  • 31. Data: 2019-09-05 22:06:30
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 05/09/2019 20:12, Atlantis wrote:

    > Mniej-więcej. W Polskim radiu była audycja, podczas której transmitowano
    > w ten sposób programy. Istniało (właściwie cały czas istnieje, choć w
    > mocno ograniczonym zakresie) też coś takiego jak Packet Radio -
    > krótkofalarska sieć komputerowa, wykorzystywana głównie do przesyłania
    > poczty i prowadzenia grupowych dyskusji.

    Nazywało się to "Radiokomputer" na PR4 i.... sam nagrywałem pogramy... :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=sGVinfy9Ut8

  • 32. Data: 2019-09-06 08:36:01
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Thu, 5 Sep 2019 11:05:07 +0200, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

    > Sam sobie tutaj zaprzeczasz :) Urządzenia audio z definicji służą do
    > transmisji dźwięku i nie przeniosą zbyt dobrze sygnału spoza zakresu
    > słyszalnego.
    A dźwiękiem jest to co ludzie słyszą. A to co słyszy pies już dźwiękiem nie
    jest. Bo co? Bo ludzie się tak umówili?

    Chodzi o to by podczas audycji radiowej nadawać równocześnie sygnał, który
    nie będzie przeszkadzał ludziom. A będzie przeszkadzał komarom.

    > Oczywiście zależy jak daleko poza tym zakresem chcesz się
    > znaleźć.
    Na tyle by nie drażnić ludzkiego ucha i by nie zachodziła konieczność
    znacznej przebudowy sprzętu.

    .

  • 33. Data: 2019-09-06 08:43:45
    Od: adam13lat <a...@g...com>

    Dnia Thu, 5 Sep 2019 09:21:53 +0200, Roman Rogóż napisał(a):

    > Jeżeli zakładamy, że są to standardowe nadajniki i odbiorniki radiowe
    > działające zgodnie z prawem telekomunikacyjnym w legalnych zakresach i
    > szerokościach modulacji to nie.
    > Jeżeli zrobisz sobie własny nadajnik i odbiornik (albo zmodyfikujesz
    > standardowe) i będziesz nadawał częstotliwości ponad akustyczne np. na
    > falach z zakresu UKF to oczywiście możliwe

    W czym tkwi problem w nadawaniu przez radio częstotliwości ponad
    akustycznych, bo chyba nie w możliwościach "przetwórczych" głośnika,
    bo można by zastosować jakiś piezoelektryk.
    Na UKF można a na długich nie można?

    > Paru, niedzielnych krótkofalowców zostało już namierzonych przez służby
    > i dostali kolegium np za nieświadome zakłócanie pracy urządzeń
    > nawigacyjnych na lotniskach etc.
    Podejrzewam, że wtrynili się na zastrzeżony zakres, a nie to że puszczali
    przez swoje radio ultradźwiękowe pingi.

    > Jeżeli standardowych krótkofalówek to nie.

    > Zobacz o jakich częstotliwościach mówimy
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_Digital_Sub
    scriber_Line
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/VDSL2

    > W dużym uproszczeniu 01

    > nie
    > To coś bardziej złożonego
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Cyfrowa_linia_abonenck
    a#Dzia%C5%82anie

    .

  • 34. Data: 2019-09-06 08:48:58
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 06.09.2019 o 08:36, adam13lat pisze:
    > Chodzi o to by podczas audycji radiowej nadawać równocześnie sygnał, który
    > nie będzie przeszkadzał ludziom. A będzie przeszkadzał komarom.

    Przecież w sygnale MPX nadaje się sygnał pilota 19 kHz i powyżej
    informacje o sygnale S w paśmie do 53 kHz o ile pamiętam.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 35. Data: 2019-09-06 09:07:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Cezar,

    Thursday, September 5, 2019, 9:56:30 PM, you wrote:

    > dałem uśmieszka...
    > sir clive sinclair zrobił dobry interes kupując kupując wadliwe pamięci
    > i używając ich połowę...

    Tylko w ten sposób był w stanie utrzymać niską cenę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 36. Data: 2019-09-06 20:36:12
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-09-06 08:48, Cezary Grądys wrote:

    > Przecież w sygnale MPX nadaje się sygnał pilota 19 kHz i powyżej
    > informacje o sygnale S w paśmie do 53 kHz o ile pamiętam.

    i filtr MPX jest po to by psów nie denerwować!

    :-)

    Włodek

  • 37. Data: 2019-09-09 13:46:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >trochę wolnej powierzchni, którą chciałbym wykorzystać na interfejs
    >magnetofonu kasetowego. Nie będzie on główną pamięcią masową, a

    A masz jeszcze taki magnetofon ? Kasety ?

    Moze lepiej interfejs do karty SD ?

    >Może istnieje jakieś prostsze rozwiązanie od tego zastosowanego w
    >CA80?
    W Spektrum bylo najprostsze ... i calkiem dobre ...

    J.

  • 38. Data: 2019-09-09 13:57:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "adam13lat" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >się do komputera.
    >Ile kB/MB wchodziło na kasetę 60 i 90 min?

    >Interesują mnie parametry takiej transmisji i technologia.

    W Atari 800XL bylo dokladnie 600 baud.
    600 bit/s = 4.5 kBajt/min

    W praktyce troche mniej, z uwagi na narzut protokolu.

    Metoda byla ciekawa ... ale nie wiem czy warta opisu, bo Spectrum
    robil to znacznie prosciej i lepiej.
    Po prostu wysylal na jednym bicie dwa impulsy 0 i 1, krotkie, jesli
    zapisywal bit 0, lub dluzsze, jesli 1.
    bylo to cos 2400 i 1200 baud.
    Srednio ok 13.5 kBajta/min.

    >Czy to nie było aby coś w rodzaju transmisji dźwięków modemowych
    >przez radio?

    teroretycznie tak, szczegolnie w Atari, gdzie bylo kluczowanie danych
    FM (FSK)
    W praktyce tasma sie troche rozni od radia, problemy i metody sa inne,
    Spectrum tez niby FSK, ale wole tego tak nie nazywac - bo zbyt proste.

    Jeszcze miales "dyskowe" FM, MFM - teoretycznie mozliwe i przez
    magnetofon.

    J.

  • 39. Data: 2019-09-09 18:03:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "adam13lat" napisał w wiadomości grup

    >W czym tkwi problem w nadawaniu przez radio częstotliwości ponad
    >akustycznych, bo chyba nie w możliwościach "przetwórczych" głośnika,
    >bo można by zastosować jakiś piezoelektryk.
    >Na UKF można a na długich nie można?

    Na dlugich nie mozna, bo przyjety raster 9kHz ogranicza pasmo
    akustyczne do ok 4kHz.
    Co prawda w telefonie na 4kHz mozna bylo 33.6 czy nawet 53kbit/s
    zmiescic ... ale przez zakłocone radio chyba nie przejdzie.

    Niby mozna by wyjsc poza kanal, ale wtedy duzo nadajnikow sie zmiesci,
    a i moglby byc chyba problem z odbiorem zakresu
    np 180-270kHz - tzn jedna stacja w calym pasmie.
    Choc przy modnej ostatnio OFDM ... powinno sie dac.

    Te "standardowe krotkofalowki" mialy waski kanal i niska czestotliwosc
    audio.

    J.

  • 40. Data: 2019-09-09 18:16:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    On 05.09.2019 18:24, heby wrote:

    >To w gruncie rzeczy już mam. Z tym, że nie na Z80, ale na MCY7880.
    >Tyle tylko, że CP/M to jednak system dyskowy, przydałaby się wiec
    >odpowiednia pamięć masowa.

    Wrecz obowiazkowo :-)

    > Można dodać kontroler FDD, ja jednak planuję
    >poeksperymentować z kartami CF (można je odpalić w trybie
    >ośmiobitowym,
    >w którym mogą pracować bezpośrednio na magistrali procesora).

    Nie lepiej SD ? CF jeszcze da sie kupic ?

    P.S. Tak sie konczy, jak sie zainteresuje "starym" komputerem
    https://www.youtube.com/watch?v=45X4VP8CGtk

    CP/M jednak lepszy ... tylko gier na tym nie ma :-)

    J.