eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[OT] Czy obecne odnawialne źródła energii nie mają sensu? › Re: Re: [OT] Czy obecne odnawialne źródła energii nie mają sensu?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Thu, 27 Nov 2014 07:41:05 -0800 (PST)
    Subject: Re: Re: [OT] Czy obecne odnawialne źródła energii nie mają sensu?
    From: k...@g...com

    W dniu czwartek, 27 listopada 2014 14:12:47 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news
    napisał:

    > IMO mylisz się - to nie ten zakaz, to opłacalność stosowania
    > wydajniejszych źródeł światła.
    > Niewątpliwie JEST w tym zasługa pewnej propagandy, ale
    > raczej nie zakazu.
    > FYI: jako że potrzebowałem takiego "źródła ciepła" (strych, przy
    > zimowych możliwych -15C CFL ma pełne prawo być nieskuteczny,
    > a LED na razie jednak drogi jak na świecenie kilkadziesiąt
    > minut przez miesiąc) to właśnie je nabyłem.
    > Opisane na etykietce: "źródło ciepła, sprawność >85%" :P
    >
    > Jednak od lat o tym piszę - od nastania CFLi mam w końcu dostatecznie
> [...]
    Jeśli by nie było przejścia na wydajniejsze źródła światła to zainteresowanie
    klimatyzatorami było by niemierzalnie niższe. No fakt ze trzeba z czegoś te
    urządzenia do pozyskiwania darmowej energii zrobić. Przy taniej energii koszt
    materiałów na kolektor słoneczny jest niski i pozwala go w korzystnych warunkach
    takich jak dotychczasowe grzanie prądem zamortyzować w krótkim czasie. Według mnie w
    tej chwili nośniki nie mają prawa podrożeć. To efekt działania kuli śnieżnej.
    Motywacją do przechodzenia na alternatywne źródła ciepła była wysoka cena ropy i
    przez to wszystkich innych nośników. Na początku ceny np solarów były wysokie, teraz
    są niskie bo tak działa rynek jak czegoś dużo potrzeba i da się zaspokoić rynek.
    Takie rozproszone wytwarzanie ciepła spowodowało mniejsze zapotrzebowanie na
    kopaliny. Musiało to potrwać kilka lat. Musiały się skończyć jakieś długoterminowe
    kontrakty. W tej chwili kraje żyjące z wydobycia ropy są w czarnej dupie. Kiedyś
    udawało im się podnosić ceny jak ograniczały wydobycie. Teraz ograniczenie wydobycia
    spowoduje o kilkadziesiąt procent więcej solarów, wiatraków itp. W takiej sytuacji
    cena ropy wzrośnie na chwilę a potem jeszcze bardziej spadnie. Jak tylko któreś
    państwo czy kilka państw ograniczą wydobycie to natychmiast w to miejsce wejdzie
    konkurencja i zapełni lukę po nie zmienionych lub niższych cenach. Ilością nadrobią
    obniżoną cenę. Na zmniejszenie zapotrzebowania na nośniki ma również wpływ recykling.
    Wytworzenie stali ze złomu to ułamek kosztów wytworzenia jej z rudy. Typowe
    gospodarstwo domowe teraz większą cześć kupowanej energii czy nośników przerabia na
    ciepło. Kiedyś duży udział miało przerabianie na światło. Na świecenie żarówkami
    gospodarstwo domowe potrzebowało kilka kilowatogodzin dziennie. Teraz może to być
    poniżej kilowatogodziny. Teraz energożerne zostały bojlery. Ale i to się zmienia bo
    można już kupić bojlery z pompami ciepła. Takie bojlery dają taniej ciepłą wodę niż z
    elektrociepłowni. Jak jeszcze ich cena trochę spadnie to bym się nie założył że
    ludzie mający ciepłą wodę z sieci nie zaczną ich instalować. Podnoszenie cen energii
    spowoduje to co się stało z ropą. Przechodzenie indywidualnych odbiorców na
    alternatywne źródła ciepła. Spadek zapotrzebowania na kupowaną energię i spadek jej
    cen. Kula śnieżna już się toczy. Na razie powoli. Każda podwyżka cen nośników w tej
    chwili powoduje spadek zapotrzebowania na drożejące nośniki i kula rośnie i nabiera
    prędkości. Kula kiedyś się zatrzyma bo jest jakaś magiczna minimalna ilość energii
    jaką każdy musi kupić, ale w Polsce są jeszcze spore rezerwy w tej materii. Według
    mnie teraz w Polsce jest najlepszy czas na instalowanie solarów do grzania wody. One
    wcale nie muszą dać 100% zużywanego ciepła. Wystarczy jak 25-30% obniżą rachunki za
    ciepłą wodę.