  • 61. Data: 2017-06-01 14:55:29
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-30 o 19:11, Pcimol pisze:

    > Niestety jest potrzebna. Czysty regulator proporcjonalny słabo działa w
    > układach inercyjnych.

    Dzięki za opinię. Spróbuję w wolnej chwili podziałać. Niezależnie jaki
    skutek tych działań będzie: sukces czy porażka, to dam znać.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 62. Data: 2017-06-01 15:09:08
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-05-29 o 01:58, Marek S pisze:

    > I o tym właśnie pisałem :-) Zmiana napięcia = zmiana prądu. A czy PWM to 10kHz czy
    20 to raczej ma
    > mniejsze znaczenie. Ważna jest skuteczna wartość tego co podajemy - czyli im
    mniejsze wypełnienie,
    > tym mniejsza wartość skuteczna napięcia i tym mniejszy moment obrotowy.

    Okres PWM też ma znaczenie. Najlepiej aby był kilkukrotnie mniejszy niż
    elektromagnetyczna stała
    czasowa obwodu wirnika. Im mniejsza częstotliwość PWM tym większe tętnienia prądu i
    tym samym
    momentu silnika.

  • 63. Data: 2017-06-01 15:16:42
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 01.06.2017 o 14:27, Elektrolot pisze:

> [...]
    > jest podłączone do Ri. Najczęściej są to regulatory PI. Ri steruje
    > przekształtnikiem - np. w tym przypadku przekształtnik DC/DC z PWM ale
    > może to być również np. prostownik tyrystorowy dla silników dużej mocy.
    >
    > Załóżmy że prędkość spadła z uwagi na większy moment obciążenia, więc na
    > wyjściu Rp sygnał wzrośnie, zatem wzrośnie wartość zadana prądu, czyli
    > Ri wystawi większy sygnał dla przekształtnika. To spowoduje zwiększenie
    > wypełnienia PWM -> wzrost prądu -> wzrost momentu -> wzrost prędkości,
    > aż do momentu gdy uchyb prędkości będzie 0.

    I piękne oscylacje przy nieobciążonym silniku.

    P.P.

  • 64. Data: 2017-06-01 15:32:08
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 01.06.2017 o 13:17, Adam Wysocki pisze:

    > Widzialem - i dlatego wspomnialem o kompensacji Vbat.

    > Tego nie umiem znalezc. Mamy w ogole ten sam datasheet?

    Tak. Jest jeszcze nota aplikacyjna.

    > https://source.z2data.com/2016/10/3/6/43/23/193/7172
    55/tpic2101.pdf

    > Przeczytalem...

    > Koledzy wspominali tylko o SEM wirnika i o wylaczniku odsrodkowym, tu jak
    > rozumiem zadnego pomiaru SEM nie ma.

    Ależ jest, na tym samym kablu, co Vbat.

> [...]
    >
    > Rozumiem to tak, ze jak prad wzrosnie powyzej ustawiony (na schemacie
    > referencyjnym 14.5A, u mnie bedzie to 10A), to wypelnienie spada, a jak
    > mimo tego prad nie spadnie, to calosc sie wylaczy. Ale to sytuacja przy
    > pracy pod obciazeniem, a nie regulacja obrotow (np. jalowych).

    > Wystarczy mi zeby krecil sie stosunkowo powoli, ale utrzymywal te obroty
    > niezaleznie od obciazenia (czyli jak go obciaze, to ma sobie zwiekszyc
    > wypelnienie, zeby utrzymac ustawione obroty), a nie zatrzymywal sie. To
    > chce osiagnac. Czy jest to do osiagniecia na tym ukladzie? Z tego, co

    Moim skromnym zdaniem, to jest w ogóle nierealne. Aby silnik kręcił się
    powoli, musi mieć niskie napięcie. A wtedy moc będzie mizerna nawet przy
    dużym prądzie. A prądu nie podniesiesz za bardzo, bo puścisz silnik z
    dymem. Przy tak małych silnikach zmniejszanie wypełnienia poniżej, z
    grubsza, 20% prowadzi do tego, że "silnik zatrzymuje się od samego
    patrzenia na". Jeśli chcesz niskie obroty i mały silnik, to zastosuj
    przekładnię, ale to już zupełnie inna bajka...

    Przy okazji: schemat dotarł?

    P.P.

  • 65. Data: 2017-06-01 15:35:41
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:

    > I piękne oscylacje przy nieobciążonym silniku.

    Dlatego napisalem, ze bez histerezy :)

    Zakladajac 6-bitowe PWM 25kHz i dostrajanie czestotliwosci po kazdym cyklu
    PWM (czyli ok. 391 razy na sekunde) chyba nie powinno byc oscylacji... (?)

    Korci mnie, zeby zrobic to jednak na MCU. Ustawie wymagane obroty, ustawie
    maksymalny prad (czyli swego rodzaju odpowiednik sprzegla z wkretarek) i
    niech MCU zwieksza wypelnienie, dopoki obroty beda mniejsze od ustawionych
    oraz prad bedzie mniejszy od ustawionego, lub zmniejsza w przeciwnym
    wypadku (obroty lub prad przekroczone). Beda wtedy oscylacje 1 bitu (1/64)
    wlasnie te 390 razy na sekunde, wydaje mi sie ze bezwladnosc silnika je
    wyfiltruje.

    Do tego monitorowanie obrotow, pradu i mocy na LCD... brzmi kuszaco.

    Pytanie tylko skad wziac obroty - hall jednak daje tylko impulsy, te
    impulsy trzeba bramkowac, to nie da wymaganej predkosci do tak szybkiego
    przelaczania. Moze mierzyc czas pomiedzy pojedynczymi impulsami z halla...

    Najlepiej byloby miec jakis analogowy czujnik predkosci. Wtedy i bez MCU
    moznaby to zrobic (np. na komparatorze).

    Musze wysterowac ten silnik, podlaczyc go do oscyloskopu i obejrzec SEM na
    roznych obciazeniach, moze to mi cos rozjasni.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 66. Data: 2017-06-01 15:49:52
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 01.06.2017 o 15:35, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > wlasnie te 390 razy na sekunde, wydaje mi sie ze bezwladnosc silnika je

    Obawiam się, ze nie. Powiedzmy, że obciążenie wzrosło i obroty spadły.
    Sterownik zwiększa prąd, obroty rosną, ale w momencie kiedy dochodzą do
    wartości zadanej szybkość wzrostu obrotów jest ciągle spora. W
    rezultacie następuje przeregulowanie i obroty oscylują. Dobranie
    parametrów regulacji może wcale nie być proste :-(

    P.P.

  • 67. Data: 2017-06-01 15:58:10
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

> [...]

    > rezultacie następuje przeregulowanie i obroty oscylują. Dobranie
    > parametrów regulacji może wcale nie być proste :-(

    Hmm, myslalem o pomiarze predkosci podczas kazdego cyklu PWM, przed
    decyzja czy zwiekszamy czy zmniejszamy (czy np. zostawiamy, bo obroty sa
    takie, jakie sa ustawione, w granicach jakiejs tolerancji - to tez chce
    dodac).

    Mowisz, ze moze dojsc do takiej sytuacji, tak?

    1. Obroty sa za niskie
    2. Zwiekszam lekko wypelnienie
    3. Obroty sa OK
    4. Nie zwiekszam juz wypelnienia, zostaje na tym poziomie na ktorym jest
    5. Bezwladnosc wirnika powoduje dalszy lekki wzrost obrotow mimo
    zaprzestania zwiekszania wypelnienia
    6. Obroty sa za wysokie
    7. Zmniejszam lekko wypelnienie
    8. Obroty sa OK
    9. Nie zmniejszam juz wypelnienia, zostaje jak jest
    10. Obroty mimo tego dalej spadaja z powodu bezwladnosci (?)
    11. Skok do 1 i przez to oscylacja

    Czy ten efekt mozna zniwelowac zwiekszajac okno tolerancji obrotow lub
    zmniejszajsc predkosc dostrajania wypelnienia?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 68. Data: 2017-06-01 16:00:46
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 15:16, Paweł Pawłowicz pisze:

    prostownik

    Rp sygnał

    > I piękne oscylacje przy nieobciążonym silniku.
    >
    > P.P.

    Jakie oscylacje? Pisałem o regulatorach PI. Człon całkujący daje astatyzm.

  • 69. Data: 2017-06-01 16:08:24
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 15:49, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    obrotów jest ciągle
    > spora. W rezultacie następuje przeregulowanie i obroty oscylują. Dobranie

    Aby nie było przeregulowań należy odpowiednio dobrać nastawy regulatorów. Patrz
    kryterium optimum
    modułu i symetrii stosowane w napędach DC. O oscylacjach już pisałem - człon I daje
    astatyzm.

  • 70. Data: 2017-06-01 16:09:24
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Tak. Jest jeszcze nota aplikacyjna.

    Tak... znalazlem juz.

    > Ależ jest, na tym samym kablu, co Vbat.

    Ale to nie pomiar predkosci tylko (posrednio) obciazenia. Tego wlasnie sie
    boje.

    Teraz mam regulator PWM na NE555, pomijajac za mala czestotliwosc (i
    piszczenie silnika) nie sprawdza sie to dobrze. Obciazenie silnika bardzo
    wplywa na obroty, wiec zwiekszam wypelnienie, a potem podnosze wiertarke
    (przestaje chwilowo wiercic / szlifowac) i obroty mocno rosna.

    > Moim skromnym zdaniem, to jest w ogóle nierealne. Aby silnik kręcił się
    > powoli, musi mieć niskie napięcie. A wtedy moc będzie mizerna nawet przy
    > dużym prądzie.

    Hmm, kwestia tego "powoli". Nie chce 1 obrotu na sekunde, jak bedzie 30 to
    tez bedzie dobrze.

    No i nie zalezy mi na mocy przy tych niskich obrotach. Zalezy mi zeby on
    nie rozpedzal sie jak szalony, gdy zdejmuje mu obciazenie, tak jak to
    dzieje sie teraz. Niech moc dostarczana bedzie malutka, akurat taka, zeby
    pokonac niewielkie opory silnika i utrzymac te stosunkowo niskie obroty.
    Potem go obciaze i chce, zeby wtedy moc wzrosla tak, zeby pod obciazeniem
    obroty byly mniej wiecej takie same.

    > Przy tak małych silnikach zmniejszanie wypełnienia poniżej, z
    > grubsza, 20% prowadzi do tego, że "silnik zatrzymuje się od samego
    > patrzenia na".

    Tak - u mnie tak jest. Dlatego jak zacznie sie zatrzymywac, chce mu
    zwiekszac wypelnienie...

    > Jeśli chcesz niskie obroty i mały silnik, to zastosuj przekładnię, ale
    > to już zupełnie inna bajka...

    Nie chce niskich, chce regulacje :)

    Czasem wierce w stali albo cos poleruje i wtedy lepsze sa male obroty
    (i spora moc, idealna bylaby wtedy przekladnia), a czasem wierce w PCB
    i potrzebne sa wieksze obroty, a moc niewielka...

    Przekladnie juz mialem, wywalilem bo do PCB obroty byly duzo za male
    nawet przy zasilaniu 18V.

    > Przy okazji: schemat dotarł?

    Tak, dzieki.

    --