  • Data: 2015-08-17 21:54:42
    Temat: Re: Przezroczyste aluminium
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 17 sierpnia 2015 20:56:33 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > To sie wizjer wygnie. I tylko kwestia jak go zamocowac, zeby od tego
    > wygiecia sie w mocowaniu nie polamal.

    Przy zbytku wolnego czasu zamodeluję to, ale tak na oko, to przy rozszerzalności
    alonu 8.5 raza większej i module Younga 4.6 raza większym, możesz się spodziewać
    naprężeń cieplnych 40 razy wyższych niż w kwarcu. A wytrzymałość na ściskanie wyższa
    tylko 2.4 raza. Jednym słowem, zastosowanie tego materiału w aplikacjach
    wysokotemperaturowych jest bardzo ograniczone, mimo kuszących parametrów typu maks.
    temperatura pracy, czy wysoka wytrzymałość.

    > A przeciez piec z blachy, albo z cegly zrobiony - gradient im jakos
    > nie przeszkadza.

    Blacha się chętnie odkształca plastycznie, nie pęka krucho. Cegła szamotowa ma bardzo
    niską rozszerzalność cieplną, na dodatek ujemną.

    > Ok, ale polikrystaliczna ceramika wydaje mi sie byc matowa.

    Szyba przez którą patrzysz na ulicę może mieć nawet 40% kryształu w objętości.

    > No chyba, ze to taki material - przezroczyste jak szklo, a w srodku
    > rozne krysztaly ... Ten AlON chyba podobny.

    Właśnie tego jakoś nie mogę znaleźć.

    > Wziernik do pieca do topienia kwarcu ? :-)

    Różne rzeczy ludzie topią :-)

    > Ale tam reakcja moze sie wcale nie grzac.

    Zależy jaka reakcja. Najczęściej ten reaktor trzeba podgrzewać do bardzo wysokiej
    temperatury, jednocześnie pompując substraty do bardzo wysokiego ciśnienia, wtedy
    reakcja zachodzi ślicznie. Jakby dało się jeszcze na to poświecić jakimś
    promieniowaniem, to ja myślę że ten co pierwszy opracuje tanią metodę wytwarzania,
    formowania, łączenia itd tego materiału, będzie bogatym człowiekem.

    > A to mnie zaskoczyles. Hm, to nie wiem - taka duza, czy taka mala :-)

    Mała. Nierdzewka jest całkiem niezłym izolatorem cieplnym. A mimo to robi się z niej
    wymienniki ciepła. Taki paradoks.

    > Ale to trzeba innych zalet poszukac - nadaje sie na izolatory
    > elektryczne termoprzewodzace :-)
    > (o ile pradu nie przewodzi).

    Akurat ceramiczne materiały o dobrej przewodności cieplnej, a słabej elektrycznej
    biją toto na głowę. Wcześniejsze mikroprocesory się różnymi takimi wynalazkami
    zalewało.

    > No, ciekawe czy to by duzo dalo ... o jakiej temperaturze myslisz -
    > 1000C czy tylko 500C ?

    Od ręki miałbym zastosowanie na 1400, klientów jest cała kolejka, bogatych i
    potrzebujących niezawodnego produktu, właśnie czegoś takiego. Gdyby tylko nie ta
    rozszerzalność...

    > Jak widac nie jestem przekonany, czy to taka istotna zaleta ...

    Ale wszystko jest relatywne. Nierdzewka może sobie się rozszerzać, bo ma od tego
    alonu 1.7 raza mniejszy moduł Younga, a poza tym jest ciągliwa, czyli w spiętrzeniach
    naprężeń cieplnych przy przekroczeniu granicy plastyczności następuje redystrybucja
    naprężenia i nic złego się nie dzieje. Przynajmniej doraźnie. Natomiast w materiale
    kruchym nie możesz mieć takich naprężeń, bo się rozpęknie i cześć.