  • 31. Data: 2020-01-09 17:45:59
    Temat: Re: Regulator obrotów w odkurzaczu
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 09.01.2020 o 16:04, Queequeg pisze:
> [...]

    Silniki indukcyjne steruje się częstotliwością. Hasło brzmi: falownik.

    > Może czegoś nie rozumiem, ale dlaczego na silnik miałaby pójść składowa
    > stała?

    Prąd jest opóźniony w stosunku do napięcia. W jednym półokresie triak
    się włączy, po przejściu napięcia przez zero pojawi się impuls
    sterujący, ale prąd ciągle płynie, więc nie spowoduje on żadnego efektu.
    Potem prąd przestanie płynąć, i triak włączy się przy kolejnym impulsie
    sterującym, a więc będzie się włączał co drugi półokres. Silnikowi
    uniwersalnemu to zwisa, indukcyjnemu już nie.
    Regulatory triakowe można stosować do sterowania silników indukcyjnych,
    ale trzeba zapewnić symetrię. Regulacja jest wtedy przez zmianę poślizgu
    silnika. Dla szlifierki to bez sensu.

    P.P.

  • 32. Data: 2020-01-09 22:37:46
    Od: robot <r...@o...pl>

    Fotka z drugiej strony https://ibb.co/fFXnC80

  • 33. Data: 2020-01-10 11:07:37
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    viktorius <v...@i...pl> wrote:

> [...]
    > Wtedy trzymasz kątówkę jedną ręką, a to nie jest bezpieczne. Coś o tym
    > wiem, zaatakowała mnie taka jedna 125mm. Ciąłem coś na na stojąco,
    > gdzieś na wysokości 140-150cm. Na chwilę puściłem jedną rękę, kątówkę
    > zachwiało, w wyciętym rowku się zakleszczyła, odbiła w moja stronę. Na
    > szczęście moja koszulka była z na tyle na tyle mocnej bawełny, ze
    > zatrzymała tarczę. Tylko lekkie ryski na mostku, kilka kropel krwi i
    > litr zimnego potu z czoła już po wszystkim. Dlatego już nigdy nie
    > puszczę pracującej kątówki nawet z jednej reki.

    Tak, to prawda... kątówka to już nie mała ręczna szlifiereczka do PCB.

    > Osłony tarczy nie było, ale nie pierwszy rzuci kamień ten, to zawsze ma
    > założoną osłonę, okulary na nosie i stopery w uszach.

    W sumie... po co zdejmować osłonę? :) Mało w życiu ciąłem kątówką ale
    nigdy nie musiałem zdejmować osłony.

    > Softstart jest fajny, bo nie przeciąża przekładni nagłym strzałem z 0 do
    > max obrotów, co czasem zakleszcza nakrętkę od tarczy że klucz się gnie.
    > Bo można bezproblemowo takie urządzenie uruchomić na agregacie o mocy
    > porównywalnej z tym urządzeniem, bo łatwiej takie urządzenie utrzymać w
    > rękach przy uruchamianiu. Ja bym nie eliminował go nigdy.

    Tak... widzę zalety :)

    Tak naprawdę trzeba byłoby sprzężyć softstart z regulacją obrotów. Może
    U2008 by się nadał.

    > A jak masz dostęp do innej kątówki, z regulacją, to bajka, nawet bym
    > śrubokrętem nie ruszył. No chyba że z nudów, albo z ciekawości ;)

    Mam jak mam. Muszę dzwonić, jechać, umawiać się, znajomy może wyjechać...
    właśnie po to kupiłem swoją, żeby w końcu nie musieć pożyczać :)

    Miałem w tym budżecie wybór -- albo Makita bez regulacji albo Graphite
    z regulacją. Wziąłem Makitę bo stwierdziłem, że co Makita to Makita, a
    regulator i tak mam... no i wyszło jak wyszło. Jakbym wiedział, to bym
    pewnie wziął Graphite.

  • 34. Data: 2020-01-10 12:03:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "viktorius" napisał w wiadomości grup
    ..
> [...]

    >Osłony tarczy nie było, ale nie pierwszy rzuci kamień ten, to zawsze
    >ma założoną osłonę, okulary na nosie i stopery w uszach.

    Ja mialem zawsze okulary na nosie. Taka brzydka choroba na k :-)
    Przydawaly sie.

    A teraz niestety doszla brzydka choroba na s, i coraz czesciej bez.

    Ale moze sie poglebi, to beda znow zawsze okulary ...

    Te czesci tez takie malutkie, ze golym okiem trudno pracowac :-(

    J.

  • 35. Data: 2020-01-10 13:38:16
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-10 o 11:07, Queequeg pisze:

    > W sumie... po co zdejmować osłonę? :) Mało w życiu ciąłem kątówką ale
    > nigdy nie musiałem zdejmować osłony.

    Takie tam, ogólnie mówiąc: "bo przeszkadzała".
    1. Gdy kątówka jest używana jako polerka, dysk polerski jest większy,
    trzeba zdemontować.
    2. Po januszowemu, gdy tarcza 230mm się "skończy" na dużej kątówce, to
    na małą jeszcze nie wchodzi, bo ma lekko więcej niż 125mmm. Założyć
    można, po chwili cięcia średnica już pasuje. Ale kto by to ponownie
    rozbierał i osłonę zakładał, tnie się dalej.
    3. Założono szczotkę drucianą, która jest na tyle szeroka, że nie mieści
    się "na grubość" w osłonie.
    4. Przy używaniu tarczy listkowej lepiej się pracuje bez osłony, więcej
    "kątów" podejścia do materiału.

    Za każdym razem jak osłona zostanie zdemontowana, to ponowne jej
    założenie graniczy z cudem. A potem mam taką warczącą, wkręconą w
    koszulkę, na wysokości serca... Na szczęście szybko się spaliła. Nie
    było mi jej szkoda, i tak ja nie byłem jej w stanie używać.

> [...]
    > z regulacją. Wziąłem Makitę bo stwierdziłem, że co Makita to Makita, a
    > regulator i tak mam... no i wyszło jak wyszło. Jakbym wiedział, to bym

    Zależy od zastosowań. Mam 3 sztuki kątówek 125mm, zarówno z softstartem,
    jak i regulacją obrotów. Ja takie narzędzie używam głównie do cięcia
    metalu, kamienia, betonu. Wtedy lepszy jest softstart. Regulacja obrotów
    u mnie sporadycznie: raz w roku polerka samochodu, ostatnio deski na
    ławkę oszlifowałem tarcza listkową.
    Z mojego skromnego doświadczenia: Makita. Miałem kiedyś nieśmiertelną
    230mm Makitę, zabiłem ją na własne życzenie. Została na zimę w
    pomieszczeniu z dość dużą wilgotnością i na wiosnę wybijała korki.
    To była jej 5ta zima, ostatnia. Zdążyła prawie wykończyć 2gi komplet
    szczotek. Życia nie miała łatwego, bywało, że przez dniówkę nie stygła,
    kostka betonowa sama się nie potnie. Cięła nawet granit, na mokro, z
    zaślepionymi otworami zasysającymi powietrze. Z umiarem, żeby jej nie
    zagotować ;)

    Inna Makita, pilarka elektryczna jest u mnie w rodzinie już 17 lat.
    Wymienione szczotki wielokrotnie, bagnetów kilka, łańcuchów nie zliczę.
    Ile drewna pocięła, ona sama tylko wie. Ogrzewanie mieszane, drewno +
    węgiel, miała więc co robić. Na ogrodzie drzew też kilka spuściła.
    Działa nadal, musiałem tylko dorobić te wieczka na szczotki, bo się
    pokruszyły przy odkręcaniu. Obecnie jest tylko do lżejszych prac, bo
    spalinówka to jednak inny komfort i szybkość pracy. Za to elektryczna
    lżejsza :)

    Graphita sie boje, że nie przeżyłby tyle co te Makity.

    --
    viktorius

  • 36. Data: 2020-01-10 13:53:13
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-10 o 12:03, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Ale moze sie poglebi, to beda znow zawsze okulary ...
    >
    > Te czesci tez takie malutkie, ze golym okiem trudno pracowac :-(

    Ciotka miała zawsze okulary, nawet na zdjęciach z dzieciństwa była
    okularnikiem.
    Po około 50 latach przytrafiła się jej zaćma i wstawili jej soczewki
    korygujace wadę wzroku. Z wiekiem oczywiście i tak założy okulary
    permanentnie, ale tę krótką chwilę chodzi bez :)

    --
    viktorius

  • 37. Data: 2020-01-10 13:55:17
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    robot <r...@o...pl> wrote:

    > Fotka z drugiej strony https://ibb.co/fFXnC80

    Nie mam pewności ale wygląda na to, że czarne powinieneś podłączyć do
    sieci a niebieskie do silnika. Na wszelki wypadek spróbuj najpierw
    podłączyć czarne przez żarówkę o niewielkiej mocy.

  • 38. Data: 2020-01-10 15:18:25
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    viktorius <v...@i...pl> wrote:

> [...]
    > koszulkę, na wysokości serca... Na szczęście szybko się spaliła. Nie
    > było mi jej szkoda, i tak ja nie byłem jej w stanie używać.

    Tak... to ma sens. W sumie przypominam sobie, że zdzierałem kiedyś farbę
    drucianką, bez osłony (nie moja kątówka). Druty latały wszędzie, miałem
    rękawice ale krótkie. Potem miałem takie ładne, czerwone ślady na
    przedramionach.

    Swoją drogą, do polerki chyba potrzebna będzie regulacja obrotów? Mam
    polerkę lampy w motorze do zrobienia i zastanawiam się, czy robić to
    małym dremelem czy kątówką z regulacją... w życiu tego nie robiłem.

    > Zależy od zastosowań.

    No właśnie... moje zastosowania póki co są sporadyczne :) To się pewnie
    zmieni jak urządzę się już na nowej działce (ROD, chcę tam postawić
    blaszaka na rzeczy, których nie chcę robić w mieszkaniu -- jakieś
    spawanie, cięższe wiercenie, malowanie, tego typu rzeczy).

    > Miałem kiedyś nieśmiertelną 230mm Makitę, zabiłem ją na własne życzenie.
    > Została na zimę w pomieszczeniu z dość dużą wilgotnością i na wiosnę
    > wybijała korki.

    Eh, czyli w sumie tak, jak teraz leży ta moja. W drewnianym domku na
    wspomnianym ROD. Trochę szkoda, ale z drugiej strony ona ma być właśnie
    tam, w mieszkaniu przecież raczej nie będę jej używał.

    > Inna Makita, pilarka elektryczna jest u mnie w rodzinie już 17 lat.

    A to nie jest tak, że stare Makity były niezniszczalne a nowe są jednak
    trochę gorsze?

    > Graphita sie boje, że nie przeżyłby tyle co te Makity.

    Pewnie nie. Chociaż mam wkrętarkę Graphita, na pewno z 5-6 lat, póki co
    dobrze się trzyma.

  • 39. Data: 2020-01-10 15:40:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 10 stycznia 2020 15:18:28 UTC+1 użytkownik Queequeg napisał:

    > Pewnie nie. Chociaż mam wkrętarkę Graphita, na pewno z 5-6 lat, póki co
    > dobrze się trzyma.

    Dostałem wiertarko-wkrętarkę akumulatorową Graphite'a za punkty z priceless specials.
    Jak nową wyjąłem z walizki to nie można było przekręcić regulatora sprzęgła na
    wiercenie... Ale jak trochę powierciłem na największym sprzęgle, na jakie dawała się
    ustawić, a potem trochę poleżała - to nagle niespodzianka, teraz już daje się
    przekręcać...

  • 40. Data: 2020-01-10 16:12:34
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2020-01-10 o 15:18, Queequeg pisze:

> [...]
    > drucianką, bez osłony (nie moja kątówka). Druty latały wszędzie, miałem
    > rękawice ale krótkie. Potem miałem takie ładne, czerwone ślady na

    Mi się kiedyś koszula zapaliła od iskier z kątówki.
    Ale osłona była założona jak należy.

    > A to nie jest tak, że stare Makity były niezniszczalne a nowe są jednak
    > trochę gorsze?

    Ja już z paru niezależnych źródeł słyszałem takie właśnie wieści.