  • 41. Data: 2019-09-09 18:23:04
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Pierwsze pieniądze jakie zarobiłem w życiu to na produkcji
    >interfejsów magnetofonu do Atari. Najpierw wg. schematu z jakiegoś
    >pisma, potem wymyśliłem swój "cyfrowy" na 74123.

    Hi hi - tez zrobilem na 74123 :-)
    Choc trzeba przyznac, ze ten oryginalny na LM324 chyba lepszy ... no
    ale to juz zakup z drugiego obszaru platniczego :-)

    > Obudowa była po symetryzatorze antenowym, z logo atari zrobionym
    > domowym sitodrukiem. I opylałem toto na giełdzie komputerowej.
    >Wiem, że to nikogo nie obchodzi, ale przypomniałeś mi...

    A jak zrobiles wtyczke ?
    Bo to byl glowny problem ...

    J.

  • 42. Data: 2019-09-09 18:31:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cezar" napisał w wiadomości grup
    .
    On 04/09/2019 17:07, Atlantis wrote:

    >Troche pomieszałeś.
    >W spectrumie do komputera wchodzi Analog i ULA zajmuje się
    >dekodowaniem.

    Ambitna nazwa, jak na prosty dyskryminator, tzn taki, ktory da 1 na
    porcie jak sygnal analogowy >0V, i 0 jak <0.

    >W Atari DATA wchodzi już cyfrowo.

    Owszem - na tasmie byly dwie czestotliwosci, magnetofon zamienial je
    na 0 i 1.
    "Turbo" robilo to co w Spectrum,

    >Oczywiście generowaniem sygnału do nagrywania zajmują się już układy
    >komputerów (Pokey w Atari, SID w C64 i ULA w Speccy)

    W spectrum znow ambitna nazwa - tak naprawde to program na procesorze
    wachlowal jednym bitem,
    ULA zapewniala tylko port podlaczony do magistrali.

    W Atarii istotnie bylo ambitnie, bo Pokey generowal te dwie
    czestotliwosci i zamienial bajty na bity ... tym razem magnetofon nic
    nie robil, tzn tylko dopasowywal napiecia

    J.

  • 43. Data: 2019-09-09 19:09:20
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 09/09/2019 17:03, J.F. wrote:

    > Na dlugich nie mozna, bo przyjety raster 9kHz ogranicza pasmo akustyczne
    > do ok 4kHz.
    > Co prawda w telefonie na 4kHz mozna bylo 33.6 czy nawet 53kbit/s
    > zmiescic ... ale przez zakłocone radio chyba nie przejdzie.

    Da się - zobacz DRM
    Można nawet upchać 20-30 kbps

    https://www.drmradio.co.uk/drm_011.htm

  • 44. Data: 2019-09-09 22:02:25
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 09.09.2019 o 18:23, J.F. pisze:
> [...]
    > Choc trzeba przyznac, ze ten oryginalny na LM324 chyba lepszy ... no ale
    > to juz zakup z drugiego obszaru platniczego :-)

    Też w epoce krzemu łupanego rzeźbiłem interfejs z rodzimych UCY....
    Atarynkę 800XL dostałem w prezencie od rodzinki z zagranicy. Oczywiście
    bez dedykowanego magnetofonu. Wychowałem sie na Meritum II i ZX Spectrum
    i jakież było moje zdziwienie, że Atarik nie chciał gadać ze standardową
    pamięcią masową Grundig MK232 ;-) (czyżby te "232" sugerowało
    przystosowanie do transmisji szeregowej ;-)
    Szczęściem kolega miał oryginalny magnetofon ATARI 1010 i pożyczył mi
    go na jeden dzień.. Bardzo mi się wtedy przydał amatorsko sklecony
    oscyloskop. Porobiłem trochę pomiarów na oryginalnym kaseciaku i
    wydedukowałem o co chodzi. Nie miałem wtedy jeszcze pojęcia co to FSK
    więc skupiłem się na czasach trwania impulsów co nasunęło mi koncepcję
    dekodowania za pomocą uniwibratorów z podtrzymaniem UCY74123.
    Później robiłem również "klasyczną" wersję z FSK z filtrami środkowo
    przepustowymi i detektorem różnicowym na LM724, który przy okazji służył
    mi jako demodulator do RTTY ;-)

    > A jak zrobiles wtyczke ?
    > Bo to byl glowny problem ...

    Wtyczkę wypiłowałem z kawałka tekstolitu. Otwory nawierciłem wg
    papierowego szablonu, w którym odgniotłem szpilki złącza z Atari. Jako
    styki wykorzystałem konektory ze starych radzieckich, wojskowych złącz
    wielostykowych z serii SzRxx,
    https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/ec/17/53
    /2rm27b24g1w1-gniazdo-uchwyt-agregatowy-nowe-24-czes
    ci-akcesoria-skarzysko-kamienna-sprzedam-390874772.j
    pg

    później znalazłem nawet gniazdo z tej serii, z którego dało radę
    wypiłować wtyczkę do Atari. Rozstaw szpilek złącza w Atari pasował do
    dwóch środkowych rzędów gniazda :-) Wystarczyło odciąć co niepotrzebne.

    Grzegorz

  • 45. Data: 2019-09-09 23:50:15
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 09/09/2019 21:02, Grzegorz Kurczyk wrote:

> [...]
    > Później robiłem również "klasyczną" wersję z FSK z filtrami środkowo
    > przepustowymi i detektorem różnicowym na LM724, który przy okazji służył

    Tak a propos https://youtu.be/koHrDY20dj0?t=1132 W roku 1990 U nas
    jeszcze rozdawano nagrody w postaci super komputerów Atari 65XE a Intel
    już jest 5 lat po premierze 386 (czyli obecnej architektury) a od roku
    już sprzedawał 486

    c.

  • 46. Data: 2019-09-10 08:42:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 09.09.2019 18:16, J.F. wrote:

    > Nie lepiej SD ? CF jeszcze da sie kupic ?

    Klasyczne karty CF mają jedną, sporą zaletę. Można je odpalić w trybie
    ośmiobitowym. Mogą wtedy pracować bezpośrednio na magistrali procesora,
    nie trzeba się wtedy nawet bawić w budowanie interfejsu IDE. Komunikacja
    jest szybka, prosta - wystarczy tylko odczytywać/zapisywać kilka
    rejestrów w przestrzeni adresowej.
    Żeby obsłużyć SD trzeba albo dodać do układu sprzętowy kontroler SPI
    (drogie i raczej trudne do zdobycia) albo wykonać programowe SPI na paru
    liniach jakiegoś interfejsu równoległego.
    W Sieci można jeszcze kupić nowe karty CF (byle nie t najnowsze, bo tam
    standardy się zmieniły i wspomniany tryb nie jest już dostępny). Używane
    karty można bez problemu kupić na Allegro, a w tych zastosowaniach w
    zupełności sprawdzą się wersje przemysłowe, mające po kilkadziesiąt MB.
    Zresztą karta to nie problem - mam mały zapas, bo kiedyś używałem ich do
    reanimowania DOS-owych pecetów do gier retro. ;)

    > P.S. Tak sie konczy, jak sie zainteresuje "starym" komputerem
    > https://www.youtube.com/watch?v=45X4VP8CGtk
    >
    > CP/M jednak lepszy ... tylko gier na tym nie ma :-)

    Nie przesadzałbym. Jest trochę klasycznych tekstówek w stylu Zorka albo
    Colossal Cave Adventure. Jak wspominałem, moim planem po odpaleniu CP/M
    na MCY7880 będzie właśnie zagranie w którąś z nich.

  • 47. Data: 2019-09-10 12:53:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezar" napisał w wiadomości grup
    .
    On 09/09/2019 21:02, Grzegorz Kurczyk wrote:
    > Też w epoce krzemu łupanego rzeźbiłem interfejs z rodzimych UCY....
    [...]
> [...]
    >jeszcze rozdawano nagrody w postaci super komputerów Atari 65XE a
    >Intel już jest 5 lat po premierze 386 (czyli obecnej architektury) a

    no coz, w 1989 zarabialo sie oficjalnie ze 20$, to nie ma sie co
    patrzec na osiagniecia intela.
    Poza tym o ile pamietam to w 1990 286 ciagle jeszcze mialo sie dobrze,
    bo 486 drogie.

    Ba - IBM PC wypuszczono w 1981, a Spectrum w 1982.
    Wiec nie tylko my zarabialismy za malo.

    Ba - w 1987 wypuszczono Spectrum 3+.

    J.

  • 48. Data: 2019-09-10 13:32:05
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 10/09/2019 11:53, J.F. wrote:
> [...]
    > bo 486 drogie.
    >
    > Ba - IBM PC wypuszczono w 1981, a Spectrum w 1982.

    +2 i +3 to już wymysły Amstrada, który znany był z ożywiania trupów :-)

    c.

  • 49. Data: 2019-09-10 20:28:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/09/2019 23:50, Cezar wrote:
    > Tak a propos https://youtu.be/koHrDY20dj0?t=1132   W roku 1990 U nas
    > jeszcze rozdawano nagrody w postaci super komputerów Atari 65XE

    Warto przypomnieć że Atari miało swoją drugą młodość w PL własnie mniej
    więcej wtedy. Czego zasługą był głównie L.K. Avalon wydający na początku
    kilka znakomitych gier (Misja, Fred, Robbo, Lasermania) i znakomitych
    uzytków (QuickAssembler). Potem już było różnie, ale mimo to nie
    nazwałbym tego jakoś złym pomysłem mając na uwadzę popularność sprzętu i
    ciągle ogromne ilości zdolnych ludzi nie mających własnego.

    >  a Intel
    > już jest 5 lat po premierze 386 (czyli obecnej architektury) a od roku
    > już sprzedawał 486

    Zdaje się że cały czas kładł się cień COCOM i żałosnej siły nabywczej zł
    w okresie cieżkich transformacji.

    Prawda jest taka że wtedy dzieciki były by bardziej zadowolone z Amigi
    niż z blaszaka. Nie tylko pod kątem gier, próg wejścia w programowanie
    na Amidze też był znacząco niższy.

  • 50. Data: 2019-09-10 23:09:26
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    adam13lat <a...@g...com> wrote:

    > W czym tkwi problem w nadawaniu przez radio częstotliwości ponad
    > akustycznych, bo chyba nie w możliwościach "przetwórczych" głośnika,
    > bo można by zastosować jakiś piezoelektryk.
    > Na UKF można a na długich nie można?

    W przyjetej szerokosci kanalu. Po prostu standardowy sprzet ma taka
    szerokosc, zeby bylo slychac mowe, bo nie bylo innej potrzeby.

    Nikt nie broni a) przy tej samej szerokosci zrobic konwersji i przenosic
    czestotliwosci np. 40-50 kHz w pasmie 10 kHz (nie jest powiedziane, ze
    pasmo 20 kHz to czestotliwosci od 0 do 20 kHz), b) nadawac gwizdek dla psa
    w postaci CW (sama nosna i gwizdek produkowany w odbiorniku), c) uzyc
    nadajnika TV, to przeciez tez radio a szerokosc kanalu idzie w MHz :)

    Mam taka mini-kamere inspekcyjna na 2.4 GHz. Przesyla sygnal TV analogowo.
    Ma taka moc, ze mozna uzywac legalnie bez pozwolenia. Mozesz zamiast tego
    sygnalu TV przeniesc tam cokolwiek.