  • 11. Data: 2011-03-04 08:22:59
    Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 04 Mar 2011 09:01:31 +0100, t napisał(a):

    > No to zadam pytanie.
    > Mamy spawany tor kolejowy biegn?cy dooko?a kuli ziemskiej po jej
    > powierzchni (ok. 40 ty?. km) i chcieli by?my przebudowaae go tak aby
    > bieg? po wiadukcie o wysoko?ci 10 metrów.
    > Ile metrów dodatkowych szyn musimy zakupiae? t

    dziwię się, że nie potrafisz tego policzyć. Wychodzi 1,6 metra, a
    dokładniej 10/(2*Pi) :-)

    --
    pzdr
    meping

  • 12. Data: 2011-03-04 08:24:21
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 04.03.2011 09:01, t pisze:

    > No to zadam pytanie.
    > Mamy spawany tor kolejowy biegnący dookoła kuli ziemskiej po jej powierzchni
    > (ok. 40 tyś. km) i chcieli byśmy przebudować go tak aby biegł po wiadukcie o
    > wysokości 10 metrów.
    > Ile metrów dodatkowych szyn musimy zakupić?

    Znaczy się po takiej jebutnej estakadzie dookoła ziemi na wysokości 10m?
    Jakieś 62,83m zakładając że pi=3,1415

    Mam nadzieje że babola nie strzeliłem w tak skomplikowanym obliczeniu bo
    będzie siara:)

  • 13. Data: 2011-03-04 08:32:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2011 09:01:31 +0100, t wrote:
> [...]
    >wysokości 10 metrów.
    >Ile metrów dodatkowych szyn musimy zakupić?

    To sie inaczej pyta. Zalozmy ze Ziemia jest idealna kula bez oceanow.
    Opasujemy ja lina na rowniku.
    Nastepnie wydluzamy line o jeden metr i odsuwamy od powierzchni rowno
    na calym obwodzie.
    Czy w przez szczeline pod lina przejdzie mrowka ?

    J.

  • 14. Data: 2011-03-04 08:33:17
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 04.03.2011 09:24, Albercik pisze:

> [...]
    > Jakieś 62,83m zakładając że pi=3,1415
    >
    > Mam nadzieje że babola nie strzeliłem w tak skomplikowanym obliczeniu bo

    A no i oczywiście razy 2 bo dwie szyny ma tor:) no i trochę podkładów

  • 15. Data: 2011-03-04 08:37:03
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 04 Mar 2011 08:22:59 +0000, Krzysztof Chajęcki napisał(a):

    > Dnia Fri, 04 Mar 2011 09:01:31 +0100, t napisał(a):
    >

    > dziwię się, że nie potrafisz tego policzyć. Wychodzi 1,6 metra, a
    > dokładniej 10/(2*Pi) :-)

    pomyłka - zaraz poprawię, ale wynik zbliżony

    wychodzi 2*Pi*0,01km, czyli 62,8 metra

    --
    pzdr
    meping (zawstydzony pomyłką)

  • 16. Data: 2011-03-04 08:37:57
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 04 Mar 2011 09:24:21 +0100, Albercik napisał(a):

> [...]
    > Jakieś 62,83m zakładając że pi=3,1415
    >
    > Mam nadzieje że babola nie strzeliłem w tak skomplikowanym obliczeniu bo

    nie strzeliłeś :)

    --
    pzdr
    meping

  • 17. Data: 2011-03-04 10:13:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2011 08:37:57 +0000 (UTC), Krzysztof Chajęcki wrote:

    >nie strzeliłeś :)

    A o ile sie podniesie tor kolejowy na skutek wzrostu temperatury o 30K

    J.

  • 18. Data: 2011-03-04 10:19:46
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Bo tak sobie licze - zwykla stal ma ~12ppm/K, moze byc zmiana 50-60K,
    > to jest 60mm/100m. Ale te spawane odcinki sa dluzsze, to o ile sie tam
    > te szyny przesuwaja ?
    >
    > Moze to jest jednak jakas niezwykla stal ?

    Można 20 x ewentualnie zmniejszyć rozszerzalność używajac Invco.

    Inovco ma 0,55ppm/K
    http://en.wikipedia.org/wiki/Invar

    WM

  • 19. Data: 2011-03-04 10:58:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 4, 10:13 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A o ile sie podniesie tor kolejowy na skutek wzrostu temperatury o 30K

    To juz trudniejsze. Moze inaczej: taki wiszacy w powietrzu tor dookola
    rownika, podtrzymywany przez elfy, nagle puszczamy. Jakie naprezenie
    sciskajace wywola w nim grawitacja i o ile pod wplywem tego naprezenia
    tor sie skroci?
    Konrad

    PS czy ktos wie czy ostatnie zadanie z Delty, to o plywajacej po
    stawie butelce jest wykonalne?

  • 20. Data: 2011-03-04 12:12:54
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 04 Mar 2011 11:13:45 +0100, J.F. napisał(a):

    > A o ile sie podniesie tor kolejowy na skutek wzrostu temperatury o 30K

    podaj mi rozszerzalność cieplną stopu... :) bez tego mogę podać wzór
    ogólny :) Miła rozrywka to będzie i odskocznia od koszmaru powtórki ze
    statystyki jaką mi w robocie zafundowano w robocie*....

    15 lat temu obiecałem na egzaminie komisyjnym ze statystyki, że w zamian
    z 3, które przepuści mnie na następny rok w życiu się do tego nie
    dotknę.... no i masz.... właśnie muszę wyliczyć przedział ufności z
    wyników badań (i to dla rozkładu t-studenta, bo są 3 próby
    zaledwie)... :-/

    --
    pzdr
    meping