  • 1. Data: 2015-08-29 17:58:09
    Temat: Problem z odczytem licznika en. el.
    Od: Marek <f...@f...com>

    Muszę zrobić sobie do pewnych celów odczyt danych pomiarowych z
    licznika używając swoj customowy czytnik. Dla celów testowych znajomy
    elektryk pożyczył mi jakiś używany ale sprawny licznik. Po kilku
    próbach udało się z nim połączyć na 4800 bps i tylko tą prędkość
    licznik proponuje przy inicjalizacji. Skoro norma mówi, że
    inicjalizacja powinna być na 300 bps (po tym można ewentalnie
    zwiększyć prędkość), to dlaczego on jest zafiksowany na 4800 bps?
    Ale mniejsza o to. Przetestowaszy komunikację z testowym licznikiem
    podpiąłem się do tego docelowego i kiszka. Spróbowałem wszystkie bps
    od 300 do 19200 (taką max. prędkość deklaruje producent). Licznik nie
    odpowiada na /?!\r\n. Upewniłem się w tabeli kodów modeli czy mój na
    pewno ma rs485 (są też wersje z rs232), wg kodu ma. W desperacji
    zamieniłem miejscami linie A z B (może jest błąd w opisie zacisków) i
    przeskanowałem jeszcze raz po wszystkich możliwych prędkościach i
    nic.
    Skończyły mi się już pomysły, ale zanim zadzwonię do producenta w
    poniedziałek - może jednak coś przeoczyłem? Licznik to model AS1440
    firmy Elmess.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-08-29 21:01:57
    Temat: Re: Problem z odczytem licznika en. el.
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Marek wrote:

    > Skończyły mi się już pomysły, ale zanim zadzwonię do producenta w
    > poniedziałek - może jednak coś przeoczyłem? Licznik to model AS1440
    > firmy Elmess.

    Może Twój licznik jest w wersji z interfejsem MBUS?

    jp

  • 3. Data: 2015-08-29 22:20:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 29 Aug 2015 21:01:57 +0200, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > Może Twój licznik jest w wersji z interfejsem MBUS?

    Ten model w zależności od wyposażenia może mieć interfejs CL0, rs232
    lub rs485. Wg tabeli oznaczeń modelu ten ma mieć rs485. Na pokrywie
    zacisków jest legenda z ich opisem, jest para zacisków oznaczona
    rs485. Albo interfejs jest uwalony albo programowo zablokowany....

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-08-29 22:36:29
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > zacisków jest legenda z ich opisem, jest para zacisków oznaczona
    > rs485. Albo interfejs jest uwalony albo programowo zablokowany....
    Tylko zasugerowałem ponieważ widywałem już liczniki (ciepła) z interfejsem
    RS232 i protokołem MBUS na nim, tzn fizyczny interfejs to jedno a protokół
    jaki na nim siedzi to może być inny.

    jp

  • 5. Data: 2015-08-30 00:00:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 29 Aug 2015 22:36:29 +0200, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
> [...]
    interfejsem
    > RS232 i protokołem MBUS na nim, tzn fizyczny interfejs to jedno a

    Wcześniej pisałeś interfejs mbus a nie protokół stąd myślałem, że
    masz na myśli interfejs (sprzętowy). Od producenta dostałem dokument
    opisujący komunikację z tym licznikiem, jedst zgodny z EN 62056-21
    (61107), protokół ten sam co ten licznik testowy.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2015-08-30 09:16:23
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2015-08-29 17:58, Marek pisze:
> [...]
    > Skończyły mi się już pomysły, ale zanim zadzwonię do producenta w
    > poniedziałek - może jednak coś przeoczyłem? Licznik to model AS1440

    Magistrali RS485 używa się w ten sposób by można było podpiąć do niej
    wiele liczników... jeśli próbujesz zainicjować transmisję na tym
    interfejsie przy pomocy sekwencji /?!\r\n to który z wielu liczników
    miałby dawać odpowiedź? Jeśli odpowiedziałyby wszystkie zrobiłby się
    bałagan na magistrali.
    Licznik trzeba wskazać poprzez podanie jego adresu (np. numeru seryjnego
    licznika lub jego fragmentu) np. /?[numer licznika]!\r\n, ale szczegółów

    pzdr
    mk

  • 7. Data: 2015-08-30 13:55:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 30 Aug 2015 09:16:23 +0200, mk <reverse_lp.pw@myzskm> wrote:
> [...]
    seryjnego
    > licznika lub jego fragmentu) np. /?[numer licznika]!\r\n, ale

    Licznik testowy, który leży w warsztacie odpowiada na sekwencję
    inicjującą bez podania id. Producent tego drugiego licznika z którym
    mam problem też twierdził, że sekwencja bez id jest prawidłowa (i
    tak jest w dokumentacji, która dostałem od niego, nawet jest zrzut
    sekwencji z terminala).
    Ale pomimo to Twoja sugestia może być słuszna, sprawdzę to. Dzięki.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2015-08-30 14:42:21
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2015-08-30 13:55, Marek pisze:
> [...]
    > terminala).
    > Ale pomimo to Twoja sugestia może być słuszna, sprawdzę to. Dzięki.

    Sekwencja bez id jest typowa dla połączenia bezpośredniego z licznikiem
    tj. np. przy użyciu głowicy optycznej. Więc zwróć na to uwagę czy owe
    zrzuty nie są z takiej właśnie sesji.

    Przy połączeniu RS485 już nie jest typowa (raczej jest wyjątkowa i
    wymaga by na magistrali był tylko jeden licznik).

    pzdr
    mk

  • 9. Data: 2015-08-30 15:28:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 30 Aug 2015 14:42:21 +0200, mk <reverse_lp.pw@myzskm> wrote:
    > Przy połączeniu RS485 już nie jest typowa (raczej jest wyjątkowa i
    > wymaga by na magistrali był tylko jeden licznik).

    No to zrozumiałe, jak ten licznik testowy wykrył, że jest sam na
    magistrali i odpowiedział na sekwencję bez id? Czyżbym trafił na
    nietypowy model (producent JM Tronik), który pracuje tylko w
    konfiguracji 1-1?

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-08-30 15:45:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 30 Aug 2015 14:42:21 +0200, mk <reverse_lp.pw@myzskm> wrote:
    > Przy połączeniu RS485 już nie jest typowa (raczej jest wyjątkowa i
    > wymaga by na magistrali był tylko jeden licznik).

    A czy standard niedopuszcza, że jeśli master (czytnik) wysyła
    sekwencje bez id to wie co robi i oznacza to, że pytanie jest do
    jedynego slave'a jakim jest ten licznik? Analogicznie do skip rom w
    1wire.

    --
    Marek