  • Data: 2018-08-09 14:33:12
    Temat: Re: Płytka z MOS6502 niestabilna do czasu dotknięcia masy
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 09.08.2018 14:06, J.F. wrote:

    > Tak w ogolnosci - o ile dobrze pamietam, to 6502 byl elektrycznie
    > "slaby" i obciazanie wieloma ukladami LS nie jest wskazane.

    Z tego co czytałem, to słabe były linie adresowe. Do linii danych można
    było już podpiąć więcej układów. Nie wiem jak z liniami sterującymi i
    zegarowymi, nie sądzę jednak, żeby jeden układ LS miał im zaszkodzić...
    Co do samych linii adresowych, to u mnie co prawda fufory znajdują się
    dopiero przed gniazdem, jednak nie powinno mieć to większego znaczenia.
    Te lnie są obciążone tylko RAM-em 6502, EPROMem 27128 oraz paroma
    układami HCT.

    > Tez sie moze mscic.
    > Kondensatorowo nie zalowales przy tym ?

    Hmm... Co masz na myśli? ;)

    > Sugeruje problemy z RAM. Adres powrotu na stosie jest w RAM.

    Stawiam jednak na to, że jest to efektem tej samej niestabilności. Ten
    sam kod i te same układy RAM-u działały wcześniej na płytce
    prototypowej. Nie pomaga także zamiana RAM-ów miejscami (drugi
    praktycznie nie jest w tej chwili używany).
    Zwyczajnie prosty kod niekorzystający z odwołań do funkcji zdaje się
    lepiej reagować na przejawy opisywanego problemu.

    Poza tym niestabilna praca jest widoczna nawet po wyjęciu RAM-u,
    oczywiście gdy wgrany jest program nieodwołujący się nie stosu.

    > Na HCT uwazaj - one maja obnizone progi napiec na wejsciu, dostosowane
    > to standardu wyjsc TTL.
    > Z 6502 tez powinny dzialac, ale jesli on jakis przeciazony i w
    > standardzie sie nie miesci ...

    W moim przypadku mowa o oryginalnym MOS6502, a nie nowocześniejszym,
    CMOS-owym 65X02. On chyba miał wyjścia właśnie w standardzie TTL?
    Dlatego właśnie zastosowałem HCT, a nie np. HC.

    > W pierwszej kolejnosci - przejdz na nizsza czestotliwosc.
    > Moze problemy ustapia.

    Też próbowałem. Przy 1MHz układ ciągle jest niestabilny.

    > Raczej nie.
    > Ja bym raczej dodal troche polaczen, zeby ta masa byla "kratką".
    > Ale czy to pomoze ... nie obiecuje.

    Przeciąłem dremelem pole masy przy obrzeżu płytki z jednej strony, tak
    więc teraz nie stanowi zamkniętego pierścienia. Nie pomogło.

    Na dobrą sprawę mógłbym spróbować zrobić to w formie płytki dwustronnej,
    z większym polem masy od góry. Wątpię jednak, żeby dało mi się zgrać
    warstwy przy tak dużej płytce, a zamówienie tego w fabryce to jednak za
    duży koszt jak na amatorski projekt. W dodatku bez gwarancji, że problem
    nie ujawni się też na fabrycznym PCB. ;)

    No cóż... Muszę szukać dalej...