  • Data: 2019-10-11 20:53:02
    Temat: Re: Z80 jako jedyna szansa w postapokalipsie
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 11.10.2019 o 12:06, Atlantis pisze:

    > Czyli mówimy właśnie o systemie zaprojektowanym do utrzymywania
    > globalnej populacji liczonej w dziesiątkach-setkach milionów ludzi.
    > Gdzie zdecydowana większość zajmuje się uprawą roli.
    > Na świecie żyje obecnie ponad siedem miliardów ludzi. W samej europie
    > około 750 milionów. Zrezygnuj z nowoczesnych metod uprawy, a zdecydowana
    > większość będzie musiała umrzeć z głodu, lub - co nawet bardziej
    > prawdopodobne - zostać zabita przez głodnego osiłka, z powodu bochenka
    > chleba.

    Skoro już jest totalny offtopic to dorzucę parę słów.
    Wrocławski chemik Fritz Haber wymyślił metodę produkcji nawozów
    azotowych. Potem z inżynierem Carlem Boschem wdrożyli ją w skali
    przemysłowej. W chwili obecnej jest to praktycznie jedyna metoda
    produkcji tych nawozów (pozostałe 0.1% to odpady z innych technologii).
    W chwili obecnej proces Habera-Boscha "asymiluje" z atmosfery więcej
    azotu, niż procesy naturalne. Ktoś policzył, że wyłączenie tej jednej
    technologii spowoduje śmierć głodową 1/3 populacji ludzi.
    Ciekawostką jest fakt, że Haber zrobił to dla celów militarnych przed
    rozpoczęciem pierwszej wojny światowej. Niemcy zdawali sobie sprawę, że
    Anglicy przerwą dostawy saletry chilijskiej, będącej wówczas jedynym
    źródłem azotanów do produkcji materiałów wybuchowych. A bez nich
    prowadzić wojny się nie da.
    Kiedy Niemcy zaczęli dostawać po tyłku, Haber wykombinował technologię
    produkcji takich zabawek jak Tabun, Sarin czy Soman (technologia ta jest
    dziś stosowana do produkcji środków ochrony roślin, na przykład
    Bi58,Diazinonu czy Roundupu). Wypuszczenie chloru pod Ypres to też jego
    pomysł (osobiście nadzorował odkręcanie butli). Po wojnie, jako
    zbrodniarz wojenny, wylądował w angielskim więzieniu. Nagrodę Nobla z
    chemii pojechał odebrać na przepustce.
    "Jam cząstką tej siły, co zła pragnąc dobro czyni."

    P.P.