  • Data: 2017-01-17 00:06:23
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Duża impedancja podyktowana potrzebami ukłdowymi -- radia detektorowe,
    > później lampowe. Ale były też słuchawki z membraną "stacjonarną",
    > umieszczoną w drewninym pudełku, a słuchało się przez coś takiego jak
    > stetoskop lekarski. W ten sposób mozna osiągnąć najwyższą efektywność.

    Takich nie miałem, nie widziałem.

    > W dodatku służący do filtrowania napięcia sieciowego. W swoim czasie
    > bardzo popularna konstrukcja.

    O filtrowaniu nie wiedziałem.
    Dzięki za info :)
    Wydawało mi się, że cewka membrany i cewka "stojana" są zasilane w
    przeciwfazie.

    > Albo w Moskwie czy innym Czarnobylu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Duga

    Tę antenkę znam. Niestety, nie osobiście.

    Ale zagadnienie "siania" energii wolnodostępnej naprawdę nas (naszą
    paczkę ze szkoły średniej) interesowało.
    Dziadkowie (moi i innych) mówili, jak to "dawniej" (przed wojną?)
    rzeczywiście niektórzy ładowali akumulatory lub doświetlali chałupy z
    dipola.
    Zastanawialiśmy się, co się z energią nadawaną (promieniowaną) dzieje, i
    jak na nią wpływają anteny odbiorcze.
    Chyba na to nie ma wzorów do obliczeń. Są tylko ogólne wzory zasięg/moc
    czy tłumienność w zależności od środowiska.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam