  • Data: 2010-10-12 16:47:41
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: adam <a...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

    On Oct 12, 6:00 pm, "Jakub Jewula" <b...@s...com.pl> wrote:

    > Byc moze tego pojazdu ale nie tej sytuacji.

    Drugi akapit myszka ktory ja cytowalem a ty wycieles opisuje
    sytuacjie: z wiaterm szybciej niz wiatr:

    > myszek :
    > Natomiast jadac z wiatrem, i to niezaleznie od predkosci,
    > mamy odwrotna sytuacje: kola odbieraja czesc energii ruchu
    > pojazdu, stawiajac dodatkowy opor, w zamian napedzaja smiglo,
    > ktore daje ciag. Dzieki temu, ze predkosc wzgledem wiatru jest
    > mniejsza niz wzgledem jezdni (dla powolnego ruchu - ujemna,
    > dla szybkiego - dodatnia, ale nadal mniejsza o wartosc predkosci
    > wiatru), ciag smigla jest wiekszy od oporu, stawianego przez kola.

    Troche mylace jest tylko: "kola odbieraja czesc energii ruchu
    pojazdu...", ale poprawne jest: "...stawiajac dodatkowy opor". Kola
    hamuja, ale mniej niz smiglo ciagnie.

    > Zauwaz drobna roznice miedzy "jedziemy pod wiatr"
    > a "jedziemy tak szybko z wiatrem, ze go przegonimy
    > i zaczynamy "jechac pod wiatr".

    Tak, to jest co innego, ale sytuacje sa symetryczne. Role ziemi i
    powietrza sa po prostu zamienione:
    http://www.youtube.com/watch?v=za_rPKSwiyc

    > W pierwszym przypadku dostajemy gratis energie wiatru,
    > ktora wykorzystujemy do napedu pojazdu.
    >
    > W drugim musimy wykonac prace, zeby zaczac "jechac pod wiatr".

    W obu przypadkach pojazd wykonuje (dodatnia) prace w swoim ukladzie
    odniesiena, tylko ze raz na ziemi (pod wiatr) a raz na powietrzu (z
    wiatrem szybciej niz wiatr).