  • 11. Data: 2013-12-18 19:21:16
    Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik "pasatona" <p...@p...com> napisał w wiadomości
    news:52b16cf5$0$2369$65785112@news.neostrada.pl...

    > Lewa miała bańkę z gazem całą odymioną natomiast prawa była idealnie
    > przezroczysta.

    być moze lewa juz działała np godzinę i zzarówka swieci z pełną
    skutecznością a prawa musi się jeszcze dogrzać. To tylko przypuszczenie bo
    zarówki które mialem swieciły zawsze dobrze od poczatku

    > Zastanawiam się czy mam wyjmować lampę i próbować oczyścić szkiełko które
    > widać po wyjęciu palnika?

    czy obydwa reflektory są od nowosci w samochodzie? Moze jeden jest bardziej
    przykurzony (odblask, szkiełko i klosz) a moze tez jeen jest bardziej
    wypalony (odblask)

    > Jeszcze jedno. W moich lampach są dwie śruby regulacyjne. Zewnętrznymi
    > diagnosta reguluje pochylenie świeteł góra/dół.

    te śruby działają po skosie. Jedna reguluje góra dół a druga lewo prawo.

    > Oprócze tego są w środku jeszcze jedne regulacje. może ktoś wie do czego?

    musiałbys pokazać na zdjeciu. JEdna regulacja - wajha to jest do
    przelączenia wiązki z asymetrycznej na symetryczną

    http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/14934.Soczewki.LHD
    .RHD

  • 12. Data: 2013-12-18 20:07:24
    Od: "pasatona" <p...@p...com>

    > być moze lewa juz działała np godzinę i zzarówka swieci z pełną
    > skutecznością a prawa musi się jeszcze dogrzać. To tylko przypuszczenie bo
    > zarówki które mialem swieciły zawsze dobrze od poczatku

    oba stare palniki siedziały w aucie z 5-6 lat. Lewy który już świecił lekko
    fioletowo
    miał bańkę całą oblepioną mlekiem o zabariweniu lekko kawowym.
    Prawy palnik mimo tylu lat miał bańkę idelanie przezroczystą.
    Nowe palniki sprawdzałem po 2-3 dniach od założenia i oba były delikatnie
    okopcone
    od środka tzn. sama bańka z gazem.

    > czy obydwa reflektory są od nowosci w samochodzie? Moze jeden jest
    > bardziej przykurzony (odblask, szkiełko i klosz) a moze tez jeen jest
    > bardziej wypalony (odblask)

    oba od nowości, róznica w świeceniu naprawdę bardzo znacząca.

> [...]
    >
    > musiałbys pokazać na zdjeciu. JEdna regulacja - wajha to jest do
    > przelączenia wiązki z asymetrycznej na symetryczną

    nie załapałem gdzie ta wajha i czy mam rozumieć że w symetrycznych jak w USA
    nie ma doświetlania pobocza
    tylko prawa świeci identycznie jak lewa?

  • 13. Data: 2013-12-18 21:37:16
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    .RHD

    > nie załapałem gdzie ta wajha i czy mam rozumieć że w symetrycznych jak w
    > USA nie ma doświetlania pobocza
    > tylko prawa świeci identycznie jak lewa?

    to czarne to dżwignia do likwidacji asymetrii
    Po przełączeniu swieci symetrycznie jak w usa i nie doswietla pobocza

    Jeśli pytasz o lampy to prawa lampa zawsze świeci identycznie jak lewa.

  • 14. Data: 2013-12-18 21:47:07
    Od: "pasatona" <p...@p...com>

    > to czarne to dżwignia do likwidacji asymetrii
    > Po przełączeniu swieci symetrycznie jak w usa i nie doswietla pobocza
    >
    > Jeśli pytasz o lampy to prawa lampa zawsze świeci identycznie jak lewa.

    ok dużo jest zachodu żeby wydłubać z lampy obłyśnik z mocowaniem palnika?
    sądziłem że odbłyśnik w xenonach żyje dłużej, nie wiem skąd takie moje
    przekonanie
    może stąd że niższa moc ale pewnie wyższa temperatura. Moze mniej UV się
    wydziela?
    W każdym razie słabe świecenie powoduje głownie zły stan odbłyśnika czy
    raczej
    zadymione powierzchnie soczewek? Mówię oczywiście o wersji projektorów
    soczewkowych.

  • 15. Data: 2013-12-19 00:15:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AA" napisał w wiadomości
    W dniu środa, 18 grudnia 2013 16:12:52 UTC+1 użytkownik pasatona
    napisał:

    >Dopuszczalne wartości odchyleń w obu płaszczyznach określa
    >Rozporządzenie Ministra Infrastruktury nr 2250 z dnia 16 grudnia
    >2003r. Dz.U.Nr 227. Wynoszą one odpowiednio:
    >Światła mijania
    >5 cm na 10 m - w lewo
    >20 cm na 10 m - w prawo
    >3 cm na 10 m - w górę
    >5 cm na 10 m - w dół

    Nie wiem co na to minister, ale wlasnie widzialem w BMW ksenony
    skretne - krecisz kierownica, a one tez sie kreca.

    J.

  • 16. Data: 2013-12-19 00:34:17
    Od: "pasatona" <p...@p...com>

    > Nie wiem co na to minister, ale wlasnie widzialem w BMW ksenony skretne -
    > krecisz kierownica, a one tez sie kreca.

    wszak to AFL, patent dawno znany
    ponadto zauważ, że to są wartości podane od osi pojazdu i podejrzewam, że
    przy AFL są mnij więcej zachowane
    inaczej nie dostaliby na ten wynalazek homologacji w kraju

  • 17. Data: 2013-12-19 00:40:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Stiller" napisał
    >Jako, że ksenonki w mojej viki ostatecznie się skończyły.
    >Postanowiłem
    >zrobić pomiary jasności świecenia lamp podczas wymiany żarówek.
    >Pacjent:
    >Opel Vectra C r 2007, reflektory ksenonowe nie AFL. Żarówki Osram
    >Xenarc
    >Electronic model 66142 - zarówno przed wymianą jak i po wymianie.

    Nie rozumiem - wymieniales same "zarowki" (palniki) czy cale lampy, a
    "zarowki" zostaly te same ?
    Czy lampy nowe, "zarowki" tez nowe, ale tego samego typu co stare ?

    >Pomiary robiłem na
    >poziomie gruntu, miernikiem skierowanym czujnikiem prostopadle w
    >stronę
    >samochodu. Pomiary wykonywałem po stronie lewej i prawej zawsze na
    >osi
    >danego reflektora, dlatego im dalej od samochodu, tym mniejsze
    >różnice
    >rejestrujemy, światło jednego reflektora pokrywa powierzchnię
    >oświetlaną
    >przez drugi reflektor i odwrotnie.

    Jesli chcesz zmierzyc to co napisales, to chyba lepiej byloby umiescic
    miernik w najjasniejszym punkcie wiazki, a druga lampe zaslonic.
    Wiazka swiatla mijania ma miec nierowna jasnosc, i tu drobna
    tolerancja moze powodowac ze pare cm obok jest znacznie
    jasniej/ciemniej.

    >5 metrów od samochodu:
    >Strona prawa: 140 lx, Strona lewa: 210 lx

    >10 metrów od samochodu:
    >Strona prawa: 122 lx, Strona lewa: 167 lx

    Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x
    dalej powinno byc 4x ciemniej.
    Ale tu juz moze drugi reflektor reflektor doswietlac.

    Tylko ze pewnie mierzysz w innym miejscu i to calkiem co innego.
    >Na koniec wykonałem jeszcze jeden pomiar - taki powiedzmy dodatkowy,
    >na
    >ścianie w odległości około 28 metrów od samochodu, w najjaśniejszym
    >punkcie. Celowo aby wyeliminować nakładanie się wiązek światła na
    >siebie.

    Ale one sie zapewne nadal nakladaly. Bezpieczniej zaslonic jedna
    lampe.

    >Strona prawa: 33 lx, Strona lewa: 58 lx

    Pokaz fotke ze sciany, najlepiej kazdej lampy z osobna. Tylko zrob
    jakies krzyzyki w tych jasnych miejscach.

    Tak w ogole to przy typowej ch-ce lampa prawa niekoniecznie doswietla
    lewa, bo ma po lewej stronie odciecie nisko,
    zas lewa po swojej prawej doswietla wysoko. Ale tez wiazka sie
    koncentruje w poblizu srodka .... bo u Ciebie wyniki jakby odwrotne.

    >Podobny pomiar wykonałem jeszcze przed wymianę reflektorów na nówki
    >sztuki, mniej więcej trzy miesiące temu. Wtedy wyniki przedstawiały
    >się
    >następująco, już bez rozróżnienia stron - bo wyniki były zbliżone.
    >5m: 122 lx, 10m: 98 lx, 15m: 54 lx, 20m: 23 lx, ściana: 11 lx(!)

    >Stare reflektory miałem od początku życia samochodu. Podobnie jak
    >stare
    >żarówki. Samochód jest z 2007 roku. Wygląda na to, że lustra
    >reflektorów
    >jednak wypalają się z czasem przez co reflektor traci na
> [...]

    Ale wymieniles reflektory czy zarowki czy obie ?

    >Ta
    >różnicę widać tym bardziej im dalej od samochodu mierzymy strumień
    >światła.

    Akurat taki soczewkowy reflektor mozna traktowac jako punktowe zrodlo
    przy tych odleglosciach, wiec jasnosc spada z kwadratem odleglosci.
    A jesli Tobie wyszlo inaczej, to moze to wynikac z przypadkowych
    miejscowych zniszczen.

    >Zwróćcie uwagę, że stara żarówka w nowym reflektorze na ścianie
    >dała 3x tyle światła na ścianie oddalonej o 28m od samochodu. Taka
    >różnica jest wyraźnie widoczna gołym okiem, choć ze względu na
    >czułość
    >oczu nie odczujemy tego jako 3x wzrost jasności, tylko wzrost o około
    >50%.

    Przy bezposrednim porownaniu oko ma lepsza czulosc, chociaz ... byla
    taka ladna szachownica szara ..

    Tak w ogole to jest parametr p.t. "lumen maintenance", ktory dla
    podobnych ksenonow sugeruje ze strumien pod koniec spada do 70%
    poczatkowego.
    Osram go jakos nie podaje, za to podaje ze te lampki maja "do 20%
    wiecej swiatla" (no dobra, ale stare byly takie same), tolerancje
    strumienia +/- 15%,

    Sugeruje ponowne pomiary przed wymiana.

    J.

  • 18. Data: 2013-12-19 09:02:02
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Thu, 19 Dec 2013 00:40:21 +0100, J.F wrote:
    > Nie rozumiem - wymieniales same "zarowki" (palniki) czy cale lampy, a
    > "zarowki" zostaly te same ?
    > Czy lampy nowe, "zarowki" tez nowe, ale tego samego typu co stare ?

    Celowo użyłem określeń zrozumiałych przez większość, ale nie koniecznie
    specjalistów. Tak na prawdę wymieniałem zarówno oprawy (w sensie
    reflektorów) jak i źródła światła (w sensie lamp wyładowczych).

    Pomiar po stronie prawej pokazuje nowe źródło światła w nowym
    reflektorze. Pomiar po stronie lewej pokazuje stare źródło światła w
    nowym reflektorze. Natomiast na samym dole dodałem jeszcze wcześniejszy
    pomiar starego źródła światła w starym reflektorze.

> [...]
    > swiatla mijania ma miec nierowna jasnosc, i tu drobna tolerancja moze
    > powodowac ze pare cm obok jest znacznie jasniej/ciemniej.

    Masz rację, dlatego starałem się robić pomiary dokładnie w osi optycznej
    danego reflektora. Pewnie, że nie był to pomiar w laboratorium tylko
    prosty amatorski na podwórku. Tak na prawdę największe zmiany były
    mierzalne przy nawet drobnej (10cm) zmianie odległości. Różnice potrafiły
    sięgać nawet 10lx.

    > Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x
    > dalej powinno byc 4x ciemniej. Ale tu juz moze drugi reflektor
    reflektor doswietlac.

    Tylko w przypadku, gdybyśmy mierzyli bezpośrednio strumień samej żarówki,
    którą w potraktujemy jako punktowe źródło. Natomiast w przypadku
    reflektora samochodowego strumień światła jest rozkładany nieco inaczej.
    Jeśli zrobisz odwzorowanie na płaszczyznę, to gołym okiem widać ze w
    niektórych miejscach jest jaśniej niż w innych. Te jaśniejsze miejsca
    doświetlają dalsze fragmenty drogi - przez co masz kompensację zjawiska o
    którym piszesz.

    Idąc twoim tokiem rozumowania skoro na 5 m miałem 210 lx to na 10 m
    powinienem mieć tylko 52 lx (a zmierzyłem 122). Przy takim pomiarze
    ilości światła błąd mogłem zrobić tylko w dół, mierząc mniej niż było
    faktycznie, nie w górę. Skoro tyle światła tam fizycznie nie dociera...

    > Ale one sie zapewne nadal nakladaly. Bezpieczniej zaslonic jedna lampe.

    Punkt mierzony był ponad granicą odcięcia drugiego reflektora. Faktycznie
    przydało by się foto. I tak, pewnie _jakiś_ tam drobny wpływ lampy prawej
    na lewą występował. Bardziej chodziło mi o sprawdzenie najjaśniejszego
    punktu po prawej względem najjaśniejszego punktu po lewej stronie.

> [...]
    > zas lewa po swojej prawej doswietla wysoko. Ale tez wiazka sie
    > koncentruje w poblizu srodka .... bo u Ciebie wyniki jakby odwrotne.

    Nie wiem, czy te moje są takie typowe, ale po zasłonięciu jeden z lamp
    wyraźnie widać, że druga dooświetla pole pierwszej. Inaczej po awarii
    jednej z lamp, zupełnie nie widziałbyś połowy drogi - a tak przecież być
    nie może. Musi być zachowana jakaś tam widoczność, nawet dużo mniejsza
    widoczność to sporo lepiej od zerowej widoczności.

    > Ale wymieniles reflektory czy zarowki czy obie ?

    Czytaj wyżej.

> [...]
    > przy tych odleglosciach, wiec jasnosc spada z kwadratem odleglosci.
    > A jesli Tobie wyszlo inaczej, to moze to wynikac z przypadkowych

    W żadnym wypadku nie można go traktować jako punktowego źródła światła. W
    ten sposób to możesz potraktować najwyżej samą lampę wyładowczą bez
    jakiejkolwiek optyki czy luster.

    Po to w reflektorze samochodowym masz dość skomplikowaną jednak optykę,
    żeby walczyć ze zjawiskiem o którym piszesz. Kierowcy najwięcej światła
    potrzebują najdalej od samochodu. Zupełnie przed maską może być
    stosunkowo ciemno.

    > Sugeruje ponowne pomiary przed wymiana.

    Każde wyładowcze źródło światła podatne jest na spadek strumienia z
    czasem - to nie ulega wątpliwości. I tak, pewnie powtórzę pomiar przed
    wymianą.

    Tomek

  • 19. Data: 2013-12-19 22:18:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 19 Dec 2013 08:02:02 +0000 (UTC), Tomasz Stiller napisał(a):

> [...]
    > niektórych miejscach jest jaśniej niż w innych. Te jaśniejsze miejsca
    > doświetlają dalsze fragmenty drogi - przez co masz kompensację zjawiska o

    Jak najbardziej mozesz nadal traktowac jako punktowe, ale nie
    izotropowe. Pytanie czy mierzyles w roznych odleglosciach ale na
    jednej linii od lampy - pewnie nie.

    J.

  • 20. Data: 2013-12-19 22:33:49
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    > ok dużo jest zachodu żeby wydłubać z lampy obłyśnik z mocowaniem palnika?

    zależy od samochodu. w niektórych moze to być w ogole nie możliwe

    > sądziłem że odbłyśnik w xenonach żyje dłużej, nie wiem skąd takie moje
    > przekonanie

    żyje krótko. po 100kkm degradacja może być znaczna. Dużo ciepła w małym
    odblasku i duzo jasnego swiatła powoduje wypalenie

    http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/18537.Wypalona.soc
    zewka

    > może stąd że niższa moc ale pewnie wyższa temperatura. Moze mniej UV się
    > wydziela?

    nie wiem ale zniszczenie jest znaczne

    > W każdym razie słabe świecenie powoduje głownie zły stan odbłyśnika czy
    > raczej
    > zadymione powierzchnie soczewek? Mówię oczywiście o wersji projektorów
    > soczewkowych.

    szkło mozna dość łatwo umyć. Słabe świecenie to w większej części spraw
    zużytego odblasku.

    tu porównanie
    http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/18498.Regeneracja.
    reflektora