  • 101. Data: 2020-02-08 14:43:00
    Temat: Re: Partycja odzyskiwania
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 07.02.2020 o 13:56, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:

    > Masz w oknie tworzenia partucji:
    > Unalocated space before - tu wstawiasz co potrzebujesz,
    > Partition size - rozmiar partycji
    > Unalocated space after - widzisz tu, ile wolnego jest na dysku na dalsze partycje

    Ale mi nie chodzi o informację ile zostało wolnego miejsca po założeniu
    partycji - ja chce wygospodarować wolne miejsce po założeniu jednej. Tak
    że jak zakładam partycję "D" to miedzy "C" a "D" ma być wolna
    przestrzeń. A przecie gdy nawet wg powyższego schematu założę jedną
    partycję to druga/następna zostanie automatycznie  zamontowana przy
    niej, bez wolnej przestrzeni.

    A może to ja coś źle zrozumiałem,. Ta wolna przestrzeń dla partycji z np
    Win 10 musi być po sąsiedzku czy wystarczy jak będzie na końcu dysku z
    kilkoma partycjami i systemami na nich?

  • 102. Data: 2020-02-08 14:43:52
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Trybun" 5e3d426d$0$508$6...@n...neostrada.pl

    > Dostałeś już odpowiedź.

    Nie, z tego co widzę potrzebny jest program nie do zakładania partycji a
    do obsługi dysku, programami do partycjonowania nie można gospodarować
    wolną przestrzenią dysków.

    > Co uzyskałeś? Kilka różnych partycji systemowych?
    >
    > -=-
    >
    > Na jednym dysku mam różne systemy; z którego chcę,
    > z tego bootuję spośród tych systemów, które tam
    > mam -- bez zmiany dysku. Też tak masz? ;)

    Źle zrozumiałem, myślałem że chodzi o coś innego. Odpowiadając na
    pytanie - obecnie mam 3 systemy na dwu dyskach. Rozruch z linuksowego
    GRUBa.

  • 103. Data: 2020-02-08 16:50:18
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 8 Feb 2020 14:43:00 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5e3ebae3$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    od Trybun <L...@j...cb> :

> [...]
    >
    >A może to ja coś źle zrozumiałem,. Ta wolna przestrzeń dla partycji z np
    >Win 10 musi być po sąsiedzku czy wystarczy jak będzie na końcu dysku z

    No to jeszcze raz.

    Masz w oknie tworzenia partucji:

    Unalocated space before - tu wstawiasz co potrzebujesz, to ilość wolnego miejsca
    PRZED
    partycją, którą zakładasz(to jest nasze wolne miejsce pracujące jako dodatkowy OP)

    Partition size - rozmiar partycji

    Unalocated space after - widzisz tu, ile wolnego jest na dysku na dalsze partycje

    Czyli ustawiasz:
    space before - 4GiB
    size - 49 GiB
    Otrzymujesz wolne miejsce 4GiB przed partycją i 49GiB partycję.
    W ten sposób zakładasz co chcesz i gdzie chcesz, to musi być dobrze rozplanowane.
    I uwaga, przed tym wszystkim zrobić secure erase dysku(lub, najlepiej, blkdiscard
    całego
    obszaru), bo jeśli na nieprzydzielonych obszarach zostaną jakieś dane, to zostaną tam
    po
    wieki wieków, i te obszary nie będą dobrze pełnić roli dodatkowego OP.
    Oczywiście blkdiscard można zrobić po partycjonowaniu, ale trzeba się na tym znać.

  • 104. Data: 2020-02-08 19:25:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5e3ebae3$0$551$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    przestrzeń. A przecie gdy nawet wg powyższego
    > schematu założę jedną partycję to druga/następna zostanie automatycznie zamontowana

    Choć raz użyłeś jakiegokolwiek partycjonera z GUI? ;)
    Zakładasz partycję, zakładasz następną, chwytasz ją jak
    plik (lewym myszki) z pulpitu i przesuwasz... -- to jedna
    z ,,metod''...

    > A może to ja coś źle zrozumiałem,. Ta wolna przestrzeń dla partycji z np Win 10
    musi być po sąsiedzku czy wystarczy jak będzie na
    > końcu dysku z kilkoma partycjami i systemami na nich?

    Obojętne, gdzie będzie.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 105. Data: 2020-02-08 19:33:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5e3ebb17$0$551$6...@n...neostrada.pl

    > Źle zrozumiałem, myślałem że chodzi o coś innego. Odpowiadając na pytanie - obecnie
    mam 3 systemy na dwu dyskach. Rozruch z
    > linuksowego GRUBa.

    Mając w laptopie tylko jeden dysk -- raczej ;) musisz mieć na
    nim wiele systemów, jeśli chcesz ten sam komp bootować z różnych
    systemów i nie chcesz często ;) zmieniać dysku... Laptopy zazwyczaj
    mają jeden dysk lub jeden HDD i jeden dysk SSD, Oczywiście można
    podstawiać dodatkowe dyski via USB czy eSATA bądź w miejsce CDVD
    i są laptopy mieszczące w sobie wiele HDD i wiele dysków SSD...

    Można też używać kompów wirtualnych...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 106. Data: 2020-02-08 20:19:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e3eff25$0$542$6...@n...neostrada.pl

    > Zakładasz partycję, zakładasz następną, chwytasz ją jak

    Chwytasz, zanim jest naprawdę utworzona, ale gdy już widzisz,
    jak będzie wyglądał podział dysku -- najpierw przygotowujesz
    wszystko, dopiero później zlecasz wykonanie...

    Możesz też przesuwać końce lub podawać cyferkami, ile
    chcesz mieć wolnego przed partycją, ile za niż, ile
    ma mieć partycja itd...

    Bywa, że zamiast cyferek masz suwaki lub i suwaki, i cyferki...

    Rozwiązań jest wiele, ale są one aż nazbyt oczywiste...

    Choć raz tego spróbuj... ;) (nie gniewaj się, ale
    nie pytałbyś, gdybyś choć raz w życiu tego użył...)

    Trochę to podobne do cropowania w programie graficznym
    (ale tam masz więcej wymiarów) lub zmiany rozmiaru okna
    na pulpicie Windows itp...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 107. Data: 2020-02-09 07:17:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" 5...@4...com

    > space before - 4GiB
    > size - 49 GiB
    > Otrzymujesz wolne miejsce 4GiB przed partycją i 49GiB partycję.

    Na 64W10 potrzeba więcej -- może i 2 razy 49 GB.

    Zauważyłem (być może niepoprawnie) iż kompresja NTFS zwiększa
    licznik TBW podczas czytania -- czyli nie warto tak kompresować...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 108. Data: 2020-02-09 18:18:49
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 08.02.2020 o 16:50, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    > Oczywiście blkdiscard można zrobić po partycjonowaniu, ale trzeba się na tym znać.

    No, teraz wszystko gra. A gdy przyjdzie czas na reinstalację systemów to
    spróbuje je ustawić wg powyższych wskazówek. Dzięki.

    Ten blkdiscard to rozumiem jakaś odmiana formatu dla SSD?

  • 109. Data: 2020-02-09 18:19:18
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > Zakładasz partycję, zakładasz następną, chwytasz ją jak
    > plik (lewym myszki) z pulpitu i przesuwasz... -- to jedna

    Zawsze, dysk pod Windowsa zawsze ustawiam w trybie graficznym. Z
    Linuksami różnie bywa, niektóre mają instalatory tylko  w trybie tekstowym.

    > Obojętne, gdzie będzie.

    No to jest tu różnica zdań. Olaf twierdzi co innego.

  • 110. Data: 2020-02-09 18:20:25
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > podstawiać dodatkowe dyski via USB czy eSATA bądź w miejsce CDVD
    > i są laptopy mieszczące w sobie wiele HDD i wiele dysków SSD...

    Laptop czy stacjonarny - żadna różnica. Dyski wszędzie są takie same, a
    wiec i rozruch ten sam.