  • Data: 2018-07-23 22:20:30
    Temat: Re: Poczta, telegraf i telefon w dawnym Wrocławiu
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Śląski" <t...@k...bezspamu.org.pl> napisał w wiadomości
    news:pj5bnj$t4r$1@sunflower.man.poznan.pl...

    > Dodatkowo musiały być zawinięte w papier, a potem osznurowane. Majaczy mi
    > się, że bardzo dawno temu lakowano miejsce związania sznurka. Żeby 'nie
    > było śladu otwierania'???

    Hmm... nie pamiętam, aby wysyłane paczki lakowano (co nie znaczy, ze tego
    nie robiono), ale za to pamiętam, że lak na poczcie był. Miał formę
    mini-pryncypałka, taki prostopadłościan, szeroki i wysoki ok. 1 cm, a długi
    na może ok. 10, konsystencją przypominał całkowicie stwardniałą żywicę
    sosnową (bo i podobnież, kalafonia była jednym z jego składników... to by w
    zasadzie do lutowania się nadawał), barwa ciemnej czekolady, przynajmniej
    tak zapamiętałem jego łamanie się.

    Być może lakowano paczki wartościowe, jako pieczęcią. Widywałem parę razy
    (dawno już) lakowe pieczęcie w biurach, jak urzędnicy wychodzili po pracy,
    to bywało lakowane, do otwarcia rano, obecnie widuję plastelinę.
    Nie wiem, czy nie lakowano śrub skręcających urządzenie będące na gwarancji.
    W telewizorach była częściej plastelina, pamiętam jednak, że kilka razy
    wykruszałem coś a-la lak właśnie, głównie z urządzeń rosyjskich/radzieckich.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.