  • Data: 2017-05-24 10:37:09
    Temat: Re: Partycjonowanie dysku
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 24 maja 2017 01:50:03 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:
    > <s...@g...com> c...@g...co
    >
    > : Przeszkoda jest o tyle ze partycja załozona przez
    > : nowy soft będzie brac pod uwage wiele zalezności.
    >
    > Co to 'nowy soft'?

    Nowe programy do obsługi partycjonowania.
    Bo metoda na podział dysku nie była nigdy jedna i spójna. Partycjonery microsoftu
    robiły to zawsze troche dziwnie i niespójnie z wersji na wersje. Do tego trzeba by
    dodac partycjonery innych firm i robi sie zamieszanie.

    > : Skasowanie starszym narzedziem partycje usunie zupełnie ok.
    >
    > I zostawi puste miejsce, które można nawet trochę ;) nadpisać
    > bez tracenia skasowanej partycji i informacji w niej zawartych.
    >
    > Nie polecem takich zabaw userom poczatkującym -- zwłaszcza na
    > nieistotnych ;) (czyli takich, które nie są zbakapowane) danych.

    Ano. Racja.

    > : Ale to starsze narzędzie załozy ją od nowa ale juz
    > : może zastosowac inna geometrie.
    >
    > Co to geometria? -- rzekome cylindry i powierzchnie talerzyków?

    Z grubsza tak.
    Mi raczej chodziło o wynikowa lokację na dysku. I w zalezności od użytego
    oprogramowania ona sie może zmienić. Czyli mamy partycje o zadanej geometrii kasujemy
    ją i w jej miejsce tworzymy nową. O takim samym rozmiarze (o to zazwyczaj pytają
    partycjonery). Nowa może miec inną geometrie.

    Po takiej operacji ten filesystem który był na partycji inicjalnie nie będzie działał
    na tej nowej.

    > : W efekcie jesli miales na tej partycji filesystem skasowales
    > : partycje i zalozyles od nowa
    >
    > Nie piszemy o 'założeniu od nowa', ale o *odkasowaniu*
    > partycjonerem (edytorem dysku raczej ;) nikt tutaj nie
    > odkasowuje) skasowanej partycji. Akurat znam magików,
    > którzy nie kalali się ;) partycjonerami, gdy chcieli
    > odkasować skasowaną partycję, czy ustawić aktyność.

    Ja cały czas miałem na mysli edycje partycji. Nie jej odzyskiwanie.
    Ale w sumie temat troche podobny i pokazuje ze partycja partycji nie równa i nie jest
    łatwo skasowaną odzyskać.

    Pod linuxa był programik chyba o nazwie gparted albo podobnie. On szukal partycji i
    podawał mozliwe rozwiązania, raz odzyskalem skasowana partycje. Raz odzyskalem ale
    pliki na niej byly uszkodzone...

    > Bardzo często eksperymentuję z partycjami (ostatnio na
    > maszynach wirtualnych -- teraz niemal wyłącznie na VB
    > i VM) i wiem, że niekoniecznie jest tak, jak piszesz.
    > Choć to niewiarygodne -- nawet częściowe nadpisanie
    > skasowanej partycji nie musi oznaczać utraty informacji.
    >
    > Zwłaszcza nadpisanie FATalnej NTFSową itp., czy nadpisanie
    > jakoś modyfikowanej zupełnie nową -- ta zmodyfikowana zwykle
    > ma swe opisy (tablice partycji itp.) w nietypowych miejscach.

    Tak może być.

    > Oczywiście nikomu nie proponuję tego rodzaju zabaw na tym,
    > czego nie chce utracić -- zauważam, że w razie ,,czego''
    > zazwyczaj warto próbować odzysku nawet wtedy, gdy na oko
    > nie ma już szansy na łatwy odzysk.

    Ano. Zawsze warto sprobowac. Byle robic to z glowa...