    From: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Netbooki Asusa ( EEE PC ) - parę rzeczy mnie intryguje
    Date: Thu, 01 Jan 2009 20:56:55 +0100
    <gj88te$dar$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gj8bbb$b1p$1@achot.icm.edu.pl>
    <gj8bl4$ivu$3@atlantis.news.neostrada.pl>
    <1...@c...truposza.pl> <gj8nng$sl7$1@achot.icm.edu.pl>
    <gj8uho$df0$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <gjaag5$d0c$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gjar5b$o7o$1@inews.gazeta.pl>
    <4959623a$0$29359$f69f905@mamut2.aster.pl>
    <2...@g...one.pl> <gjijqc$9p5$1@inews.gazeta.pl>
    <2...@g...one.pl> <gjioap$1d1$1@inews.gazeta.pl>

    de Fresz wrote:

    > Zastanów się jakie są potrzeby większości domowych użytkowników i
    > których z nich nie spełnia przeciętny laptop.

    Dzisiaj *każdy* komputer spełnia te potrzeby.

    Zastanów się jednak, czy specyficzne potrzeby wypełniane
    tylko i wyłącznie przez komputery przenośne są *niezbędne*
    tej większości domowych użytkowników?

    Bo na tej samej zasadzie można argumentować, że "samochód
    typu pickup spełnia wszystkie potrzeby przeciętnego użyt-
    kownika". I owszem, mamy manię wszelkiego rodzaju SUVów i
    pickupów. Kupowanych przez ludzi, którzy nigdy ich nie
    użyli w warunkach terenowych czy do przewiezienia czego-
    kolwiek większego.

    > Przenośność, niewielkie rozmiary, "wszystko w jednym", możliwość
    > używania gdziekolwiek (czy to w domu, czy poza).

    Akurat przenośność i możliwość używania gdziekolwiek
    większości użytkowników tak naprawdę zwisa. Nawet jak
    wezmą komputer na kolana na fotelu (czego nie polecam),
    to będą siedzieć ze zwisającym z tych kolan kablem zasi-
    lacza, bo kupili tanie badziewie działające 2 h na zasi-
    laniu bateryjnym.

    Wszystko w jednym to już sensowna zaleta, jednak takie
    zalety mają też i niektóre komputery stacjonarne.

    A teraz przypomnij sobie *WADY* komputerów przenośnych:

    - wysoki koszt eksploatacji (naprawy, wymiana baterii)
    - ekstremalnie niska ergonomia pracy (ułożenie klawiatury,
    trackpada i klawiatury)
    - marnej jakości matryca
    - słaba klawiatura
    - wysoka temperatura pracy, wymagająca korzystania
    ze stołu i tak w wielu przypadkach

    I co, dalej jest to takie świetne rozwiązanie? Chyba po
    to, by kolejne pokolenie miało garba, RSI i problemy z
    płodnością.

    > Dostępność - w sensie ceny do możliwości nabywczych masowych konsumentów.

    No i? Nowy komputer z systemem kosztuje 1400 zł -- i to
    wypasiona konfiguracja. Do tego monitor, klawiatura, mysz
    i za niecałe 2000 zł masz zestaw o niebo lepszy od note-
    booków w tym zakresie cenowym!

    > Słyszałeś o recyclingu? ;-)

    A słyszałeś, by ktoś przyjmował baterie Li-Ion? Albo by ktoś
    oddawał takie baterie do jakiegoś punktu zbiorczego, marnując
    swój czas i tracąc pewnie pieniądze, bo często takie cuda są
    dodatkowo płatne?

    Poza tym wątpię, by zużyte baterie Li-Ion dało się porządnie
    wykorzystać powtórnie. Co najwyżej można zmniejszyć stopień
    ich dzikiego składowania i próbować *troszkę* materiałów
    odzyskać.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |