    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik?
    Date: Mon, 1 Aug 2016 18:18:13 +0200

    news:579f1e4b$0$654$65785112@news.neostrada.pl...
    > Po to wymyslili ten "wybierak krzyzowy", ze jego realizacja za pomoca
    > zwyklych przekaznikow byla kosztowna.

    Tylko przekaźniki będą lżejsze i mobilniejsze. Oraz łatwiej serwisować taki
    zestaw. Przekaźniki my na centrali sami robiliśmy, w sensie wymiana, czy
    regulacja, a do wybieraków przychodził do nas specjalny technik. W Poznaniu
    podobno nie konserwowano wybieraków i tam ze sprawnością centrali było
    gorzej, też Pentaconta-GCI.

    > Ale nie ma takiej rzeczy, ktorej nie dalo by sie zrobic na duzym atmelku
    > :-)
    > I setce przekaznikow zwyklych :-)

    A po co mi Atmel ze zwykłymi przekaźnikami? To już nie lepiej 4067?
    Pójdzie ci przepięcie z centrali i usmażysz swojego procka...

    > I potem sie nie zmiesci w przewidziane miejsce.

    Zmieści się, ale3 bez zbędnych "przydasi", choć jak ktoś zechce i tym
    posterować, to przecież czemu nie? Mnie chodzi tylko o zamienność, a to nie
    powinno wiele miejsca zająć.

    (bety od starych central)
    > Mysle, ze sie pozbyli wraz z ostatnia taka centrala.
    > A teraz to tylko allegro, e-bay ...

    Obawiam się, ze tak, o ile ktoś w ogóle... Sprzedają ludkowie wybieraki 25 i
    50 pozycji obrotowe, ale zanim zapoznasz się z ceną, to usiądź...

    > A te K66 to nie byla Pentaconta ?

    Łączy je tylko krzyżowość wybieraków i ewentualnie łącze międzycentralowe.
    Nawet konstrukcja wybieraków, choć z zewnątrz może wiele się nie różni na
    oko, to wewnątrz jest zupełnie inaczej.
    Wybierak Pentaconta ma wąs (wchodzi pod zaczep i pociąga zespół sprężyn w
    wielokrociu) ozadzony na palcu wyróżniającym, WK610 palec ma goły i on
    rozchyla w potrzebną stronę wąsy (są dwa na palec) wchodzące pod zaczep
    układu sprężyn stykowych. Zasada działania jest za to identyczna - Najpierw
    działa drążek (to długie, cienkie, poziome), przechylając palec
    wyróżniający, który wprowadza wąs pod zaczep układu sprężyn. Następnie
    działa mostek (to krótsze, masywniejsze, pionowe, i tak zostaje do
    rozłączenia połączenia), powodując, dzięki wąsowi pod zaczepem, pociągnięcie
    układu sprężyn i połączenie/przełączenie go. Następnie zwalnia drążek,
    ponieważ już nie trzeba palca, dzięki budowie zaczepu, wąs jest zakleszczany
    i dopóki mostek nie zwolni, połaczenie jest skrzyżowane, stąd nazwa
    wybieraka. Łączny czas zadziałania 0.1-0.3 sekundy.

    > Nie opracujesz, bo to duzo zmudnej pracy mechanicznej wymaga.
    > No chyba, ze masz dobrze wyposazony warsztat.

    Do przekaźników? Wybieraka może nie zbuduję, ale jak kasa będzie,
    przekaźniki się zestawi, krosówki mam 4200 metrów (tak, 4.2 km), trzy duże
    szpule, więc nie ma siły, by nie starczyło.
    I będę mieć zamiennik.

    > Choc w dobie wycinarek laserowych moze i to nie takie drogie by bylo ... a
    > swoja droga - moze by sie dalo czesc konstrukcji z plastyku na drukarce 3D
    > zrobic.

    Ale ja nie chcę wybieraka robić, jeno zamiennik jego. Trafię oryginał, to
    spożytkuję, z pewnością, nie trafię, przekaźników w handlu od pyty, tylko
    kasy i cierpliwości trzeba będzie zebrać, by nie dać się nabić na
    "relay-voodoo" za 800 i więcej PLN sztuka... Może połączę działanie klucza
    analogowego CMOS i jakichś prostych przekaźników separujących, by nie
    załatwić wybieraka przepięciami...?

    > Tym niemniej:
    > a) kupic wybierak na zlomie a nie robic,

    Pewnie pójdę tą drogą. Może być problem z przezwojeniem cewek, ale myślę, ze
    da sie zrobić. O ile będzie sens, jeśli za bardzo nie skoroduje.

    > lub
    > b) sprzedac to co sie ma,

    Bo ja wiem...?

    > No chyba, ze jakas grupe kolekcjonerska powolacie

    Aż tak wygłupiać się nie zamierzam.
    Ale jeśli trzeba będzie?

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski