    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Taśmy LED - załamka
    Date: Thu, 1 Dec 2016 10:45:22 +0100

    W dniu 01-12-2016 o 09:47, wchpikus pisze:
    > Nie kupuj taśm zalanych tworzywem..
    > Ono ładnie wchodzi w reakcje z lutami, co skutkuje tak jak piszesz..
    > Kup nie zalane i będzie dobrze

    Dzięki, kupię nie zalane.

    Najpierw zrozumiałem wchodzenie w reakcję z lutami jako ich pogarszanie
    i przez to mniejszy prąd w LEDy.

    To się nie zgadza z moimi pomiarami. Ta taśma nadal bierze tyle prądu
    jak nowa (a chyba nawet trochę więcej), a świeci jakby prąd był z 5 razy
    (a może więcej) niższy.
    Przed instalacją zmierzyłem - 4m taśmy brały z zasilacza laboratoryjnego
    12V dokładnie 2A. A teraz zainstalowane około 3,5m bierze 2A z
    zasilacza, który daje nieco ponad 12V (nie starałem się dokładniej
    zapamiętać, może było 12,1 a może 12,05).

    Mam w związku z tym dwie teorie wyjaśniające dlaczego zalane tworzywem
    tracą jasność.

    1. Tworzywo rozgrzane stopniowo staje się przewodnikiem i daje upływność
    równolegle do LEDa. To by dawało obniżenie jasności przy zachowaniu
    dokładnie takiego samego poboru prądu jak dotychczas. LED działa jak
    stabilizator więc do pewnego poziomu upływności napięcie na nim w
    zasadzie będzie bez zmian (nieco spadnie co by się zgadzało z nieco
    większym poborem prądu). Rezystor nie jest w ten sposób bocznikowany, bo
    on jest chyba zimniejszy od LEDów (ale tego nie jestem pewien - ile tam
    na nim V się odkłada).

    2.Te zalane mają gorsze chłodzenie i LEDy się degradują na zasadzie
    przegrzewania?
    P.G.