  • Data: 2018-11-05 13:01:44
    Temat: Re: Slave i2c blokuje magistralę....
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-11-05 o 11:40, Marek pisze:

    > Popularne transile SMB jakie testowałem mają pojemności około 1 nF co je
    > dyskwalifikuje  do zastosowania na długich  linii 1W z kilkoma slave'ami.
    > Jeśli znasz jakieś smb o pojemności ponizej 100pF dużej mocy to
    > zaproponuj, chętnie zastosuje.

    Daj diodę na transil i drugą na masę. Ja bym dążył do tego, aby diody
    wytrzymywały impuls rzędu 50A (prostownicze 1A), ale w Twojej sytuacji
    może nie jest to konieczne, a słabsze to zapewne mniejsza pojemność.

    Jeśli na linii 1w (nie pamiętam jak działa) przez większość czasu jest
    napięcie zbliżone do VCC to pojemność transila będzie cały czas
    naładowana i nie będzie przeszkadzać.
    Jeśli nie to można 'zasilić' transila jakimś rezystorem 100k..1M -
    będzie całkowicie niewidoczny podczas normalnego działania.

    Między tym zabezpieczeniem a scalakiem koniecznie musi być jakaś
    separacja - np. rezystor 10om (lub więcej zależnie co 1w akceptuje).
    To co pojawi się za tym rezystorem zabezpieczenie w sclaku powinno
    łyknąć. Bez tego rezystora nie ma pewności jak podzieli się energia
    impulsu między transil i zabezpieczenie w scalaku.

    Impedancja połączeń wewnętrznych transila powoduje, że mimo, że potrafi
    dobrze ograniczyć surge (bo to powolny impuls) to przy ESD napięcie na
    transilu może chwilowo osiągnąć 200V (takie wyniki podawał w którymś z
    Tidbitów www.emcesd.com). Aby ograniczyć stromość ESD na wejściu (między
    te 20m kabla a diody) wstawiłbym koralik ferrytowy - jakiś 0603 1k.
    Nie mogłem z danych wyczytać czy koralik wytrzyma więc osobiście
    potraktowałem go impulsami 50A 100us - ten, który miałem wytrzymał.

    Koralik można, zamiast na wejściu, dać w szereg z tym rezystorem 10om.
    Zaleta - koralik nie jest narażony bezpośrednio na surge. Wada - przy
    ESD przepływa przez naszą płytkę (przez transil) prąd o większym dI/dt
    niż gdy koralik jest na wejściu.
    Duże dI/dt indukuje prądy w pobliskich obwodach. Nigdy nie wiadomo czy
    nie zrobi gdzieś kuku dlatego ja daję koraliki bezpośrednio na wejściu,
    ale nie takie sygnałowe, tylko takie do zasilań (nie na 200mA tylko na
    800mA).

    Drugi drut 1w zapewne łączy się do GND. Tego też bym podłączył przez
    taki koralik. Jak tędy przyleci jakiś impuls to po co duże dI/dt ma
    hulać po mojej masie!

    Wyobraź sobie, że od płytki w dwie strony odchodzą długie druty
    połączone do GND płytki po obu jej stronach. Jeśli na płytce biegają
    jakieś sygnały cyfrowe to prądy powrotne biegają po GND wywołując jakieś
    spadki napięć. Takie dwa druty to idealna antena do emitowania tych
    sygnałów. To również idealna antena do odbierania jakichś zakłóceń i
    przepuszczania ich przez płytkę.
    Wstawienie koralików 1k w te linie znakomicie pogorszy parametry tej anteny.
    P.G.