    From: "Arbiter" <n...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <kg0uda$rah$1@news.icpnet.pl> <kgaals$a95$1@news.icpnet.pl>
    <kggoso$8o4$7@dont-email.me>
    <512be9fc$0$26686$65785112@news.neostrada.pl>
    <kgi0l8$tj2$4@dont-email.me> <512c8e65$1@news.home.net.pl>
    <512d1377$1@news.home.net.pl> <512d16d3$1@news.home.net.pl>
    <512d2275$1@news.home.net.pl> <512d3334$1@news.home.net.pl>
    <512e6394$1@news.home.net.pl>
    <512e6959$0$1215$65785112@news.neostrada.pl>
    <512e6e2e$1@news.home.net.pl>
    <512e74c0$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
    <512e88e3$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
    <512f4319$0$26708$65785112@news.neostrada.pl>
    <512f909c$0$1300$65785112@news.neostrada.pl>
    <512fa594$0$26687$65785112@news.neostrada.pl>
    <512fa684$0$1303$65785112@news.neostrada.pl>
    <512fb0ec$0$1310$65785112@news.neostrada.pl>
    <512fccbc$1@news.home.net.pl> <kgpnk3$2u8$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Uwaga pirat - HID Xenon
    Date: Sat, 2 Mar 2013 01:09:38 +0100

    Użytkownik "Artur Maśląg" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:kgpnk3$2u8$1@node2.news.atman.pl...

    Artur,

    > No nie znam się :) To tylko eksperymenty garażowe :) Brałem
    > też czynny udział w podobnych eksperymentach w czasach kiedy
    > pojawiły się w Polsce H4 i zaczęły się przeróbki z R2. Tyle,

    Podsumowując
    - zaczynasz zauważać że nie znasz się i jest to dobre spostrzeżenie. Ale
    zawsze można wyrównać wiedzę prowadząc ekperymenty lub czytając różne
    materiały. Polecam forum hidplanet.com. Można się dużo dowiedzieć, ludzie
    dyskutują o konkretach, nie zauważyłem by jakakolwiek dyskusja kończyła się
    "pokaż pomiary". Raczej każda się zaczyna - pokaż zdjęcia "beamshot". Osoba
    zorientowana w technice oświetleniowej jest w stanie ocenićna podstawie
    dobrego zdjęcia czy światło jest ok.

    - eksperymenty robiłeś 20 lat temu z reflektorami H4, i co można zauważyć
    zdobyłeś cenną wiedzę jednak trudno ją ekstrapolować na nowoczesne
    konstrukcje projektorów (w ogóle na konstrukcje projektorów nawet te sprzed
    20 lat)

    - robiłeś również test wsadzając palnik xenonowy H4 do reflektora H4 i
    doszedłeś do słusznych wniosków, że to jest dno i wodorosty i nie nadaje się
    na ulicę. Zgadzam się z tym. Szkoda, że nie posiadasz garażowych zdjęć, bo
    mogłoby to być ciekawe - każdy coś by się dowiedział i mógł stwierdzić że to
    nie działa. Zdjęcie wiązki to podstawa do dyskusji i formułowania wniosków.
    Ja również robiłem takie doświadczenia i w moim przypadku to nie zadziałało.
    Przyczyn jest kilka:

    1. Żarówka halogenowa H4 jest wykonana precyzyjnie - chodzi tu o przesłonę
    nad żarnikiem mijania. Przesłona osłania odpowiedni kąt (ZTCP
    180stopni -15stopni na asymetrię). W palnikach xenon ta przesłona jest
    wielka aby otulić z odstępem całą żarówkę. Dodatkowo w tej przesłonie jest
    prostokątna szczelina z tyłu. Przesłona nie spełnia standardów. Przesłona
    jest przy tym ruchoma aby realizować funkcję światłą drogowego. Ruch jest
    tak nieprecyzyjny i zakrycie tak niedokładne, że na mijania wpada wiele
    wiązek które nie powinny wpaść
    http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/18300
    Te wiązki oślepiają. W moim doświadczeniu takie rozwiązanie w ogóle się nie
    sprawdziło ale być może są lepiej skonstruowane reflektory H4 i palniki
    xenon H4, i zadziała to lepiej. Należy opierać się na konkretnych
    wdrożeniach i zdjęciach strumienia.

    2. Reflektory H4 są przestarzałe i zwykle nie dają precyzyjnego formowania
    wiązki. To co się mieści w normach dla żarówki halogen, zaczyna oślepiać
    przy xenonie (nawet przy dobrej przesłonie i ognisku)

    - w oparciu o swoje doświadczenia z H4 ekstrapolujesz wyniki na wszystkie
    przeróbki - również wsadzenia dobrze zogniskowanego palnika do soczewki
    halogenowej formującej identyczną wiązkę jak xenon. Jednak nie masz ku temu
    żadnych podstaw ani doświadczeń. Trudno określić na jakiej podstawie
    formuujesz swoje tezy - brak źródeł. Tezy są błędne.

    Realia są takie, że producenci:
    1. Są oszczędni i produkują identyczne soczewki i całe lampy w wersji
    halogen i xenon. Przykład to skoda roomster i Fabia2 - po wsadzeniu dobrego
    palnika H7 otrzymujemy identyczną wiązkę i funkcjonalność jak w reflektorze
    bixenon D2S Hella.
    2. Sprzedają xenony za grubą kasę, więc w materiałach reklamowych piszą, że
    to są zupełnie inne lampy. Większość ludzi którzy nie sprawdzili w praktyce
    łykają to jak pelikany a to co przeczytali powielają na forach. Zgadzam się,
    że wsadzenie xenona do H4 to jest syf, ale wsadzenie palnika H7 do
    projektora Hella daje efekt identyczny jak w fabrycznym xenonie.Jakość
    przeróbki zależy od jakości chińskiego palnika, ale jeszcze nie spotkałem
    się aby taki projektor oślepiał (a trochę takich eksperymentów zrobiłem)

    > To oczywista oczywistość - widać to gołym okiem ;)

    Wydaje mi się że nie znasz też trendów a wręcz standardów projektowania
    nowoczesnych świateł mijania w technologii soczewkowej. Obecnie soczewki
    wykonywane są tak aby poza linią odcięcia celowo było światło służące do
    oświetlania znaków oraz aby samochód widoczny był również gdy oko osoby
    jadącej z przeciwka znalazło się poza linią odcięcia. Projektanci
    wykorzystują różne metody, przykład zobaczysz tutaj
    http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/17248.Nowoczesne.r
    eflektory
    oraz tu
    http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/15581.Rozczepienie
    .wiazki.w.soczewce

    Krytykujesz z góry moje doświadczenia, nie odnosząc się do konkretów. Na
    przedstawioną wiązkę nie jesteś w stanie nic powiedzieć, zasłaniając się
    "przedstaw wyniki".

    Ta dyskusja jest jałowa w tym sensie, że Cię nie przekonam. OK, nie muszę,
    nie mam ani potrzeby ani celu. Jednak może ktoś na grupie przeczyta i coś
    się dowie, powiększy swoją wiedzę. Z racji tego, że prowadzę stronę o
    technice oświetleniowej, sporo ludzi pisze do mnie na maila i przedstawia
    swoje doświadczenia i zdjęcia rozebranych soczewek. Takich których nie
    znałem. Dużo się dowiedziałem. To mnie podbudowuje, że ludzie w PL coś
    robią, analizują, badają. Tu w dyskusji również kilka osób pisze rozsądnie
    (np vienioo)