    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sat, 4 Mar 2017 14:56:50 -0800 (PST)
    Subject: Re: Z serii "głupie pytanie"
    From: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu piątek, 3 marca 2017 10:16:18 UTC+1 użytkownik Uncle Pete napisał:
> [...]
    lustrzanek AF. I cyfrowych i analogowych. Natomiast w bezlusterkowcach będzie działał
    bezproblemowo.

    > Ciekawe, że w lustrzankach sprzed czasów AF problemów z pomiarem światła
    > nie było, a w tamtych czasach chyba w ogóle nie było jeszcze filtrów
    > kołowych. Miałem po kolei kilka różnych lustrzanek z pomiarem TTL i
    > dopiero pierwsza z AF (Pentax MZ-5n) zaczęła przekłamywać (fajnie
    > wyglądało jak skierowało się aparat na białą ścianę i kręciło się
    > filtrem, oglądając wskazania w wizjerze), ale AF działał normalnie. Przy
    > okazji - MZ-5n także mocno przekłamywał z obiektywem shift, trzeba było
    > najpierw zmierzyć światło, a potem przesunąć obiektyw.

    Winą za przekłamanie należy obarczyć elementy układu pomiarowego, polaryzujące
    światło. Na skutek skrzyżowania płaszczyzn polaryzacji światła przez filtr i te
    elementy, do czujników dostawało się go o wiele mniej niż powinno.
    Jak popatrzysz na lustro takiej lustrzanki, to zobaczysz na nim delikatny wzorek
    (patrząc pod odpowiednim kątem}.
    Można dodać że takie problemy występowały też w niektórych lustrzankach bez AF, o
    ile mnie pamięć nie myli było to związane z pojawieniem się pomiaru matrycowego
    światła..
    Pozdrawiam Marcin