  • Data: 2020-02-26 03:38:13
    Temat: Re: Partycja odzyskiwania
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e542fc7$1$17344$6...@n...neostrada.pl

    > Są kształcone -- potrafią czytać i pisać! ;)
    > [to nie ludzie!]

    > -=-

    > Trzeba poznać start komputera:
    > BIOS-->MBR-->BootSektor_aktywnej-->pliki...

    > Wszędzie są sterujące kody maszynowe...

    Gruby Linuksa czy cienias windy -- jedna chwała,
    bo mechanizm ogólny jest zawsze ten sam! Można
    tam (w MBR) wpisać coś swojego, skoczyć nie do
    BS którejś partycji ale w miejsce przytulniejsze,
    by coś ciekawego uzyskać, ale wcześniej czy później
    można to nadpisać standardowym kodem a TP odbudować
    na podstawie BSów partycji Primary.

    Partycja Extended to szczególna Primary.

    Dyski logiczne to zwyczajne partycje, o których
    info nie jest powielone w TP umieszczanej w MBR.

    GPT to po prostu Extended -- jeśli ktoś nie lubi
    Extended z jej iteracją, chyba ;) nie polubi GPT.
    (bo to ten sam iteracyjny mechanizm)

    GPT nie wymaga karkołomnego skanowania całego dysku,
    ale w ogóle wymaga skanowania całego dysku w celu
    odnalezienia informacji o każdej partycji tak, jak
    to ma miejsce z logicznymi dyskami na Extended...
    Kolejne partycje mogą być przedzielone pustkami,
    gdyż każda partycja wie, gdzie zaczyna się następna.
    (tego mechanizmu nie ma w wypadku Primary w MBR;
    tam partycja wie sporo o sobie, lecz niekoniecznie
    o innych)

    -=-

    Po MBR na dyskach jest bardzo dużo wolnego miejsca
    rezerwowanego na cele różne -- można tam umieścić
    różne rozszerzenia MBR, ale chyba ogólnie te
    rozszerzenia nie stały się twardymi standardami
    takimi jak jednosektorowy_MBR. Dopiero chyba GPT
    przynosi trwały prze_łom...

    -=-

    Same partycje:
    - Primary na MBR
    - Primary na GPT
    - Dyski logiczne w Extended na MBR
    są niemal identyczne i można je spokojnie kopiować
    przemiennie -- przykładowo Logiczną kopiować
    w Primary tak na GPT jak na MBR itd...

    Każdej Primary na MBR można założyć BCD -- także pustej.
    Każda Primary na MBR może być startową (może nieprofesjonalna ;)
    nazwa) dla WXP... Ja miałem malutkie startowe (niemal puste)
    z których startowałem WXP... Trochę podobne rozwiązanie do
    małych/dodatkowych partycji dla W10.

    Bywało, że te startowe zawierały (wspólny dla wszystkich OSów) SWAP.

    Wbrew pozorom taka startowa partycja bez katalogu Windows ma swe zalety!

    http://eneuel.w.duna.pl/error/h2.png

    Początkowa to zwykła z WXP, następnie (jako aktywna) jest mała,
    tylko do startowania, po której jest kolejna z WXP. Ta mała na
    co dzień nie jest konieczna, ale jest przydatna w sytuacjach
    awaryjnych.

    Na Extended są dwie większe i dwie mniejsze -- te mniejsze to
    pełnowartościowe systemowe z kopiami WXP, z których można
    bootować. Można którąś z nich skopiować w miejsce Primary
    i uaktywnić, by z niej startować... (ale można startować
    z innej i bootować z takiej logicznej, wskazując ją
    w Boot.ini aktywnej)

    Na jednym dysku można mieć masę (teoretycznie można
    nawet kilkadziesiąt -- o ile starczy miejsca) systemowych
    i podczas bootowania wskazywać, z której ma być bootowanie...

    Praktyka jest mniej ciekawa -- WXP potrafi ;) pomylić się w liczeniu...
    [może też jest księgowym?... -- jak ja...] Więcej niż 9 to prośba
    o kłopot...

    BCD chyba jest odporniejszy na te problemy -- można
    mieć chyba znacznie więcej niż 9 na tym samym dysku...

    -=-

    Ogólnie Vista/W10 itp. są znacznie lepsze pod względem
    bootowania niż WXP; a WXP znacznie lesze od WinDOsów...
    DOSy niekoniecznie trawią kilka Primary na tym samym dysku...

    -=-

    Info o montowaniu FileSystemów/partycji pod literki trzyma Win
    między innymi w rejestrze w MountedDevices (czy jakoś podobnie)
    i zwykle jest tam śmietnik... Czasami ;) wywalam stamtąd wszystko
    bez zastanawiania się... Nie polecam tego innym, ale mnie czasami
    brak cierpliwości. :) [w najgorszym wypadku wybuchnie...]

    Plikiem rejestru trzymającym kluczyk MountedDevices jest chyba
    'system' bez rozszerzeń. Takich plików rejestru bez rozszerzeń
    jest sporo. [Kopania twierdził zawzięcie, że pliki rejestru
    mają rozszerzenia DAT -- rzeczywistość go nie dotyczyła/obejmowała...]

    Można rzecz jasna kluczyk zbakapować, po czym wywalić i w razie potrzeby odtworzyć...

    Takie czystki skutkują przyspieszeniem startu i zamykania Win...
    Zazwyczaj nie są groźne, ale nie polecam usuwania wszystkiego,
    bo jednak ;) raz na jakiś czas te czystki mogą ;) pochłonąć coś
    ciekawego... ;)

    --