  • 11. Data: 2015-09-01 19:58:44
    Temat: Re: Rdzenie ze szczeliną
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 01.09.2015 19:13, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości grup
    >
    > przy braku szczeliny teoria zawodzi, bo trzeba znac dokladne dane
    > materialu i rdzenia.
    > Ale za to przy sensownej szczelinie nie trzeba, bo to szczelina jest
    > najbardziej istotna.

    Albo można użyć ciut mniej oderwanej teorii.

    Indukcyjność to strumień magnetyczny/prąd

    L = S*n B/I
    S to przekrój. n*B, bo pole magnetyczne przechodzi przez
    powierzchnię rozpietą na cewce n razy.
    Zakłdam stałe pole i pole, także w szczelinie,
    zerowe na zewnątrz
    Z ampera (kontur wchodzi w cewkę, beignie po całej,
    wychodzi, wraca do punktu startowego):
    n*I = H_materiał*L + H_przerwa*l
    //L to dlugość w materiale, l to przerwa
    B = mi H.
    I B jest stałe.
    n I = B (L/mi + l/mi0)

    L = S n^2 / (L/mi + l/mi0)

    Jeszcze mozna przepisać

    L = mi0 S n^2 / (L/mi_r + l)

    mi_r to przenikalność magnetyczn względna, zazwyczaj duża, więc przy
    niemikroskopijnej przerwie l >> L/mi_r i rzeczywisćie indukcyjność
    zachowuje się jak 1/l.

    Połowa wielkości, które tu były, siedzi w katalogu rdzeni
    jako jakieś użyteczne wielkości (efektywne przekrój czynny,
    efektywna "droga magnetyczna" w sensie L/mi_r...)

    pzdr
    batekltg

  • 12. Data: 2015-09-01 20:38:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > to co podales pasuje do podstawowej teorii, ze indukcyjnosc jest
    > odwrotnie proporcjonalna do szczeliny.
    > Dane z z SFDT tez ?

    Wykładnik nie jest całkowity :(

    > Przynajmniej w w zakresie 0.16-0.36 mm bym sie spodziewal.

    Mocno byś się pomylił...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2015-09-02 10:54:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wychodzi, wraca do punktu startowego):
    > n*I = H_materiał*L + H_przerwa*l
    > //L to dlugość w materiale, l to przerwa

    Kiedyś dawno, dawno (studentem elektroniki będąc) wyprowadziłem to sobie na
    podstawie Resnick-Holliday.
    Dziwi mnie do dziś, że nie pamiętam (czyżby to wina mojej pamięci była), aby
    na jakichkolwiek zajęciach to było (skoro sobie sam wyprowadzałem).
    Gdy na PG pojawiły się pierwsze XT (pojawiły się dwa - akurat do jednego
    miałem dostęp) zrobiłem sobie arkusz zawierający wszystkie rdzenie z mojej
    szuflady pozwalający projektować dławiki (w oparciu o Bmax, rozmiar okna
    itp) i np. dla rdzeni z wysokiego TV wyliczać szczeliny. Mam ten arkusz do
    dziś (chyba ze 4 razy przenosiłem z jednego do innego programu).

    Niedawno się gdzieś doczytałem, że kierunek natężenia pola na granicy
    ośrodków zachowuje się podobnie jak światło (na co jakoś wcześniej nie
    wpadłem). Skutkiem jest to, że pole z rdzenia wychodzi w zasadzie
    prostopadle do jego powierzchni. Z tego wynika, że w pobliżu szczeliny pole
    wychodzące obok szczeliny wychodzi mocno na boki i założenie, że strumień
    tak jak leci rdzeniem tak dalej prosto przelatuje przez szczelinę jest dość
    dalekie od rzeczywistości. Przypuszczam, że oznacza to, że obliczenia
    wykonane według podanych wzorów są obarczone względnie dużym błędem.

    Przypuszczam, że dostępne na stronach producentów rdzeni programy
    uwzględniają to.

    > Połowa wielkości, które tu były, siedzi w katalogu rdzeni
    > jako jakieś użyteczne wielkości (efektywne przekrój czynny,
    > efektywna "droga magnetyczna" w sensie L/mi_r...)

    Podawanie wielkości efektywnych jest chyba jedną z metod uwzględniania
    między innymi zjawiska o którym napisałem.
    P.G.

  • 14. Data: 2015-09-02 12:12:33
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 02.09.2015 10:54, Piotr Gałka wrote:

    > Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    I w sensie oraz, nie prądu.
    "B jest stałe" byłoby lepiej.

> [...]
    >
    > Niedawno się gdzieś doczytałem, że kierunek natężenia pola na granicy
    > ośrodków zachowuje się podobnie jak światło (na co jakoś wcześniej nie

    W polu magnetycznym na granicy o środków zachowuje się
    skłądowa prostopadła B i skłądowe równoległe H (czyli B/mi równoległe
    jest stałe)
    Dla światłą zachowuje się równoległa skłądowa wektora falowego,
    a prostopadła mnoży/dzieli się przez n. No w sumie jak patrzeć
    tylko na kierunek, to dość podobnie.

    > wpadłem). Skutkiem jest to, że pole z rdzenia wychodzi w zasadzie
    > prostopadle do jego powierzchni.

    Jeśli przecięcie idzie prostopadle do linii pola.
    W rdzeniach najczęściej tak jest.

    > Z tego wynika, że w pobliżu szczeliny
    > pole wychodzące obok szczeliny wychodzi mocno na boki i założenie, że
    > strumień tak jak leci rdzeniem tak dalej prosto przelatuje przez
    > szczelinę jest dość dalekie od rzeczywistości.

    Chodzi Ci o powierzchnie nie przerwy, a odbowdu obok przerwy?
    To tamtędy wyjdzie dość niewiele, bo pole jest głownie wzdłuż
    magnetowodu, wiec prostopadła do powierzchni, która wychodzi w całości,
    jest mała, a równoległa wychodzi przemnożona przez 1/mi_r.

    Chyba więcej przeszkadza przerwa, bo tamtędy pole troche zawsze
    wycieka (im mniejsza szczelina w porównaniu do jej przekroju, tym
    lepiej).

    To trochę machania rękami, jak się zachowuje pole, trzeba liczyć
    dokładnie (najłatwiej symulacją:), bo odpowiedzią na pytanie, dlaczego
    pole ustawia się w szczelinę można machać rękami, że tamtą trasą
    'opór magnetyczny' jest najmniejszy, jest jednak znów machaniem rękami.

    A w sumie ten wyciek można oszacować.

    Jeden kontur biorę lecący przez środek cewki (wzdłuż magnetowodu,
    przez szczelinę) a drugi niech w pewnym momencie
    odbija, wychodzi bokiem, robi pętelkę, wchodzi w cewkę za szczeliną.

    Znów

    I n = H_wewnętrz*L + H_szczelina*l
    I n = H_wewnętrz*L + \int H_na zewnątrz dl
    [dla uproszczenia zakłądam, żę oba konduty złąpały wszytkie zwoje cewki]

    Odejmuję
    H_szczelina*l = \int H_na zewnątrz dl
    B_szczelina*l = \int B_na zewnątrz dl //wszytko w powietrzu

    Czyli jak weźmiemy inną trasę, to łączne pole*trasa wzdłuż krzywej
    będzie takie samo jak w szczelinie.
    Jeśli B_zewn potrktujemy jako jakaś srednia, wtedy

    B_szczelina*l = B_na zewnątrz\int dl
    B_na zewnątrz/ B_szczelina = l/int dl

    średnie pole wzdłuż konturu*) na zewnątrz jest tyle razy mniejsze,
    ile razy dłuższa jest trasa tego konturu poza rdzeniem
    w stosunku do szerokośći przerwy.

    Pominąłem to, że i w rdzeniu muszę lecieć kawałek inną trasą,
    więc i H możę tam być inne, pozatym wynik jest bez założeń.

    *) co oznacza też, że widzi pole tylko w kierunku swojego biegu,
    na prostoadłe nie zwraca uwagi. Ale kontur możęmy dobrać tak, aby
    biegł po liniach pola;-)

    > Przypuszczam, że oznacza
    > to, że obliczenia wykonane według podanych wzorów są obarczone względnie
    > dużym błędem.

    Jak szczelina ma centymetr albo materiał mi_r=3 to przybliżenie jest
    koszmarne, ale jeśli mi_r jest duża, a szczelina wąska,
    jest ono dość przyzwoite.

    > Przypuszczam, że dostępne na stronach producentów rdzeni programy
    > uwzględniają to.

    Na pewno, z tamtego podejśćia nie wyznaczę np indukcyjnośći
    rozproszonej, a programiti to chyba umieją.
    Pewnie nie symulują, tylko mają lepsze wzory przybliżone.

    pzdr
    bartekltg

  • 15. Data: 2015-09-02 12:58:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Dziwi mnie do dziś, że nie pamiętam (czyżby to wina mojej pamięci
    >była), aby na jakichkolwiek zajęciach to było (skoro sobie sam

    Pewne rzeczy sa pomijane w programie, ale to nie jest jakas wiedza
    tajemna - gdzies na elektromagnetyzmie powinno byc.
    Niekoniecznie dla elektronikow, moze bardziej dla fizykow.

    Wzor o tyle malo uzyteczny, ze:
    a) ferromagnetyk ma przenikalnosc kiepsko okreslona - na szczescie
    szczelina dobrze,
    b) dlugosc drogi magnetycznej ... z grubsza, rdzenie sa grube, roznica
    w obiegach spora
    c) w szczelinie sie strumien nieco poszerza, a ile ... to ambitne
    calki sa :-)

> [...]
    >Przypuszczam, że oznacza to, że obliczenia wykonane według podanych
    >wzorów są obarczone względnie dużym błędem.

    Az tak bardzo to nie, ciagle obowiazuje te same zaleznosci - im
    bardziej wydluza sie droga, tym mniejsze natezenie.
    A obok jest szczelina co ma 0.16mm ....

    >Przypuszczam, że dostępne na stronach producentów rdzeni programy
    >uwzględniają to.

    One moga miec zaszyte dane z pomiarow rzeczywistych rdzeni.

    J.

  • 16. Data: 2015-09-02 14:32:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    [...]

> [...]
    > w obiegach spora
    > c) w szczelinie sie strumien nieco poszerza, a ile ... to ambitne

    I w efekcie wszystkie wzory teoretyczne mają się nijak do
    rzeczywistości. A rzeczywistość wygląda tak:
    http://www.feryster.pl/polski/images/ef34149-wykres.
    jpg
    to dla rdzenia E34/14/9 z materiału 3C90

    To są dane z pomiarów.

    [...]

    > One moga miec zaszyte dane z pomiarow rzeczywistych rdzeni.

    Muszą mieć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2015-09-02 15:49:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Dla światłą zachowuje się równoległa skłądowa wektora falowego,
    > a prostopadła mnoży/dzieli się przez n. No w sumie jak patrzeć

    Coś przeczuwam, że jak zacznę próbować zrozumieć co piszesz to mnie głowa
    rozboli :).

    > Chodzi Ci o powierzchnie nie przerwy, a odbowdu obok przerwy?

    Chodzi mi o obok szczeliny, ale tuż przy szczelinie.
    Wyobrażam sobie jak się opiłki na kartce, gdy magnes ze szczeliną pod spodem
    ułożą.

    > To tamtędy wyjdzie dość niewiele, bo pole jest głownie wzdłuż
    > magnetowodu, wiec prostopadła do powierzchni, która wychodzi w całości,
    > jest mała, a równoległa wychodzi przemnożona przez 1/mi_r.

    Mam podejrzenie, że tu nie mówisz o pobliżu szczeliny tylko o całym
    obwodzie.

    > Chyba więcej przeszkadza przerwa, bo tamtędy pole troche zawsze
    > wycieka (im mniejsza szczelina w porównaniu do jej przekroju, tym
    > lepiej).

    To mnie jakby utwierdza w poprzednim podejrzeniu.
    To, że im mniejsza w porównaniu z przekrojem tym lepiej jest jak najbardziej
    zgodne z moją intuicją.

> [...]
    > pole ustawia się w szczelinę można machać rękami, że tamtą trasą
    > 'opór magnetyczny' jest najmniejszy, jest jednak znów machaniem rękami.

    Mam ochotę nie czytać dalej, choć zdając sobie sprawę, że poświęciłeś na to
    trochę czasu mam wyrzuty sumienia.
    Może jak wrócę do pracy po obiedzie to spróbuję zrozumieć... Tylko, że mam
    tyle pracy czekającej na zrobienie.
    P.G.

  • 18. Data: 2015-09-02 15:56:03
    Od: Robert Zemła <m...@g...com>

    > o kurde chłopcy...

    Już sobie nawet wyobraża :-)

  • 19. Data: 2015-09-02 16:05:56
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 02.09.2015 15:49, Piotr Gałka wrote:

> [...]

    > Chodzi mi o obok szczeliny, ale tuż przy szczelinie.
    > Wyobrażam sobie jak się opiłki na kartce, gdy magnes ze szczeliną pod

    I tak rzeczywiśćie jest. Myślałęm, ze mówisz o czym innym.

    > Mam podejrzenie, że tu nie mówisz o pobliżu szczeliny tylko o całym
    > obwodzie.

    Nie, tylko poblżu, reszta się skasowała bo jest taka sama.

> [...]
    > to trochę czasu mam wyrzuty sumienia.
    > Może jak wrócę do pracy po obiedzie to spróbuję zrozumieć... Tylko, że

    Eee, jakbym poświęćił 'trochę" czasu to byłoby czytyelne;-)

    Roman właśnie wrzucił wykres z pomiarów, i za chiny ludowe
    nie pasują do modelu a/(b+x) ;-)

    Zaczynają pasować (znośnie, nie idealnie) jak dodać
    proponowane przez Ciebie uciekanie pola.
    a/(b+x) + c

    pzdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2015-09-02 16:35:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    lid...
> [...]
    >http://www.feryster.pl/polski/images/ef34149-wykres
    .jpg
    >to dla rdzenia E34/14/9 z materiału 3C90

    Czy tak nijak ...
    -przy 1.6 mamy 100, to przy 0.8 powinno byc 200 ... a jest 167
    -od 0.8 do 0.4 powinno sie zrobic 333, a jest 285 ...

    A to tylko najprostsze przyblizenie, takie 150/(d+0,1) daje
    0,1 750 750
    0,2 465 500
    0,4 285 300
    0,5 237 250
    0,6 210 214,3
    0,7 185 187,5
    0,8 167 166,7
    1,6 100 88,232

    IMO - calkiem dobra zgodnosc, a i to strzelone na pale, da sie znalezc
    lepsze :-)

    Dokladnosc ... na przetwornice wystarczy.

    Tak nawiasem mowiac - piekna prosta na tym wykresie.
    Niestety - nachylona niezbyt odpowiednio, to bedzie
    ~d^(-0.7267)

    Podejrzana ta zaleznosc ... pozostaje spytac jakim miernikiem mierzono
    :-P

    J.