  • Data: 2018-07-23 22:34:47
    Temat: Re: Poczta, telegraf i telefon w dawnym Wrocławiu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    HF5BS pisze:

    > Hmm... nie pamiętam, aby wysyłane paczki lakowano (co nie znaczy,
    > ze tego nie robiono), ale za to pamiętam, że lak na poczcie był.
    > Miał formę mini-pryncypałka, taki prostopadłościan, szeroki i wysoki
    > ok. 1 cm, a długi na może ok. 10,

    Długi na jakieś dwadzieścia. Ale łatwo sie łamał, więc rzadko występował
    w całości. W przekroju nie kwadratowy, lecz trapezowy (wylewny do formy,
    jak batonik czekoladowy). Szeroki gdzieś na półtora, wysoki na niecały
    centymetr. Mam gdzieś jeszcze całe pudłko laku, z etykietką, ale nie
    będę teraz szukać by zrobić dokładny pomiar.

    > barwa ciemnej czekolady, przynajmniej tak zapamiętałem jego łamanie się.

    Czerwonawy bardziej, jak wino. Albo jak dobre porto.

    > Być może lakowano paczki wartościowe, jako pieczęcią. Widywałem parę
    > razy (dawno już) lakowe pieczęcie w biurach, jak urzędnicy wychodzili
    > po pracy, to bywało lakowane, do otwarcia rano, obecnie widuję plastelinę.

    Widywałem wyłącznie plastelinę, lakowanie trudno mi sobie wyobrazić,
    to proces gorący.

    > Nie wiem, czy nie lakowano śrub skręcających urządzenie będące na
    > gwarancji. W telewizorach była częściej plastelina, pamiętam jednak,
    > że kilka razy wykruszałem coś a-la lak właśnie, głównie z urządzeń
    > rosyjskich/radzieckich.

    To prawda, ruskie niemal obowiązkowo, ale w naszych też się zdarzało.
    Fabrycznie, bo jak przychodził magik do telewizora na gwarancji, to
    miał plasteline i pieczątkę.

    --
    Jarek