  • 1. Data: 2017-05-24 22:37:39
    Temat: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Dostrzegam iż powszechnie stosuje się modulację PWM regulowania obrotów
    silników wrzecion obrabiarek CNC. Stosuje się falowniki oraz silniki
    elektryczne o mocach rzędu pralki by móc wyrzeźbić coś np. w miękkim
    aluminium. Zastanawia mnie słuszność podejścia bez stosowania sprzężenia
    zwrotnego. Otóż im mniejsze obroty regulowane za pomocą PWM tym mniejszy
    jest również moment obrotowy silnika. Jeśli potrzebujemy frezować z
    niską prędkością obrotową, a silnik małej mocy docelowo ma np. 12000
    obr/min, to dajemy niskie wypełnienie sygnału. Przy takim podejściu
    silnik zatrzymuje się od samego patrzenia na niego. Nadrabia się tą
    utratę podnosząc moc silników do kilowatów.

    Jakie są Wasze doświadczenia w tej kwestii? Czy jest sens budować
    cyfrowy stabilizator prędkości obrotowej silnika o mniejszej mocy czy
    też zastosować standardowe podejście: wrzeciono napędzane kilowatami i
    falownik do tego?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-05-25 12:12:33
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-05-24 o 22:37, Marek S pisze:
> [...]
    > cyfrowy stabilizator prędkości obrotowej silnika o mniejszej mocy czy
    > też zastosować standardowe podejście: wrzeciono napędzane kilowatami i

    Zrobiłem zasilacz na TPIC2101, działa bardzo dobrze. Ale to tylko 100W.

    P.P.

  • 3. Data: 2017-05-25 13:56:10
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > Zrobiłem zasilacz na TPIC2101, działa bardzo dobrze. Ale to tylko 100W.

    Tylko czy mozna zrobic na nim feedback, zeby zwiekszyl wypelnienie PWM jak
    silnik jest bardziej obciazony?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 4. Data: 2017-05-25 15:37:30
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 25.05.2017 o 13:56, Adam Wysocki pisze:

    > Tylko czy mozna zrobic na nim feedback, zeby zwiekszyl wypelnienie PWM jak
    > silnik jest bardziej obciazony?

    Oczywiście, fajnie to wygląda na oscyloskopie. Do tego jest ta kostka.
    Jedynym ograniczeniem jest napięcie zasilania, ale to daje się obejść
    (mój zasilacz daje 25V bez obciążenia, silnik 12V 100W, przy dużym
    obciążeniu napięcie na nim dochodzi do 18V, potem sterownik wyłącza
    zasilanie z powodu zbyt dużego prdu).

    P.P.

  • 5. Data: 2017-05-25 21:38:40
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Marek S <p...@s...com> wrote:
> [...]
    > jest r?wnie? moment obrotowy silnika. Je?li potrzebujemy frezowa? z
    > nisk? pr?dko?ci? obrotow?, a silnik ma?ej mocy docelowo ma np. 12000
    > obr/min, to dajemy niskie wype?nienie sygna?u. Przy takim podej?ciu
    > silnik zatrzymuje si? od samego patrzenia na niego. Nadrabia si? t?
    > utrat? podnosz?c moc silnik?w do kilowat?w.
    >
    > Jakie s? Wasze do?wiadczenia w tej kwestii? Czy jest sens budowa?
    > cyfrowy stabilizator pr?dko?ci obrotowej silnika o mniejszej mocy czy
    > te? zastosowa? standardowe podej?cie: wrzeciono nap?dzane kilowatami i

    Doswiadczenia nie mam. Ale teoria mowi ze przy sterowaniu
    falownikiem moment obrotowy jest w przyblizeniu staly.
    Wiec jak wysokobrotowy silnik bedzie pracowal na malych
    obrotach to bedzie mala moc, duzo mniejsza niz przy
    duzych obrotach. Czyli przy malych obrotach prawdopodobnie
    potrzebujesz wieksza moc (i wiekszy moment) niz ta ktora
    moze dac maly silnik wysokoobrotowy puszczony na male obroty.
    Innymi slowy jesli chcesz miec mozliwosc pracy na duzych
    obrotach i sensowna moc przy malych to nie unikniesz
    kilowatowego silnika. Lepszy stabilizator moze troche
    podniesc moment, ale nie z wiele bo jak przesterujesz to
    blachy wejda w nasycenie. Tzn. dla danego silnika
    masz maksymalny moment ktory mozesz z niego uzyskac
    i ten moment slabo zalezy od predkosci obrotowej.

    --
    Waldek Hebisch

  • 6. Data: 2017-05-25 22:30:45
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > masz maksymalny moment ktory mozesz z niego uzyskac
    > i ten moment slabo zalezy od predkosci obrotowej.

    I to jest dobra podpowiedź.
    Jak chcesz mieć duże obroty, a jednocześnie sensowny moment przy małych,
    to poza zmianą gwiazda-trójkąt, czeka Cię założenie przekładni.
    Popularne są 2 biegowe, zębate o dziwo.

    Co do sprzężenia zwrotnego (np: z enkodera na osi wrzeciona), to nie
    załatwia ono całkowicie problem utrzymania stałej prędkości obrotowej. Z
    czegoś trzeba wziąć uchyb, a to oznacza, że obroty lekko pływają przy
    zmianach obciążenia. Na znanych mi frezarkach, przy obrotach na poziomie
    20rpm (testowo) i łapaniu wrzeciona rękoma (nie polecam jak się nie wie
    jak bezpiecznie to zrobić - można przeguby stracić!) można doprowadzić
    od chwilowego zatrzymania wrzeciona. Szczególnie przeszkadza to przy
    gwintowaniu na sztywno albo wytaczaniu, albo... :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2017-05-25 22:45:15
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 24.05.2017 o 22:37, Marek S pisze:
> [...]
    > cyfrowy stabilizator prędkości obrotowej silnika o mniejszej mocy czy
    > też zastosować standardowe podejście: wrzeciono napędzane kilowatami i

    Tak sobie luźno pomyślałem - może zamiast falownika i silnika
    asynchronicznego dać silnik szeregowy i chopperem go popędzać - przy
    małych obrotach będzie miał bardzo duży moment, przy dużych - niewielki.
    I jeszcze można mu regulować prędkość osłabianiem pola wzbudzenia. Jak w
    lokomotywach ;)

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2017-05-26 00:27:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 25 May 2017 22:30:45 +0200, Irek.N. napisał(a):

    > I to jest dobra podpowiedź.
    > Jak chcesz mieć duże obroty, a jednocześnie sensowny moment przy małych,
    > to poza zmianą gwiazda-trójkąt,

    Akurat w przypadku silnika asynchronicznego to jest kiepska rada.

    A od silnika trzeba zaczac - co to za typ ?

    > czeka Cię założenie przekładni.
    > Popularne są 2 biegowe, zębate o dziwo.

    Chodzi mi po glowie przekladnia elektryczna.
    Cewki wielosekcyjne i przelaczane rownolegle/szeregowo.

    Ale to raczej pomysl na silniki DC z komutatorem - i musialby
    przelacznik byc na wirniku.
    Ciekawe, czy to by bylo lepsze niz PWM.
    No i ciagle spelnia zasade stalego momentu, a wiec spadajacej mocy.

    Na AC tez by sie nadal, ale jako dodatkowy, bo ciagle potrzebny
    falownik do zmiany czestotliwosci.

> [...]
    > załatwia ono całkowicie problem utrzymania stałej prędkości obrotowej. Z
    > czegoś trzeba wziąć uchyb, a to oznacza, że obroty lekko pływają przy

    Trzeba lepszy regulator :-)

> [...]
    > od chwilowego zatrzymania wrzeciona. Szczególnie przeszkadza to przy
    > gwintowaniu na sztywno albo wytaczaniu, albo... :)

    ... frezowaniu, jak chcial OP ?

    J.

  • 9. Data: 2017-05-26 12:54:24
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Dostrzegam iż powszechnie stosuje się modulację PWM regulowania
    obrotów silników wrzecion obrabiarek CNC. Stosuje się falowniki oraz
    Jężeli masz na myśli typowe falowniki to mylisz pojęcia, PWM służy do
    kluczowania tranzystorów mocy po to aby zminimalizować straty na nich,
    silnik dostaje sinusa o amplitudzie i fazie proporcjonalnej do momentu i
    obrotów.

    > elektryczne o mocach rzędu pralki by móc wyrzeźbić coś np. w miękkim
    aluminium. Zastanawia mnie słuszność podejścia bez stosowania sprzężenia
    zwrotnego. Otóż im mniejsze obroty regulowane za pomocą PWM tym mniejszy
    Już od dawna falowniki nie sterują silników w sposób prosty, falownik
    oblicza położenie wirnika, mimo że nie widać sprzężenia to doskonale wie
    jakie ma obroty i steruje momentem, to tzw sterowanie polem.

> [...]
    silnik zatrzymuje się od samego patrzenia na niego. Nadrabia się tą
    utratę podnosząc moc silników do kilowatów.
    Ale to tylko wynika z tego że moment silnika wynika z uzwojeń i
    wielkości stojana i wirnika, a że w nowych maszynach nie stosuje się
    przekładni to rośnie wielkość silnika.

    > Jakie są Wasze doświadczenia w tej kwestii? Czy jest sens budować
    cyfrowy stabilizator prędkości obrotowej silnika o mniejszej mocy czy
    Nic ci to nie da, nie wydusisz z silnika większego momentu, moment jest
    prawie stały w prawie całym zakresie obrotów, to tylko moc się zmienia,
    przekładnia pasowa da Ci większy moment.

    > też zastosować standardowe podejście: wrzeciono napędzane kilowatami
    i falownik do tego?

    Dokładnie

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 10. Data: 2017-05-26 15:39:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:

    > Oczywiście, fajnie to wygląda na oscyloskopie. Do tego jest ta kostka.

    A jak mierzy obciazenie silnika? Pomiar napiecia na drenie?

> [...]
    > (mój zasilacz daje 25V bez obciążenia, silnik 12V 100W, przy dużym
    > obciążeniu napięcie na nim dochodzi do 18V, potem sterownik wyłącza

    Ja mam silnik 18V, mocy nie znam ale pewnie ok. 100W (jest z wkretarki).
    Nie potrzebuje az tyle, zasilam go na razie z 12V i PWM na 555, ale chce
    zrobic sterownik ze stabilizacja obrotow - czyli jak obroty spadna, to ma
    tak podbic wypelnienie, zeby zachowac ustawione (i odwrotnie).

    Na razie mam w glowie uklad z hallotronem.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]