    From: Michal Lukasik <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: RAID 3 teoretycznie wymiana 3/3 dysków
    Date: Mon, 18 Jun 2018 22:01:58 +0100

    On 17/06/2018 15:58, Roger(OS) wrote:

    > Czy dokładanie większych HDD niż pierwotnie zbudowana macierz na
    > powszechnych kontrolerach zintegrowanych w PC pozwoli utworzyć kolejną
    > pratycję i scalenie jej później do istniejącej co pozwoli z kolei zwiększyć
    > przestzeń dla danych??

    Zapomnij o partycjach - wszelkie operacje na partycjach to proszenie się
    o kłopoty. Tylko LVM (na soft-RAIDie zarządzanym z Linuxa, no chyba, że
    masz już jakiś sprzętowy RAID) a jeżeli masz (albo planujesz)
    wystarczająco dużo RAM to jeszcze lepiej ZFS RIADZ (sam sobie wybierzesz
    który). Oba te rozwiązania zapewnią Ci łatwe (w porównaniu do innych
    rozwiązań) zarządzanie (snapshoty jako bonus), śmiesznie łatwą migrację
    czy rozbudowę (znowu w stosunku do innych rozwiązań, bo by było łatwo to
    trzeba wiedzieć jak odpowiednio ogarnąć to już w fazie projektu - tu mam
    na myśli ogólny wybór rozwiązań).
    To samo tyczy RAID5 - zapomnij, jest dobry jak braknie miejsca na
    "pornusy" inaczej to tylko RAID10. Już na pewno zapomnij o RAID3.

    > Jaka płyta sobie z tym poradzi?

    Zapomnij też o RAID w "kontrolerach" z płyt głównych. To następne
    proszenie się o kłopoty. Kup płytę, która zapewni Ci wydajność i będzie
    miała wystarczająco portów jakie potrzebujesz a RAIDZ ogarnie wszystko o
    wiele elastyczniej i bezpieczniej niż soft-RAID z płyty.

    > Kto ma sprawdzone modele i kontrolery?

    Sęk w tym, że z tych zintegrowanych w płyty SOHO to żaden się nie
    sprawdził jako RAID. ;P

    Poczytaj i srawdź ZFS - gdybym tak jak Ty nie miał sprzętowego RAIDa to
    zacząłbym od niego i pewnie też bym na nim zakończył.
    Nie pytałem o OS na jakim planujesz server bo jeśli planujesz Windows
    Server to pewnie i tak go zwirtualizujesz, "obok" pewnie zwirtualizujesz
    sobie jakiegoś Linuxa czy BSD i docelowo zrezygnujesz z Windows. ;D
    --