    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej
    Date: Wed, 27 Jun 2018 08:48:03 +0000 (UTC)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > To zgoda, ale świece do tych małych silniczków są mniejsze, mają mniejszą
    > pojemność cieplną, ale jak to wpływa na iskrę to nie wiem, może skład
    > mieszanki jest bogatszy i łatwiej ją zapalić dlatego im to wystarcza?

    Czy ja wiem, czy mniejsze...

    W skuterze (125 cm3, 1 cylinder) i w motorze (1300 cm3 ale 4 cylindry,
    więc liczmy 325 cm3) mam prawie identyczne świece. Róznią się tylko
    ciepłotą (do moto wchodzi zimniejsza), reszta (rozmiar, długość, przerwa
    iskrowa) są identyczne.

    Sprawdziłem teraz, jaka świeca pasuje do chińskich skuterów 50 cm3. Też
    bardzo podobna, różni się praktycznie tylko ciepłotą (cieplejsza niż do
    tego mojego skutera).

    Ma to sens. Im większy silnik, tym więcej ciepła generuje, więc potrzebna
    jest zimniejsza świeca (ciepłota świecy oznacza jej zdolność odprowadzania
    ciepła do głowicy, im zimniejsza świeca tym lepiej odprowadza ciepło).

    W samochodzie (pojemność taka jak w motorze, też 4 cylindry, ale silnik
    dużo słabszy i mniej wysilony -- 86 koni przy 6k RPM vs 173 konie przy
    9.5k RPM) świece mam już zupełnie inne. Gwint jest większy, przerwa
    iskrowa też.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]