  • Data: 2017-07-26 09:20:15
    Temat: Re: Terminal LNG
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 25 Jul 2017 21:48:26 +0200, WM napisał(a):
> [...]
    AAAAAACGA/q8yZ0x0QHCw/s1600/methane+-+Ts.png

    > Tu masz definicję x:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Stopie%C5%84_sucho%C5%
    9Bci_pary

    Masowo.
    Czyli mamy np 92% cieczy, a objetosciowo - pary 90%.
    Tak sie zbiornikow nie robi, za duzo by sie marnowalo :-)

    > Jeżeli objętość naczynia się nie zmienia i jest ono szczelne, to
    > wewnątrz jest ta sama masa czynnika (niezależnie od ciśnienia i
    > temperatury).
    > Zmieniają się tylko proporcje fazy ciekłej do gazowej (bo muszą być one
    > w równowadze termodynamicznej).
    > Mieszanka pary mokrej i cieczy ma więc stałą gęstość właściwą.

    Tylko chodzi mi o to, ze gdzies w tym podgrzewaniu rosnie istotnie
    objetosc cieczy.

    > Dlatego znajdź właściwą zieloną linię wykresu i jadąc nią odczytuj po
    > drodze inne potrzebne Ci parametry.

    Najblizej punktu krytycznego przechodzi linia 0.01m3/kg.
    A to raptem 100kg/m3, czyli 1/4 gestosci zimnego LNG.

    Chodzi mo o to, ze bierzemy 1m3 metanu w warunkach normalnych,
    sprezamy izotermicznie do 46 bar - z grubsza liczac powinno sie zrobic
    20 litrow.
    Teraz chlodzimy do -81C izobarycznie - znow zgrubsza liczac powinna
    objetosc spasc 1.5x, czyli 13 L.

    A to parametry bliskie punktu krytycznego, czyli gaz moze sie zaraz
    skroplic, nie zmieniajac przy tym objetosci - bo gestosc gazu
    krytycznego jest rowna gestosci cieczy.

    A po schlodzeniu do -162 objetosc cieczy spada do ~1 L.
    Duza zmiana, i ciekaw jestem co zawiodlo - szacunki powyzszego
    sprezania? Metan w pkt krytycznym to raczej nie jest gaz doskonaly.
    Czy ciekly metan w -82C ma jednak istotnie mniejsza gestosc ?

    Woda w temperaturze krytycznej tez ma gestosc 0.32g/cm3 - 1/3 tej
    normalnej.
    O, mam dane metanu - 0.162 g/cm3, tez ok 1/3.

    Czyli szacunek sprezania pomylil sie ok trzykrotnie, ale ciecz tez ok
    3 razy wieksza objetos ma niz przy -162C, i razem wyjdzie brakujace
    10x.

    J.