  • Data: 2015-04-18 20:26:43
    Temat: Re: Stara różnicówka ?
    Od: t-1 <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-04-18 o 18:07, PeJot pisze:

    > Wzywać elektryka prywatnie czy na koszt spółdzielni ? Może jednak
    > wcześniej samemu poszukać, sprzęt do pomiaru rezystancji izolacji bym
    > pożyczył.
    >
    > II sprawa: nie podoba mi się że w całej instalacji jest jedna,
    > trójfazowa różnicówka. Chciałbym rozdzielić to np. na 3 odrębne fazy,
    > albo na obwody kuchnia, łazienka, reszta. Jak to zrobić legalnie -
    > zgłaszać w spółdzielni, administracji ? Skrzynka z różnicówką w mieszkaniu.

    Spółdzielnia powinna zlecać okresowo wykonanie pomiarów elektrycznych.
    Formalnie, aby pomiary były wykonane jak należy, elektryk musi mieć
    uprawnienia pomiarowe a to jest wyższy stopień wtajemniczenia niż
    uprawnienia montera.
    Jednak często sprowadza się to do pomiarów po łebkach obwodów zerowania
    (podłączenia bolców w gniazdkach).
    Wystarczyło by przy takich zleconych pomiarach zwrócić wykonującemu je
    uwagę na problemy. Choć nie wiem czy by nie chciał dodatkowej opłaty
    gdyby coś trzeba było zreperować czy wymienić. W końcu to instalacja
    prywatna jeśli mieszkanie własnościowe.

    Rozumiem, że obecnie sprawa jest pilna (awaryjna).
    Zabezpieczanie wszystkich jednofazowych odbiorników jednym wyłącznikiem
    różnicowo-prądowym to faktycznie kiepskie w eksploatacji rozwiązanie,
    stosowane czasem w celach oszczędnościowych. Ale masz chyba jakiś piec
    czy kuchnię?
    W swoim mieszkaniu (za licznikiem) możesz sobie pomierzyć, naprawić a
    nawet przebudować instalację sam, jeśli potrafisz a więc wiesz co i jak
    robić i masz świadomość że prąd może w trakcie prac lub później zrobić
    komuś krzywdę. Nie jest to jak na razie przestępstwo.
    Chociaż może grozić problemami, gdy nie daj Boże dom się później spali
    lub kogoś zabije.