnym oswietleniu bedzie dobrze bo zakres ostrego
    widzenia wynikajacy z duzej przeslony wejdzie w zakres ogniskowej soczewki oka.

  • 34. Data: 2018-12-30 22:48:33
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-12-30 22:06, J.F. wrote:
    um/Philips%20BTT46%20E27%20helder_smal.jpg

    > A w szkole na korytarzu swietlowki :-)

    > Ciekawe.
    > Aberracja chromatyczna ?

    Na samym środku trójkąta barw pojawia sie nieaktywnt obszar.
    Część pręcików wzrokowych odbiera wrażenie zupełnej ciemności a to może
    mieć wpływ na synteze melatoniny a może nawet na jakąś atrofie dna oka.
    Poza tym, oko także troche widzi w podczerwieni. To relikt po
    praprzodkach, ale jednak.

  • 35. Data: 2018-12-30 23:25:45
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-12-30 22:43, Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    zakres ostrego widzenia wynikajacy z duzej przeslony wejdzie w zakres ogniskowej

    dodatkowo, widzenie barw ma znaczenie przy widzeniu szczegułów.

  • 36. Data: 2018-12-30 23:39:25
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Od dwóch lat świeci mi żarówka LED 14,5W (1521 lm), producent (OSRAM) podaje że jest
    to odpowiednik 100 Watów standardowej żarówki.
    Jest to żarówka LED taka jak poniżej:
    https://www.obi.pl/zrodla-swiatla-led/osram-zarowka-
    led-st-cla150-20w-e27/p/2797074

  • 37. Data: 2018-12-30 23:51:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jesli juz to szczegolow. Jak porownasz naturalne swiatlo sloneczne, czyli takie do
    ktorego w drodze ewolucji dostosowalo sie oko, to zauwazysz ze najblizsza do niego
    charakterystyke maja biale zarowki led.

  • 38. Data: 2018-12-31 00:18:22
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Ilona" <i...@u...net> napisał w wiadomości
    (...)
    > Poza tym, oko także troche widzi w podczerwieni. To relikt po
    > praprzodkach, ale jednak.

    Lat temu ok. 20, z powodzeniem wykonałem próbę, będąc kilkadziesiąt metrów
    pod ziemią w bunkrach MRU. Po całkowitym przyzwyczajeniu się do ciemności,
    byłem w stanie dostrzec, bardzo, bardzo słabo, ale się udało, zarys palców,
    którymi machałem sobie przed oczami. Na moją prośbę inni to potwierdzili
    wobec siebie. W ogóle całość widziałem ciemnoczerwono, dość znacznie
    zaszumione. Próg widzenia koloru dla niebieskiego jest znacznie wyższy i
    widziałem go dopiero, jak już było dość wyraźnie widać kształty w
    pomieszczeniu, gdy czymś go oświetlić (z czerwonym nie udało mi się tego
    progu ustalić). To też chyba pozostałość po czasach, gdy widoczność koloru w
    nocy nie była konieczna.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 39. Data: 2018-12-31 00:52:24
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-12-30 23:51, Zenek Kapelinder wrote:
    > Jesli juz to szczegolow. Jak porownasz naturalne swiatlo sloneczne, czyli takie do
    ktorego w drodze ewolucji dostosowalo sie oko, to zauwazysz ze najblizsza do niego
    charakterystyke maja biale zarowki led.

    co do szczegółów, to najbliżej ma halogen.

  • 40. Data: 2018-12-31 00:57:40
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-12-31 00:18, HF5BS wrote:

> [...]
    > mi się tego progu ustalić). To też chyba pozostałość po czasach, gdy
    > widoczność koloru w nocy nie była konieczna.

    Szczególnie chodzi o ten ruch, ciepłe obiekty ruchome.