  • 21. Data: 2019-02-07 20:13:30
    Temat: Re: Rozbilansowanie ogniw Li-Ion
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > "Do eksplozji doszło w jednym z bloków przy ulicy Gorczyczewskiego w
    > Poznaniu.
    > W środę po godzinie 22 wybuchła hulajnoga elektryczna, która
    > znajdowała się na parterze w serwisie ładowania
    >
    > Siła wybuchu była tak duża, że z okien wyleciały szyby i doszło do
    > niewielkiego pożaru."

    W końcu li-ion :)

    Ciekawe czemu to wybuchło. Może chińskie rączki źle przylutowały "battery
    protector"?

    Coraz bardziej zastanawiam się nad opcją pozbycia się z hulajnogi tych
    li-ion i wrzucenia dwóch małych aku żelowych przy podłodze. Miejsce jest.
    Będzie pewnie taniej, a do tego bezpieczniej. Tylko mniej estetycznie.

    https://allegro.pl/oferta/akumulator-zelowy-bezobslu
    gowy-ups-agm-12v-7ah-5889804397

    Albo MW... trochę droższe, ale chyba lepsze.

    https://allegro.pl/oferta/akumulator-zelowy-agm-12v-
    7-2ah-mws-7-2-12-jakosc-6750643646

    Tylko czy takie akumulatorki wytrzymają prąd rzędu 10 A (i jaką pojemność
    będą wtedy miały)? Prąd raczej nie ciągły, chociaż... cholera wie ile to
    pobiera pod obciążeniem. Bez obciążenia (koło w powietrzu) kilkaset mA,
    maksymalnie pewnie te 10 A, bo silnik 250 W... albo maksymalnie więcej, a
    nominalnie 10 A :)

    Ciekawe zdanie: "AKUMULATORY ŻELOWE MUSZĄ BYĆ ŁADOWANE SPECJALNYMI
    ŁADOWARKAMI DO AKUMULATORÓW ŻELOWYCH (ODPOWIEDNI PRĄD ŁADOWANIA).

    UŻYWANIE DO ŁADOWANIA ZWYKŁYCH PROSTOWNIKÓW SAMOCHODOWYCH NAJCZĘŚCIEJ
    KOŃCZY SIĘ SZYBKIM USZKODZENIEM AKUMULATORA.

    JEŚLI NIE POSIADACIE PAŃSTWO TAKIEJ ŁADOWARKI - NA INNYCH AUKCJACH
    POSIADAMY CAŁY ASORTYMENT!"

    Ok, prąd ładowania... a co z prądem rozładowania? Też nie może być tak
    duży, jak w przypadku standardowego akumulatora z płynnym elektrolitem?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 22. Data: 2019-02-07 20:15:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Bo odcina. Testowane. Ładowarka nie "łapała" ogniw, musiałem je
    >wyciągnąć,
    >obejść układ ochrony i dopiero wtedy zaczęły się ładować.

    Ale moze miales za bardzo rozladowane.

    Normalnie to powinna odciac dalsze rozladowywanie,
    ale pozwolic na ladowanie.

    Tylko sekcje musza byc jakos wyrownane, bo inaczej ladowanie szybko
    sie przerwie, po osiagnieciu granicznego napiecia na jednej sekcji.

    >BQ, tzn.?

    Uklady monitorujace z serii BQxxxx. Robil to kiedys Unitrode, a potem
    TI ich kupil.

    http://www.ti.com/power-management/battery-managemen
    t/protectors/overview.html

    Sa i balancery

    http://www.ti.com/power-management/battery-managemen
    t/monitors-balancers/overview.html

    J.

  • 23. Data: 2019-02-08 17:26:31
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-07 o 20:13, Queequeg pisze:

> [...]
    > pobiera pod obciążeniem. Bez obciążenia (koło w powietrzu) kilkaset mA,
    > maksymalnie pewnie te 10 A, bo silnik 250 W... albo maksymalnie więcej, a

    A w czym problem znaleźć jakieś karty katalogowe?
    Pierwsze-lepsze z brzegu:

    https://www.tme.eu/pl/Document/ae25b19823d56fdb534a6
    9302f53e892/ACCU-BPE7.2-12_BP.pdf

> [...]
    >
    > Ok, prąd ładowania... a co z prądem rozładowania? Też nie może być tak
    > duży, jak w przypadku standardowego akumulatora z płynnym elektrolitem?

    j.w.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2019-02-08 18:15:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    [..]
> [...]
    >jest.
    >Będzie pewnie taniej, a do tego bezpieczniej. Tylko mniej

    Uwazaj na ladowarke - moze wmagac zmiany.

> [...]
    -7-2ah-mws-7-2-12-jakosc-6750643646
    >Tylko czy takie akumulatorki wytrzymają prąd rzędu 10 A (i jaką
    będą wtedy miały)?

    >Ciekawe zdanie: "AKUMULATORY ŻELOWE MUSZĄ BYĆ ŁADOWANE SPECJALNYMI
    >ŁADOWARKAMI DO AKUMULATORÓW ŻELOWYCH (ODPOWIEDNI PRĄD ŁADOWANIA).

    Tomalo opisywal akurat

    >Ok, prąd ładowania... a co z prądem rozładowania? Też nie może być
    >tak
    >duży, jak w przypadku standardowego akumulatora z płynnym
    >elektrolitem?

    Nalezy uzywac specjalnej rozladowarki :-)

    Powazniej: sa uzywane w UPS, gdzie sie z nich grube ampery ciagnie ...
    ale na krotko starczaja.

    No i byc moze sie doczytasz typu - czy do UPS czy do alarmow, czy
    trakcyjne - zeby nie tylko duzy prad daly, ale jeszcze wiele razy ...

    J.

  • 25. Data: 2019-02-08 19:26:16
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Uwazaj na ladowarke - moze wmagac zmiany.

    Tak, to zdecydowanie. Ładowarkę już sobie ogarnę po swojemu. Tym bardziej,
    że jeśli dobrze rozumiem przebieg ładowania, to akumulatorów ołowiowych
    nie trzeba bilansować, one bilansują się same podczas ładowania, więc
    połączę je szeregowo i tak będę ładował.

    W sumie nawet zwykły step-up ustawiony na 29 V + ogranicznik prądu na
    LM317 powinien dać radę. Bo w sumie czemu nie.

    > Tomalo opisywal akurat

    Nie przebrnąłem jeszcze przez tamten wątek :)

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 26. Data: 2019-02-08 19:27:49
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > A w czym problem znaleźć jakieś karty katalogowe?
    > Pierwsze-lepsze z brzegu:
    >
    > https://www.tme.eu/pl/Document/ae25b19823d56fdb534a6
    9302f53e892/ACCU-BPE7.2-12_BP.pdf

    Fakt, szukałem do tych aku, które znalazłem (i kart nie znalazłem). Ale na
    tej karcie też nie jest określony maksymalny bezpieczny ciągły prąd
    rozładowania. Albo nie widzę.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 27. Data: 2019-02-08 20:50:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >nie trzeba bilansować, one bilansują się same podczas ładowania, więc
    >połączę je szeregowo i tak będę ładował.

    Tak gwoli scislosci, to wydaje mi sie, ze trzeba bilansowac, bo
    mechanizm ten sam.

    Nikt tego nie robi, i one sie same zbilansuja ... ale przez gazowanie,
    wiec żelowych nie dotyczy :-)

    >Nie przebrnąłem jeszcze przez tamten wątek :)

    Nie moga gazowac, wiec wymagaja lepszych ladowarek.
    Nie mozna podlaczyc pod "zwykly prostownik" na cala noc :-)

    J.

  • 28. Data: 2019-02-09 17:16:57
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak gwoli scislosci, to wydaje mi sie, ze trzeba bilansowac, bo
    > mechanizm ten sam.

    Hmm, ale przecież taki akumulator zawiera tak naprawdę sześc połączonych
    szeregowo ogniw... i nie ma balansera.

    > Nie moga gazowac, wiec wymagaja lepszych ladowarek.
    > Nie mozna podlaczyc pod "zwykly prostownik" na cala noc :-)

    A może po prostu jest potrzebne mniejsze napięcie ładowania, takie które
    nie powoduje gazowania? 14.2 V np.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 29. Data: 2019-02-09 21:15:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 9 Feb 2019 16:16:57 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Hmm, ale przecież taki akumulator zawiera tak naprawdę sześc połączonych
    > szeregowo ogniw... i nie ma balansera.

    Takiemu zwyklemu przeladowanie nie grozi, wiec nie potrzebuje.

    Ale te "hermetyczne" ... ciekawe.

    > A może po prostu jest potrzebne mniejsze napięcie ładowania, takie które
    > nie powoduje gazowania? 14.2 V np.

    No i do tego jest potrzebna specjalna ladowarka, ktora tego pilnuje.

    J.

  • 30. Data: 2019-02-09 22:53:31
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Takiemu zwyklemu przeladowanie nie grozi, wiec nie potrzebuje.
    >
    > Ale te "hermetyczne" ... ciekawe.

    Widocznie im też nie grozi, albo jakoś inaczej to rozwiązali.

    > No i do tego jest potrzebna specjalna ladowarka, ktora tego pilnuje.

    Tylko co w tej ładowarce specjalnego oprócz kontroli prądu (żeby nie
    przekroczył maksymalnego) i napięcia (żeby nie osiągnęło napięcia
    gazowania)? Pytam, bo będę robił :P

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika