    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Obciążenie sieci przez klimatyzację
    Date: Mon, 6 Aug 2018 16:32:11 +0200

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    >Taki artykuł:
    >http://www.radiowroclaw.pl/articles/view/79661/Rozm
    owa-Dnia-Czy-grozi-nam-blackout-Ekspert-nie-mozemy-s
    pac-spokojnie
    >"praktycznie nie mamy dobrej koncepcji, co robić w szczycie letnim,
    >między
    >innymi dlatego, że system inaczej reaguje na włączenie klimatyzacji,
    >inaczej na włączenie ciężkich maszyn"

    >"klimatyzatory są poważnym problemem nie tylko ze względu na to, że
    >zużywają sporo energii, ale mają pewną charakterystykę trudną dla
    >systemu"
    >O co może chodzić? cos(fi)? Okresowe włączanie/wyłączanie sprężarki?

    Okresowe wlaczanie na pewno nie - to sie przy wielu uzytkownikach
    rozmywa, jeden wlacza, drugi wlacza za chwile, trzeci wylacza.

    Nie wiem o co im chodzi, ale pewne rzeczy podejrzewam.

    a) dawniej bylo prosto - byl debet mocy, to spadalo napiecie,
    odbiorniki mniej pradu i mocy braly, zapotrzebowanie spadalo do
    produkcji.
    A teraz ? klimatyzator jak mniej mocy dostanie, to bedzie dluzej
    pracowal, i w efekcie prad sredni rosnie.
    Podobnie te wszytkie komputery, co maja impulsowy zasilacz, ale
    tez i napedy elektronicznie sterowane, piece z termostatami ...

    czyli spada napiecie, to odbiorcy biora wiekszy prad, wiec
    napiecie dalej spada, wiec oni jeszcze wiekszy prad ... no musi cos
    wybuchnac.

    b) jak tu sie niedawno dowiedzielismy, wraz z przeciazeniem spada tez
    czestotliwosc. A wtedy silniki indukcyjne sie wolniej kreca.
    Czy biora przy tym mniej mocy ... hm, chyba powinny. I znow jest
    pewna samoregulacja sieci.
    A takiego elektronicznie regulowanego to nie dotyczy.

    Siec traci zdolnosc "samoregulacji" po stronie odbiorczej. A teraz
    dodaj jeszcze miliony ladowarek do samochodow elektrycznych ... byc
    moze trzeba bedzie cos pomyslec, ba - juz pomysleli
    https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_grid

    c) nie wiem jak, ale dla energetykow nie tylko moc czynna jest wazna,
    ale tez bierna.
    Tylko czemu "ciezkie maszyny" mialby miec ja jakas inna niz
    tysiace malych silnikow indukcyjnych ?
    A moze to nie o wielkosc chodzi, tylko falownik, ktorym sa
    zasilane te male silniki ?
    A sam falownik ma cos fi = 1.
    No chyba, ze odwrotnie - taki klimatyzator nie ma falownika, ma
    kiepski cos fi, a ciezka maszyna jednak lepsza, bo ktos sie postaral.

    W USA chyba wiecej klimatyzatorow niz u nas, i jakos nie narzekaja.

    Niewatpliwie problem braku mocy rozwiazalaby fotowoltaika czy inne
    elektrownie sloneczne.
    Maja tą zalete, ze im bardziej Sloneczko grzeje, tym wiecej pradu
    produkuja, a jak sloneczko slabo grzeje, to klimatyzatory pradu nie
    biora.

    Ale czy warto panel instalowac na dwa miesiace dobrej pogody ?

    J.