  • 401. Data: 2009-12-06 15:14:20
    Temat: Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta
    Od: Krzysztof Oledzki <o...@...ns.pl>

    Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl> wrote:

    > Skoro nie jesteś w stanie zauważyć nawet moich argumentów to tylko dlatego
    > że nie chcesz. Nie będe 20 razy pisał tego samego.

    Bo nie masz żadnych argumentów. Na razie widać WP vs. reszta świata, z czego
    jedyny posiadany przez ciebie argument to "Bo tak!!!111". Z kolegą nawet
    sobie tak żartowaliśmy, że musisz mieć jakiś spory spam-botnet pod sobą,
    skoro czujesz się taki pokrzywdzony.

    Jeszcze sobie openrelay-a zrób, a co!

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Oledzki

    --
    Krzysztof Olędzki
    e-mail address: ole(a-t)ans(d-o-t)pl

  • 402. Data: 2009-12-06 18:01:51
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 13:08:16 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

    > Wystarczy że nie będą ignorowali zawiadomień od swojego operatora poczty /
    > internetu.

    Dla Ciebie to ignorowanie, dla mnie niezrozumienie przekazu. Jeśli dla
    Ciebie to jest to samo, gratuluję. Jesteś większym ignorantem niż oni.

    > Ciekawe, że nawet moja babcia potrafiła sobie przekonfigurować konto po tym
    > jak dostała informację od dostawcy poczty - elegancko wyjaśnione krok po
    > kroku co należy zrobić, screenshoty z popularnych programów. Co innego jak
    > operator poczty jest zbyt leniwy by poinformować swoich klientów o możliwych
    > utrudnieniach.

    Z całym szacunkiem dla Twojej babci, ale to jest circa 0.00% przekroju
    społeczeństwa.

    > Co technicznego jest w prostym tekście "jeśli wysyłasz pocztę przy użyciu
    > programu (np. outlook, thunderbird, the bat! ...) to od 1. grudnia musisz
    > zmienić konfigurację programu"?

    To, że dla niektórych osób Internet to ikonka na pulpicie.

    > I jeśli ta osoba ma olej w głowie to od razu im powie co mają zmienić w
    > programie by zaczęło znowu działać.

    Skoro Ty nie masz tyle oleju, by zrozumieć, że ktoś może nie wiedzieć,
    to skąd oni mają mieć?

    > Jakoś do mnie dzwonili.

    I to dowód na to, że nie dzwonią wcześniej do innych osób?

    > Wszelkie inne, przecież jasno napisałem.

    "Wszelkie inne". Rotfl. Gratuluję argumentu.

    > Można robić różne dziwne ruchy po
    > stronie providera internetowego - wykrywanie nienaturalnie dużego przyrostu
    > ilości pakietów wysyłanych na port SMTP, czasowe blokady itp. - ale są one o
    > rząd wielkości bardziej skomplikowane i znacznie mniej skuteczne od tego co
    > zastosowała TPSA.

    Wystarczy reakcja na skrzynkę 'abuse'. Nie trzeba nic więcej.

    > Nie samą neostradą spamerzy żyją. Do tego niektóre matołki sobie wyłączą
    > ograniczenie portu 25 i potem nadal radośnie będą spamować :(

    Pisałem o ruchach pozorowanych, prawda?

    > A co, dotąd spamerzy nie mogli tego robić? :>
    > To raczej Ty przerzucasz na wszystkich innych problem spamu - "niech sobie
    > ten spam lata gdzie chce, mnie to nie obchodzi". Nie potrafisz zrozumieć, że
    > twórcom botnetów w ogóle nie będzie się opłacało wykradanie haseł? Już kilka
    > razy padł tu argument o greylistingu, którego żaden spamer nie próbuje
    > omijać mimo że jest to banalnie proste...

    Nie rozumiesz, że się będzie opłacało. Jak już również wspominałem, że
    głupoty piszesz o greylistingu, bo ok. 20% botów obchodzi go bez
    problemu.

    > I potem jedyne co można robić to tłumaczyć "wie pan, bo to jest tak że albo
    > będzie dużo spamu i wszystkie normalne wiadomości, albo mało spamu i czasami
    > zginą ważne wiadomości".

    A tak będą ginąć, bo 'miał pan kiedyś wirusa, a mi serwer przez to wpadł
    w RBLa, więc żadnej poczty Pan nie wyśle przez tydzień'. Gratuluję.
    Tak, do RBLa można wpaść przypadkiem, ale jeśli botnety zaczną używać
    serwer+user+pass, to w zasadzie nigdy nie wypadnie.

    > Owszem, tyle że na nieco innych zasadach. W dodatku będzie sporo innych
    > przesłanek sugerujących że spamer dorwał się do takiego konta. I, koniec
    > końców, jedna blokada konta zablokuje tego spamera.

    Tak? A ja sądziłem, że w RBLach są tylko IP. Bez kont pocztowych
    nadawcy. Myślisz, że ktoś ze świata będzie patrzyć, że to dokładnie
    jedno czy dwa konta ślą spam? Nie, więc nie pisz o innych zasadach, bo
    nie ma żadnych 'innych zasad'.

    > Plusy są takie, że przy (załóżmy perfect world) całkowitym odcięciu SMTP dla
    > wszystkich enduserów spamerzy będą bez szans. Namierzenie spamera
    > wysyłającego z wielu zombiaków przy użyciu jednego konta albo wysyłającego
    > setki maili za pomocą danego konta jest dużo prostsze. Nie mówiąc już o tym,
    > że można np. zablokować możliwość zestawienia więcej niż jednej sesji SMTP
    > dla danego usera - i spamerzy idą gryźć piach, bo wysyłanie wiadomości po
    > kolei nijak się im nie opłaca.

    Że jak? Zombie będzie słał jak dotąd, tylko przez serwery z kolejnej
    bazy z użytkownikami z tej bazy. Spamerom bardziej się opłaca
    modyfikacja softu, bo botnet nadal działa i jest aktywny, a nie to co
    powinno być wykonane - likwidacja botnetu sztuka po sztuce.
    Widzę, że chyba blado rozumiesz działanie botnetu i rozległość zachowań.

    > No tak, teraz nie masz takiej możliwości. :)

    Teraz zamiast wygody dostanę problemy, co najwyżej nie dziś, ale za
    jakiś czas. Wątpliwe zwycięstwo.

    > I co niby by to miało dać? Niby jak spamerom miałoby zaszkodzić ubijanie
    > zombies kilka tygodni po tym jak rozpoczęły wysyłkę?

    Po tym, że zombie nie znika po jednej wysyłce, a służy latami, jak mu na
    to pozwolić. Ubicie w kilka tygodni 10% botnetu Neo to byłby wielki
    sukces.

    > Przedstawiłem, czegoś nie zrozumiałeś?

    'Wszelkie inne' jak rozumiem? Na tym poziomie nie znajdziemy
    porozumienia. Prosiłem o konkrety. Sądzę, że EOT.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 403. Data: 2009-12-06 18:11:24
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 13:20:43 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

    > U siebie nie zaobserwowałem - przez greylisting przebijają się głównie maile
    > wysłane przez różne OR.

    Na wielu serwerach mam podobne wyniki. Z krzywą delikatnie rosnącą.

    > I spamerzy będą mieli problem, bo operatorowi serwera pocztowego dużo
    > łatwiej będzie rozpoznać że jego nadawca właśnie zaczął rozsyłać spam.
    > Oby jak najszybciej taka blokada portu SMTP była wprowadzana przez dużych
    > operatorów - nie ma skuteczniejszej broni przeciwko spamerom.

    Heh, nie "jego nadawca", lecz ktoś korzystający z jego credentiali. To
    znacząca różnica. Zablokowanie konta pocztowego na takiej podstawie jest
    mocno problematyczne, szczególnie w przypadku korzystaniu z 99% paneli
    hostingowych (czy cPanel lub Plesk mają osobną blokadę SMTP i reszty?
    nie wydaje mi się, ale dawno nie używałem). Stosowanie ręcznych działań
    ma tę wadę, że działa mocno po fakcie, gdy Twój serwer już dawno jest
    uznany za skompromitowany.
    Zablokowanie IP nic nie da, bo wiele hostów będzie słać spam przy użyciu
    tego konta.
    Aby to sensownie rozwiązać będzie trzeba wdrożyć (kupić?) kolejną
    analizę statystyczno-heurystyczną zachowań i liczyć się z kolejnym false
    positives. I modlić się, żeby sprzęt to pociągnął.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 404. Data: 2009-12-06 18:17:39
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 12:17:16 +0000 (UTC), Michal Tyrala napisał(a):

    > Kto sie bedzie rzucal na Twoj serwer, skoro dzis mozna spokojnie
    > spamowac przez hotmaila, aol, gmaila i yahoo, etc?

    A czemu można spamować przez powyższe (chociaż z gmailem zdaje się nie
    jest tak łatwo)? Bo można założyć konto bez większych problemów, można
    też ukraść czyjeś dane i je wykorzystać.

    > IMO jesli powyzsi nie zrobia ze spamem porzadku (a skoro ichnie abuse
    > nie chce otrzymywac raportow, to chwile jeszcze bedzie jak jest), to
    > raczej nie licz na ,,boty wykradajace hasla''...

    Kwestia skali, jeśli się mylę i TP jest zbyt małym pionkiem, to będę się
    bardzo cieszyć, że się myliłem. Jeśli się nie mylę, to nikt z tu
    obecnych nie będzie mieć podstaw do radości.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 405. Data: 2009-12-06 18:46:34
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sun, 6 Dec 2009 19:17:39 +0100, Sylwester Zarębski wrote:

    > A czemu można spamować przez powyższe (chociaż z gmailem zdaje się nie
    > jest tak łatwo)? Bo można założyć konto bez większych problemów, można

    Brawo, juz wiesz czemu nikt nie wylozy paru miedziakow na dane Twoich
    userow.

    > Kwestia skali, jeśli się mylę i TP jest zbyt małym pionkiem, to będę się
    > bardzo cieszyć, że się myliłem. Jeśli się nie mylę, to nikt z tu
    > obecnych nie będzie mieć podstaw do radości.

    Z tego co widze, wolumen spamu przychodzacy z w/w mocno rosnie, ichnie
    abuse ma temat gdzies, wiec po co krasc hasla?
    W/w jakos nie ma w RBLach, nikt chyba tez se nie pozwoli na wycinanie
    gmaila czy innego hotmaila na jakims wiekszym serwerze pocztowym, bo by
    go useria zjadla zywcem.

    A to, ze z kradzionymi danymi usera mozna wyslac kilka maili, nie znaczy,
    ze bedzie to proceder oplacalny na skale obecnych botnetow.

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 406. Data: 2009-12-06 18:52:17
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 15:03:02 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

    > Powiedz mi - jakim cudem odcięcie klienta w miesiąc po rozpoczęciu rozsyłki
    > spamu ma cokolwiek dać? Chyba że chcesz odcinać klienta na podstawie
    > jakiegoś niezweryfikowanego zgłoszenia - jaasne, to jest pikuś w porównaniu
    > z takim dramatem jak konieczność ustawienia w programie pocztowym 587
    > zamiast 25.

    Wierz mi, chłopaki jak ich poprosić przez odpowiedni telefon, potrafią
    znaleźć co trzeba w przeciągu godziny, dwóch. Tylko czemu to nie działa
    przez skrzynkę abuse, nie rozumiem. Ogólnie rzecz biorąc, weryfikacja
    jest możliwa całkiem szybko, tylko wygodniej jest zrzucić na kogoś
    robotę, a ja nie lubię jak tym kimś mam być ja.

    > Tymczasem TPSA odcięła 100% spamu z neo (pomijając klientów którym jakiś
    > leniwy dureń zalecił wyłączenie blokady SMTP). "Definitywnie utracony
    > zombie" w ogóle nie boli - bo obok 10 userów którzy po miesiącu dochodzenia
    > zostaliby odłączeni od internetu przez TPSA będzie 10tys. takich którzy
    > właśnie zaczęli odkrywać internet z neostradą, klikając gdzie popadnie i
    > łapiąc wszystkie możliwe syfy.

    Myślałem, że ja wieszczę czarną przyszłość, ale Twoja jest czarniejsza,
    wręcz demagogiczna.

    > Czyli wolisz żeby spam nadal swobodnie latał, mówiąc krótko...

    Spam nadal lata, czy tego chcę czy nie. Wolę się przed nim zabezpieczyć
    w sposób maksymalnie deterministyczny, a nie statystyczno-heurystyczny.
    Wystarczy mi, że obecne antyspamy dla poczty przychodzącej potrafią
    robić sieczkę, nie chcę by to samo było dla poczty wychodzącej.

    > Póki będzie się dało wysyłać bezpośrednio od klienta do serwera na SMTP, nie
    > będzie się bawił w zmiany. A gdy już zdecydowana większość operatorów zrobi
    > tak jak TPSA to wtedy spamerzy będą cieniutko piszczeli.

    Uważam, że wtedy administratorzy serwerów będą cieniutko piszczeli.

    > Tak jakby teraz spamer nie mógł wysyłać przy użyciu userID.

    Mógł, a każda taka blokada przybliża do punktu, gdy będzie *musiał*.

    > Jak najbardziej filtruje, zwłaszcza ze względu na boty które mogą dodać
    > Received, ale nie mają wpływu na to co jest doń dopisywane.

    Po co filtrować po czymś co z założenia jest niepewne? Może po From i To
    też filtrujesz?

    > Botnety nie służą tylko do wysyłania spamu. Być może kiedyś przestępcy
    > bardziej się skupią na wymuszaniu "okupu" od ofiar które chcą uniknąć
    > DDoS - ale to nie jest żaden argument za tym by ułatwiać życie spamerom.

    Wycięcie po miesiącu 10% botnetu jest ułatwianiem, proszę Cię, bez
    takich...

    > U mnie wyniki są zgoła inne - ale mniejsza o to, niech będzie 20%. Po tylu
    > latach od wprowadzenia GL zaledwie 20%? W takim tempie kradzieże haseł to
    > zajmą im z 10 lat...

    20% wskazuje trend. Blokada portu SMTP również. Kwestia czasu. Jestem
    ostrożny w szacunkach więc rok wydaje mi się odpowiednim terminem.

    > A, jeszcze tutaj jedno: już widzę klienta beztrosko rezygnującego ze swojego
    > adresu email :) Całe szczęście że nikt nie wymyślił czegoś a'la przenoszenie
    > numerów w telekomach - wtedy to dopiero byłby raj dla spamerów...

    No i tu właśnie jest problem. Dodajmy do tego przywiązanie do swojego
    hasła, które będzie ktoś mimochodem ustawi, bo 'łatwiej zapamiętać' i
    masz wieczną bazę. Uważam, że odpowiedzialny za kontakt z klientem z
    komputerem zombie powinien być operator, a nie właściciel serwera
    poczty, nntp, www, czy czegoś jeszcze innego.

    > Łatwiej mi będzie wyłapać to że klient nagle rozsyła 10x więcej wiadomości
    > nadając równocześnie z kilku(dziesięciu) adresów IP. A w sumie to wystarczy
    > że próbuje nadać dwie wiadomości na raz.

    O, tak? Proszę podaj mi przepis na automat. Najlepiej tak, by po drugiej
    wiadomości był pewien swego (czyli bez false positives).

    > A niby czemu spam się ma zacząć teraz? Jeśli zacznie się teraz, to znaczy że
    > klient TERAZ ma trojana, a nie że miał go rok temu.

    Nie, *ktoś* ma trojana, a hasełko klienta zostało przechwycone w bliżej
    nieokreślonym czasie.

    > Cały czas zachowujesz się jakbyś uważał że obecnie spamerzy nie mogą robić
    > tego o czym piszesz.

    Cóż, robią. W ciągu jednej nocy miałem wysyłkę tysięcy spamu z kilku
    kont. Jednak się to zdarza od czasu do czasu, dlatego mam świadomość, iż
    ruch wykonany przez TP może być przelaną kroplą.

    > Jeszcze zrozumiałbym motywację tak lamentujących gdyby równocześnie taki
    > ruch wykonało 90% sieci udostępniających internet enduserom. Wierz mi,
    > spamerów strzyka to że jakaś TPSA zablokowała port 25.

    Mam nadzieję, że 'strzyka'. Logika zaś podpowiada mi, że niekoniecznie.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 407. Data: 2009-12-06 18:56:12
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 08:12:45 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):
    > Ma Pan w dużej części rację. Nie wydaje się Panu że dyskusja jest nie na temat?

    Bynajmniej.

    > Sprawa dotyczy ograniczania/zmieniania działania usługi podczas trwania
    > umowy terminowej, wymaga od klienta reakcji aby mógł zachować dotychczasowe
    > jej warunki, i dodatkowo wprowadza w błąd przez infolinię.

    Sprawa dotyczy zastosowania w końcu RFC przez dużego operatora. Wprowadzenia
    zmiany, która nikomu nie szkodzi - bez porównania mniej uciążliwej dla
    klientów niż np. wprowadzenie greylistingu czy wymaganie SMTP AUTH przez
    operatorów pocztowych. Wtedy też grzmiałeś że to skandal by wymagać od
    biednych ludzi zaznaczenia jednego checkboxa?

    > Dodatkowo wielu jej samozwańczych rzeczników postuje na tej grupie twierdząc
    > że to dla dobra wszystkich.

    Bo tak właśnie jest.

    > To w jaki sposób przyjmuje poczte serwer poczty, jakim portem, od kogo, jak i
    dlaczego
    > jest sprawą jego właściciela. Tylko i wyłącznie.

    Ale to czy działa zgodnie z ogólnie przyjętymi standardami - już nie. Tzn.
    tak się może wydawać temu właścicielowi, dopóki się nie zdziwi jak nikt nie
    będzie chciał od niego poczty przyjmować.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 408. Data: 2009-12-06 19:00:04
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 18:46:34 +0000 (UTC), Michal Tyrala napisał(a):

    > Brawo, juz wiesz czemu nikt nie wylozy paru miedziakow na dane Twoich
    > userow.

    Już wykładają, tylko nie wyciągane z MUA. Jeszcze nie.

> [...]
    > W/w jakos nie ma w RBLach, nikt chyba tez se nie pozwoli na wycinanie
    > gmaila czy innego hotmaila na jakims wiekszym serwerze pocztowym, bo by

    O, właśnie, i tym sposobem małe serwery pocztowe znikną, bo zostaną
    pogrzebane w RBLach. A spam jak będzie, tak będzie. Gdzie tu zysk?

    > A to, ze z kradzionymi danymi usera mozna wyslac kilka maili, nie znaczy,
    > ze bedzie to proceder oplacalny na skale obecnych botnetow.

    Wiesz, jeśli botnetom opłaca się skanować SMTP AUTH, POP3 i IMAP w celu
    uzyskania konta+hasełka (chociaż wiedzą, że pierwszy lepszy 'reaktor'
    będzie dropować po 2-3 błędnych próbach, a i tak jadą w kółko), to stoję
    mocno na stanowisku, że dodanie do trojanka wyciągania loginu/hasła z
    programu będzie małym pikusiem.

    Uważam, że EOT, bo w tej chwili sprowadza się do tego, co który z nas
    uważa jak będzie. :)

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 409. Data: 2009-12-06 19:10:08
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 19:11:24 +0100, Sylwester Zarębski napisał(a):
    > Na wielu serwerach mam podobne wyniki. Z krzywą delikatnie rosnącą.

    No OK, widocznie do mnie inne botnety pisują ;) Nie zmienia to faktu, że
    nadal przeważająca większość botnetów nie potrafi sobie poradzić z GL mimo
    że jego obejście jest banalnie proste.

    > Heh, nie "jego nadawca", lecz ktoś korzystający z jego credentiali. To

    To oczywiste.

> [...]
    > nie wydaje mi się, ale dawno nie używałem). Stosowanie ręcznych działań
    > ma tę wadę, że działa mocno po fakcie, gdy Twój serwer już dawno jest

    A czemu ręcznych? Wystarczy jeśli nie będzie się dało zestawić równocześnie
    dwóch sesji SMTP przy użyciu jednego konta + automatyczne blokowanie gdy
    zostanie wysłanych w jednej sesji więcej niż X wiadomości. Z natychmiastowym
    zresztą poinformowaniem mailowym klienta że jest podejrzany o spamowanie i
    żeby kontynuować - ma kliknąć w dany link i przepisać captcha.

    > Zablokowanie IP nic nie da, bo wiele hostów będzie słać spam przy użyciu
    > tego konta.

    Mowa o zablokowaniu konta gdy równocześnie się za jego pomocą wysyła maile
    z więcej niż jednego adresu.

    > Aby to sensownie rozwiązać będzie trzeba wdrożyć (kupić?) kolejną
    > analizę statystyczno-heurystyczną zachowań i liczyć się z kolejnym false
    > positives. I modlić się, żeby sprzęt to pociągnął.

    W "perfect world", gdzie pozostają już tylko botnety wysyłające przez
    submission, maszyny będą miały znacznie mniej spamu do obrobienia :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 410. Data: 2009-12-06 19:19:33
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sun, 6 Dec 2009 20:00:04 +0100, Sylwester Zarębski wrote:

    > O, właśnie, i tym sposobem małe serwery pocztowe znikną, bo zostaną
    > pogrzebane w RBLach.

    Dziwny wniosek...

    Botnet na MSA i kradzionych danych wywrozyles na za kwartal, to powyzsze kiedy
    ma nastapic? :-)