  • Data: 2016-08-04 02:46:54
    Temat: Re: Po co dziadek klepał kosę?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 3 sierpnia 2016 13:59:28 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

    > A można ją jakoś inaczej utwardzić w domu?
    > Myślałem o grilu czyli podgrzać kosę żebym była bardziej plastyczna
    > Raz młotkiem przypieprzyć zamiast dziesięć razy.
    > Tylko że będzie krucha i mały kamyk wystarczy i kosa out.

    Potrzebna jest właściwa twardość i objętość utwardzonego metalu. Im bardziej metal
    się utwardza, tym bardziej jest kruchy. Po przekroczeniu jakiejś granicy tej
    twardości ostrze zaczyna wykruszać się zbyt łatwo, więc tępi się szybciej, zamiast
    wolniej. Po drugie objętość. Tego utwardzonego metalu nie może być za mało, bo zbyt
    często trzeba by było ostrzyć, ale też i nie za dużo, bo będą się wykruszać za duże
    fragmenty i kosa zbyt szybko się zużyje po kolejnych ostrzeniach.

    Są materiały o takich własnościach że nie trzeba by było tej kosy klepać, a i ostrzyć
    nie za często. Stale utwardzane wydzieleniowo, na przykład, albo od biedy może nawet
    HSS. Tylko że taka kosa kosztowałaby majątek. Ile sztuk dałoby się ich sprzedać?
    Teraz noże są z ceramiki, następny kandydat na kosę. Tylko ostrzyć ciężko, no i ta
    kruchość za duża. Wyłamiesz dużą szczerbę i nawet na złom tego nie oddasz.

    Współcześnie różne ostrza w maszynach ostrzy się laserowo: bardzo szybka zmiana
    temperatury, bardzo dobrze kontrolowane chłodzenie, powtarzalne warunki. Ale takie
    ostrze jest jednorazowe, bo objętość utwardzonego materiału jest znikoma. Kosa jednak
    musi nadawać się do ponownego naostrzenia. Nie widziałem kieszonkowego urządzenia do
    laserowego ostrzenia kos. Może najwyższy czas na patent...

    PS Spytaj Macierewicza i jego ekspertów, oni pewnie już mają opracowaną teorię
    klepania skrzydeł tupolewów tak żeby kosiły brzozy.