  • Data: 2019-05-24 18:56:02
    Temat: Re: Turbiny wiatrowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:xeHFE.189013$N...@f...ams1...
    On 2019-05-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A są inne komercyjne systemy?

    Chyba nie ma ... widac system "pod wiatr" lepszy".

    >Stawiałem na wysokość.

    >Nie wiem. Tak intuicyjnie czuję, że pionowa oś ma swoje zalety i np.

    Zalety ma, ale jak tak intuicyjne czuje, ze wad ma wiecej.

    >cały maszt mógłby być mniej masywny, a jaby był mniej to w przypadku
    >jakiś nieregularnych porywów wiatru bardziej by się gibał i wtedy
    >możnaby turbinę obnizyć i ramię przyłożenia siły byłby krórsze. Choc
    >drugiej strony pionowy wirnik to tez dodatkowo stabilizujący efekt
    >żyroskopowy.

    Taki teleskopowy maszt mialby IMO mniejsza sztywnosc niz staly.

    Ale zobacz na powierzchnie zataczana przez taki o osi poziomej.
    Olbrzymia jest, a taki o osi pionowej musialby chyba miec podobny
    przekroj dla wiatru.

    Albo wysokie łopaty, albo daleko odsuniete od masztu ... a pewnie
    jedno i drugie.
    IMO - zrealizowac by to bylo trudno, obciazenia w konstrukcji bylyby
    wieksze, a maszt w srodku wirnika by przeszkadzal.

    No i male sa, duzych nie ma, srednie ... byla w Polsce, ale sie
    zawalila.

    no 100m w Kanadzie stoi ... ale nie dziala.

    https://www.researchgate.net/figure/The-Eole-a-4-MW-
    110-m-Darrieuss-vertical-axis-wind-turbine-installed
    -at-Cap-Chat_fig2_315509311

    J.