  • 1. Data: 2013-03-15 09:28:00
    Temat: Sterowanie mostkiem H przez kondensator
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ktoś kiedyś już poruszał ten temat, chciałem jednak dopytać o szczegóły.
    Mam mostek H sterujący elektromechanicznym dzwonkiem telefonicznym.
    Impulsy sterujące są generowane przez Atmegę8, w tej chwili impuls trwa
    10ms, ale był dobierany "na oko" - możliwe, że jeszcze go skrócę.

    Trochę obawiam się sytuacji, kiedy jedna z linii sterujących z jakiegoś
    powodu dłużej ustawi się na stan wysoki i przez dzwonek popłynie stały
    prąd o sporym natężeniu. Dałem już bezpiecznik polimerowy na zasilaniu
    mostka, ale przydałoby się dodatkowe zabezpieczenie - pomyślałem o
    szeregowych kondensatorach.

    Rozumiem, że ma to wyglądać w sposób następujący: elektrolit (C1) plusem
    do Atmegi, minusem przez szeregowy rezystor (R1) do bazy tranzystora.
    Dodatkowy R2 od minusa C1 do masy.
    Po ustawieniu wysokiego stanu prąd popłynie przez obwód bazy tylko przez
    moment. Przy niskim kondensator rozładuje się przez R2 i będzie gotowy
    na powtórzenie cyklu.

    Podstawowe pytanie brzmi: w jaki sposób dobrać wartości elementów, żeby
    uzyskać oczekiwany czas działania mostka?

  • 2. Data: 2013-03-15 09:36:57
    Temat: Re: Sterowanie mostkiem H przez kondensator
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-03-15 09:28, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Podstawowe pytanie brzmi: w jaki sposób dobrać wartości elementów, żeby
    > uzyskać oczekiwany czas działania mostka?

    Wpisanie w google "układ różniczkujący rc" jest zbyt męczące?

    http://www.imif.ap.siedlce.pl/laborki/E1.pdf

  • 3. Data: 2013-03-15 17:10:34
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Jak dla mnie - bez sensu.

    W tym układzie kondensator szeregowo z dzwonkiem to szczyt zabezpieczeń.
    Ja pozostałbym przy bezpieczniku (niekoniecznie polimerowym)

    > Wpisanie w google "układ różniczkujący rc" jest zbyt męczące?

    I takim zróżniczkowanym sygnałem sterować mostek?
    Czy dać tak dużą stałą czasową, aby dalej sterowanie przypominało
    prostokąt?
    Czy dać układ _całkujący_ sterowany z wyjścia mostka, który resetuje uC?

    Czy pomyśleć o układzie zabezpieczającym te zabezpieczenia? :)

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2013-03-15 19:49:19
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 15.03.2013 17:10, Desoft pisze:

> [...]
    > Ja pozostałbym przy bezpieczniku (niekoniecznie polimerowym)

    > I takim zróżniczkowanym sygnałem sterować mostek?

    A czemu nie?

    > Czy dać tak dużą stałą czasową, aby dalej sterowanie przypominało
    > prostokąt?

    Wystarczy, żeby stała czasowa była równa lub większa niż półokres
    sterowania dzwonka.

    > Czy dać układ _całkujący_ sterowany z wyjścia mostka, który resetuje uC?
    > Czy pomyśleć o układzie zabezpieczającym te zabezpieczenia? :)

    A po co ?

  • 5. Data: 2013-03-15 22:18:55
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > A czemu nie?

    Mostek powinien być sterowany na zasadzie: włącz - wyłącz a w tym przypadku
    wyłączanie trwa przez cały okres.
    Chyba że zastosować coś z wejściem shmitta.

    > Wystarczy, żeby stała czasowa była równa lub większa niż półokres
    > sterowania dzwonka.

    Stała czasowa = tau?
    czyli ładowanie/rozładowanie do ~60%?

    > A po co ?

    A czy to nie prostsze zabezpieczenie przed pozostaniem w dziwnym stanie?
    Za długie pozostawanie w jednym stanie mostka H powoduje reset, bo przecież
    uC nie może sam wejść w taki stan - zakładam, że program jest poprawny. Jak
    tak wysteruje mostek, to znaczy, że się zawiesił.

    Ze swojej praktyki zawodowej mogę powiedzieć, że najczęściej psują się
    zabezpieczenia.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2013-03-16 15:09:23
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Desoft przemówił ludzkim głosem:

    > Mostek powinien być sterowany na zasadzie: włącz - wyłącz a w tym przypadku
    > wyłączanie trwa przez cały okres.
    > Chyba że zastosować coś z wejściem shmitta.

    Wystarczy tak dobrać stałą czasową, żeby nie wpływała na sygnał w czasie
    normalnej pracy.

    > Stała czasowa = tau?
    > czyli ładowanie/rozładowanie do ~60%?

    To niech da 5-krotność półokresu. Zresztą chyba nie chcesz mi powiedzieć
    że prądy w bazach tranzystorów w mostkach dobierasz tak, że zmniejszenie
    prądu sterującego do 60% już spowoduje wyjście z nasycenia? Jesteś
    aptekarzem?

  • 7. Data: 2013-03-16 18:40:05
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Wystarczy tak dobrać stałą czasową, żeby nie wpływała na sygnał w czasie
    > normalnej pracy.

    Bardzo ogólnie. Możesz też powiedzieć: tak zaprojektować układ, aby działał
    bez problemu.

> [...]
    > że prądy w bazach tranzystorów w mostkach dobierasz tak, że zmniejszenie
    > prądu sterującego do 60% już spowoduje wyjście z nasycenia? Jesteś

    Ale zauważasz, że (dla różniczkowania) włączenie następuje szybko, a potem
    masz opadanie napięcia. Przy 5tau w momencie zakończenia impulsu
    sterującego, prąd wysterowujący bazę będzie wynosił 0. Zresztą wystąpi to
    wcześniej. Raczej jakbyś sterował bazę przebiegiem trójkątnym niż
    prostokątnym.
    Gdyby tutaj była mowa o ameprach, to warto pomyśleć o zabezpieczeniach, ale
    kiedy przez motek H nie płynie nawet 1A, to przerost formy.
    Kiedyś zaprojektowałem sygnalizator. Głośnik dynamiczny który miał dać z
    siebie wszystko.
    Wyszło wszystkiego 4 tranzystory. Pełniły funkcję mostka H i generatora.
    Jako zabezpieczenie rezystor omowy na zasilaniu. Po co komplikować proste
    rzeczy?

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2013-03-18 08:25:52
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-03-16 18:40, Desoft pisze:

    > Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Bardzo ogólnie. Możesz też powiedzieć: tak zaprojektować układ, aby
    > działał bez problemu.

    A nie? :-)

> [...]
    > sterującego, prąd wysterowujący bazę będzie wynosił 0. Zresztą wystąpi
    > to wcześniej. Raczej jakbyś sterował bazę przebiegiem trójkątnym niż

    Bo zapomniałeś, że tam po drodze musi być rezystor ograniczający prąd
    bazy. Z tym rezystorem daleko będzie przebiegowi do trójkąta.

    C R |
    o---||-----|___|---+---| T

    - |
    ^ D

    ---

    > Gdyby tutaj była mowa o ameprach, to warto pomyśleć o zabezpieczeniach,
    > ale kiedy przez motek H nie płynie nawet 1A, to przerost formy.

    A to już pytaj autora wątku czego się obawia.

> [...]
    > Wyszło wszystkiego 4 tranzystory. Pełniły funkcję mostka H i generatora.
    > Jako zabezpieczenie rezystor omowy na zasilaniu. Po co komplikować

    Dodanie dwóch kondensatorów to żadna komplikacja.

  • 9. Data: 2013-03-18 09:06:21
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-03-18 08:25, Zbych pisze:

> [...]
    >
    > Bo zapomniałeś, że tam po drodze musi być rezystor ograniczający prąd
    > bazy. Z tym rezystorem daleko będzie przebiegowi do trójkąta.

    Wyniki symulacji dla stałej czasowej równej półokresowi:
    http://zapodaj.net/186c42be34f59.png.html

    A tutaj dla 5-krotności półokresu:
    http://zapodaj.net/86349bf3f48d3.png.html

  • 10. Data: 2013-03-18 10:58:16
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]

    Zgadza się :) ale nie dotyczy pytania: jak to zrobić.

    Rezystor będzie zawsze, nawet jak go nie dasz. Nie ma źródeł o zerowej
    rezystancji.

    > Wyniki symulacji dla stałej czasowej równej półokresowi:
    > http://zapodaj.net/186c42be34f59.png.html

    Gdybyś rozciągnął wykres prądu w pionie, zobaczyłbyś że prąd z 3mA na
    początku spada do 1mA na końcu.

    > A tutaj dla 5-krotności półokresu:
    > http://zapodaj.net/86349bf3f48d3.png.html

    Dla stałej czasowej 50ms ( ale nie 5tau! )różnica wynosi 2,5mA-2mA czyli 20%
    Do przyjęcia.

    No, dobra pomijamy fakt celowości takiego zabezpieczenia Popatrzmy na za i
    przeciw tych rozwiązań.
    Twoje: za..... tu musisz wpisać :)
    Przeciw: Dwa kondesatory vs jeden o zbliżonej pojemności. Dwa rezystory
    więcej. Długi czas martwy.
    Moje za: eliminacja składowej stałej z obwodu dzwonka (oryginały miały wręcz
    magnesy na cewce)
    Przeciw: Kondesator prawdopodobnie NP. Dodasz coś?

    I jeszcze jedno: bezpiecznik nie zabezpieczy tego układu przed zatrzymaniem
    się mostka w jednym ze stanów aktywnych. Po prostu popłynie prąd większy od
    nominalnego, ale nie powinien być dużo większy (to tylko 50Hz). Bezpiecznik
    zabezpieczy zasilanie w przypadku uszkodzenia mostka. Jeżeli przełączanie
    mostka nie uwzględnia czasów martwych, to najbardziej optymalny byłby
    rezystor bezpiecznikowy.

    W sumie studencka dyskusja o wyższości świąt.. :)

    --
    Desoft