    From: Uncle Pete <4...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Wymiana monitora - warto?
    Date: Tue, 1 Jan 2019 10:58:02 +0100

    On 2019-01-01 10:10, Piotr Rezmer wrote:
    > Cześć
    > Obecnie posiadam dwa monitory 24" 1920x1200 Gateway 2485. Monitory mają
    > matrycję S-PVA. Mają już po 10 lat, co widać po czasie rozgrzewania
    > podświetlenia jednego z nich. W drugim szwankują chyba kondensatory bo
    > po włączeniu obraz pojawia się na sekundę i znika. Dopiero po kilkunastu
    > minutach i włączeniach/wyłączeniach zaczyna działać prawidłowo.
    > Wadą monitorów jest też duży pobór mocy, w okolicach 100W na monitor.
    >
    > W takiej sytuacji zastanawiam się czy ma sens kupowanie taniego monitora
> [...]

    Jakość obrazu - pojęcie bardzo subiektywne, ale moim zdaniem
    programowanie + oglądane filmów to są obecnie niezbyt wygórowane wymogi
    wobec monitora. Na co dzień pracuję na Eizo z matrycą C-PVA i
    podświetleniem na lampach z zimnymi katodami (i modlę się, aby żył jak
    najdłużej), którego co pewien czas kalibruję (wykorzystuję go m.in. do
    obróbki zdjęć, ale także mam dużo pracy z tekstem). Na działkę rok temu
    kupiłem najtańszy monitor AOC i2276Vwm 22" z matrycą IPS z
    podświetleniem rzecz jasna na LED-ach, ale w technologii flickr-free.
    Byłem bardzo pozytywnie zaskoczony jak na cenę 418 złotych. Do pracy z
    tekstem jest jak najbardziej OK, ma bardzo duży zakres jasności
    podświetlania matrycy, więc można ustawić go tak, aby nie walił po
    oczach. Filmy się ogląda dobrze, IPS ma szerokie kąty, a to, ze nie ma
    dobrej czerni, specjalnie nie przeszkadza. Do poważnych prac z kolorem
    nie nadaje się z kilku względów, ale znając jego właściwości można
    osiągnąć zadowalający wynik przy niezbyt skomplikowanych pracach. Jedyna
    poważna wada to pojawiające się i znikające martwe piksele i subpiksele
    w ilości poniżej tej, którą można reklamować. Większość udało się
    "wymasować", reszta zniknęła sama poza jednym martwym pikselem - w
    pracach w Wordzie czasami przeszkadza, ponieważ wygląda jak kropka. Przy
    oglądaniu filmów i pracach graficznych ten piksel zupełnie nie przeszkadza.

    Ale moje doświadczenia z tanimi monitorami na IPS dotyczą tylko tego
    modelu (i konkretnego egzemplarza), nie wiem więc jak zachowują się inne.