  • Data: 2019-07-12 19:59:27
    Temat: Re: Układ pomiarowy pojemności złącz diod, najlepsze diody do sond w.cz.
    Od: "jedrek" <w...@...on> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F."
    > IMO - jesli ta wiedza potrzebna w celu strojenia ukladow LC, to tak
    > najlepiej.

    Wiedza potrzebna, bo zauważyłem, że w obiegu jest multum diod BAT85
    różniących się między sobą, jak zwykle ciężko wydumać kto produkował - takie
    typowe chińskie czasy. Niby ten sam produkt ale tylko z nazwy. Jedne są w
    jakiś króciutkich obudowach - takie prawie łezki jakieś 2,5mm a inne prawie
    4mm.
    I jedną taką partię 4mm, którą kupowałem ze 4 lata temu, ładnie, czytelnie
    podpisaną w poziomie BAT85, beż żadnych innych oznaczeń (więc trudno
    powiedzieć kto ją produkuje) wygrzebałem gdzieś z zasobów i ta ma świetne
    parametry, bo właśnie pojemność oscylującą w okolicy znikomego 2pF, a te
    inne piękne podpisane jako np ITT BAT85 to po 25pF miernik w tej samej
    metodzie pomiarowej pokazuje
    Duża pojemność niepotrzebnie tworzy dzielnik w sondach w.cz. znikomo
    sprzęganych z obwodem mierzony, sprzęg w okolicy 0,5pF i swoją pojemnością
    złącza niepotrzebnie osłabia sygnał.

    A potem użycie takich diod widać przy pomiarach.
    Widać to dokładnie w układach gdzie nie mamy jak np. meratronik V-640
    znikomego obciążenia 100 MOhm dla sondy (pomijając jego fabryczną sondę
    w.cz. z radziecką diodą germanową ostrzową GD507A), tylko wpinamy na żywca
    ustrój 100uA do pomiaru maleńkich sygnałów na poziomie zbliżonym do napięcia
    progowego diody. Przy tych lepszych sortach diodek tamte mają większego
    kopa.
    A taka nawet GD507A jak jest bezpośrednio obciążana ustrojem
    magnetoelektrycznym to odczyty daje dużo niższe niż BAT85, SD103A,B,C.
    W karcie GD507A widać zresztą, że przy prądach powyżej kilkuset uA ma
    większy spadek napięcia niż przeciętna Schottky.