  • Data: 2018-03-07 07:31:13
    Temat: Re: PR - bezsensy taryfowe
    Od: JaNus <bez@adresu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-03-07 o 02:43, PiotRek pisze:
    > komórkę ;-) W drugiej połowie lat 80. było tak, że rozmowa między
    > Warszawą a Budapesztem była tańsza niż z Katowicami

    Z punktu widzenia operatora wcale to takie bezsensowne być nie musi. Na
    cenę usługi składają się rozmaite koszta: długo~ i krótkookresowe,
    inwestycyjne (położenie linii przesyłowej), eksploatacyjne (konserwacja
    tego-i-tamtego), etc. itd.
    Nie bez znaczenia jest też konkurencja:
    jeśli na linii z Katowicami TeP.s.a. była monopolistą, to koszty mogła
    sztucznie rozdymać, tak, aby się Partia (ta najważniejsza wtedy) nie
    przyczepiła.
    Zaś (zgaduję) do Budapesztu mogła być możliwość skorzystania z usługi
    tamtejszego operatora, więc Tepsa musiała z nim konkurować. Gdy jest
    konkurencja (obojętne w czym) to zawsze korzysta na tym konsument!

    Jednak (jak już wskazywałem), linia do Katowic mogła być faktycznie
    "droższa" (w kontekście ponoszonych przez operatora kosztów), więc
    musiał on te "absurdalne" ceny tak właśnie ustawić.

    Ale z trzeciej (ogólnej) strony jest tak, że jeżeli widzimy jakieś takie
    absurdy, to najczęściej nie jest to ani głupota, ani sabotaż, lecz ktoś
    dobrze ustawiony trzepie na tym niezłą kasę. Co *zawsze* wiąże się z
    interwencjonizmem państwowym, i nie byłoby możliwe (na dłuższą metą) w
    warunkach w pełni wolnego rynku!