  • Data: 2018-11-02 12:33:39
    Temat: Re: Slave i2c blokuje magistralę....
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-11-01 o 09:01, Marek pisze:

    > Ten ds pracuje w trudnym elektrycznie środowisku (rozdzielnia
    > elektryczna),  ma podłączone 3 20m przewody z termometrami (każdy na
    > osobnym kanale). Szanse na zbieranie ESD z okolicy ma bardzo duże.
    > Jak się trochę w tym temacie poszpera to okazuje się, że problem z
    > zatykającymi się  slave'ami i2c występuje (ogólnie, nie tylko w tym
    > szczególnymuklafzie, o którym mówimy). Niestety większoś układów slave
    > i2c nie ma pina reset przydatnego w takich sytuacjach, zaleca się
    > sztuczkę z generacja taktów zegara aż zwolni SDA (o ile nie jest to
> [...]

    Poszukałem co to takiego ten DS2482.
    Rozumiem, że do niego masz bezpośrednio podłączone 20m kable.

    Urządzenia normalnie bada się na odporność na ESD, burst i surge.
    ESD to w sumie symulacji dotknięcia urządzenia przez naelektryzowanego
    człowieka.
    Burst to symulacja różnych zjawisk związanych z przełączaniem prądów
    (np. iskrzenie na stykach przekaźników/styczników).
    Surge to symulacja uderzającego gdzieś w pobliżu pioruna lub jakichś
    awaryjnych zdarzeń w sieci energetycznej (włączenie/wyłączenie podsieci
    może skutkować zakłóceniami podobnymi do tych od pioruna).

    Na tyle na ile zrozumiałem to to Twoje urządzenie raczej jest narażone
    na burst i surge.

    Surge to impuls napięciowy 50us lub prądowy 20us (jak wyjście generatora
    się zewrze to prąd spada szybciej niż napięcie w nie obciążonym
    generatorze). Takie impulsy podaje się na linie zasilania AC urządzeń bo
    zakłada się że mogą się pojawić (piorun, przepięcia z sieci).
    Jeśli wychodzi (np. długie kable), że linie sygnałowe należy zbadać na
    odporność na surge to generator surge podłącza się nie bezpośrednio
    tylko przez układy redukujące jego moc (bo na linie sygnałowe surge
    dostaje się pośrednio, a nie prosto z sieci). Elementem ograniczającym
    prąd jest wtedy rezystor 40om. Według moich symulacji jak zerze się
    wyjście generator surge z podłączonym rezystorem 40om to uzyska się
    impuls prądu, który spada do połowy gdzieś po 47us.
    Typowym wymaganiem jest impuls Surge 1kV (1kV/40om = 25A).

    Pierwszym na co bym patrzył w schemacie Twojego urządzenia to czy
    wejścia 1-wire wytrzymają impuls 25A/50us. Choć być może normy dla
    urządzeń pracujących w rozdzielniach elektrycznych specyfikują nie 1kV
    surge a może kilka razy więcej.
    P.G.