  • 21. Data: 2017-03-10 02:21:21
    Temat: Re: Zapraszam - wirtualne muzeum - polskie telefony
    Od: Grzexs <g...@u...pl>

    > Dzięki, ale już było! Na dole strony są schematy :)

    Ale nie grażdanką :)

    --
    Grzexs

  • 22. Data: 2017-03-10 03:14:07
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Thu, 9 Mar 2017 20:15:33 +0100
    "HF5BS" <h...@...pl> wrote:

    > Ja postaram się porobić playlisty (jak ta z SALME), pogrupowane tematycznie,
    > specjalnościowo, zależnie od danego tematu.
    > Ty byś zamieszczał linki do nich. Albo też do gotowych juz playlist, jeśli
    > by jakaś zgadzała się tematycznie z danym obiektem.
    > Pierwszy link już masz :) (podawałem... powtórzyć, czy wygrzebiesz go?)

    Znajde :) Fajny pomysł. Filmiki znajdujesz na samym youtubie czy wrzucasz skądś
    jeszcze?
    Generalnie mam taki nawyk, że jeśli coś mi się na yt podoba to zaraz sciągam
    "backup", bo dzisiaj coś jest a jutro tego nie ma. A to prawa autorskie a to coś...

    P.

  • 23. Data: 2017-03-10 10:29:14
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w wiadomości
    a.com.delete.pl...

    > Znajde :) Fajny pomysł. Filmiki znajdujesz na samym youtubie czy wrzucasz
    > skądś jeszcze?

    Na razie szperam w YT, ale jak coś inną drogą wpadnie, to tylko może być
    ból, że się do playlisty nie dołaczy. Wtedy po prostu albo inna playlista,
    albo bezpośrednio link do filmu. Bo to są playlisty, nie wrzucałem tych
    filmów, tylko zaciągałem na własną listę odtwarzania, a tę mogę
    zaprezentować wszystkim.

    > Generalnie mam taki nawyk, że jeśli coś mi się na yt podoba to zaraz
    > sciągam "backup",

    Słusznie!

    > bo dzisiaj coś jest a jutro tego nie ma. A to prawa autorskie a to coś...

    Myślę o poszperaniu wprost w jakimś P2P, ale wtedy rzeczywiście, p.a...,
    etc.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 24. Data: 2017-03-10 15:59:59
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr C. <p...@m...com.delete.pl> wrote:

    > Uzupełnie informacje, czasem operuje się skrótami które dla piszącego są
    > znane a dla odbiorcy niekoniecznie...

    No właśnie, stąd proof-reading :)

    > Podobnie jak TN1+1 - dwa telefony na jednej parze, tylko bardziej
    > prymitywne rozwiązanie, opsiane troche pod koniec tej strony:
    > http://telesfor99.org/index.php/telefony-modele/cb-4
    9-i-cb-59/

    Ok, doczytałem pod linkiem do Wiki, już jasne :)

    > Masz pełną serwisówkę? Ja tylko część ze schematami - wrzuciłem linka - ale nie mam
    całości

    Nie mam, mówiłem o tej części na stronie.

    > Tutaj 100% pewności nie ma, tylko luźne dywagacje. Najprawdopodobniej
    > tak jednak było. To nie działało w sieci publicznej a tylko w
    > centralkach wewnętrznych - podobne zastosowanie jak flash.
    > Zachodnioeuropejskie telefony miały taki przycisk dość często i w sumie
    > większość ludzi nie miała pojęcia po co.

    Dziś funkcję przycisku "mam ale nie wiem co to" spełnia Scroll Lock ;)

    > Więcej po ang. na stronie znajomego Holendra:
    > http://www.matilo.eu/idk/waar-is-dat-witte-knopje-no
    u-toch-voor-bijna-niemand-weet-het/?lang=en

    No i znowu jasne - dzięki!

    Tak jeszcze pomyślałem - może warto opisać różne sposoby podłączenia
    telefonów? Bo mamy przecież normalne dwużyłowe, dwie żyły + uziemienie,
    kojarzę jeszcze że było rozwiązanie z osobną żyłą do dzwonka (ale może
    kojarzy mi się źle)...

    > Tak, do przywołania operatorki na centrali. Identycznie jak prastare
    > telefony, tylko że w dość nowoczesnej (jak na czasy) obudowie, co bylo
    > nieco kuriozalne.

    Hmm, a mówiąc o tych prastarych - one pracowały bez centrali, tylko
    jeden-do-jednego, czy jak to było? Gdzie dzwoniło, jak zakręciło się
    korbką?

    Ja najwcześniejsze wspomnienia z centralą ręczną mam takie, że podnosiło
    się słuchawkę i odzywała się operatorka, a jak się ją zdenerwowało (za
    dzieciaka), to odłączała linię na jakiś czas...

    > Przyłączał tel. do linii. Generalnie po samym podniesieniu słuchawki nie działo się
    nic, dopiero wciśnięcie przycisku zajmowało linię.

    Czemu takie rozwiązanie?

    > Po prostu mało co tam jest, draft taki. Hasło - szeroko stosowane w teleinformatyce
    "dupa".

    Jasne :) Dzięki.

    > Kolega z którym to współtworze mnie namawiał, kiedyś to było moje główne
    > hobby.

    Pamiętam (kojarzę grupę Telesfor) :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 25. Data: 2017-03-10 16:01:33
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Łącznica, jest częścią wykonawczą centrali. W mowie potocznej, a nawet
    > niezbyt potocznej, używa się zamiennie "łącznica" i "centrala", ale to nie
    > jest to samo - centrala jest pojęciem szerszym.

    Ok, więc centrala centralnej baterii - o co chodzi z centralną baterią?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 26. Data: 2017-03-10 16:26:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    .
    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    >Ok, więc centrala centralnej baterii - o co chodzi z centralną
    >baterią?

    Nie wiesz ?
    Centrala zasila telefony.

    A w wojsku odwrotnie - telefony maja wlasne baterie
    (system MB - miejscowa bateria).

    Bateria w sumie potrzebna tylko do zasilania mikrofonu weglowego.

    Tzn dawniej, bo teraz telefon bardziej skomplikowany.

    J.

  • 27. Data: 2017-03-10 16:31:44
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie wiesz ?
    > Centrala zasila telefony.
    >
    > A w wojsku odwrotnie - telefony maja wlasne baterie
    > (system MB - miejscowa bateria).

    Pierwsze wiedziałem, drugiego nie.

    > Bateria w sumie potrzebna tylko do zasilania mikrofonu weglowego.

    A jak się dzwoni? Korbka i generator? I co ważniejsze, jak się wtedy
    wybiera adresata dzwonka?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 28. Data: 2017-03-10 16:53:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Ok, więc centrala centralnej baterii - o co chodzi z centralną baterią?

    CB jest łącznica, centrala, to także zasilanie, kable, przełączalnia... Ale
    zgadzam się, z racji wielkiej powszechności określenia łącznicy mianem
    centrala, by używać tego określenia także do łącznicy.

    CB - Centralna Bateria - zasilanie jest centralne, w domu masz tylko
    aparat, obsługa wygodniejsza, niż MB. Pad zasilania kładzie całą łączność.
    Raczej nie jest przewidziana bezpośrednia praca 2 aparatów.
    MB - Miejscowa Bateria - lokalnie zasilasz mikrofon aparatu baterią, którą
    co jakiś czas musisz wymienić/naładować (jeśli jest taka). Pad baterii
    kładzie tylko twój aparat, a jak się uprzeć, z baterii można zrezygnować,
    wykorzystując jako mikrofon słuchawkę odbiorczą, lub drugą słuchawkę taką,
    jak słuchasz, tylko trzeba głośniej mówić. Bardzo prosta jest bezpośrednia
    współpraca 2 aparatów, niepotrzebne są im żadne urządzenia pośredniczące do
    tego, prócz linii.

    Istnieją aparaty MB, przystosowane do pracy także z centralami CB. Mają
    jednak wszystkie wady, ale i zalety, aparatów MB nieprzystosowanych.
    Zadziałają zarówno z najnowszą centralą, jak i bezpośrednio połaczone linią,
    wydzwaniane induktorami. Należy pamiętać o baterii zasilającej mikrofon -
    nie dostaje on zasilania z centrali, do której został podłączony! Choć chyba
    byłbym w stanie tak go zmodyfikować, żeby się przełączał na to zasilanie, i
    to automatycznie. Skąd i po co takie aparaty? Istniały centrale MB, gdzie
    linia nadrzędna była już CB i to z wybieraniem, wydzwaniało się telefonistkę
    i prosiło o miasto, wpinała sznur i abonent już sam dzwonił. A lokalnie -
    korbką, panie, korbką...

    Można kombinować z potraktowaniem aparatu CB jako MB i zasilić go
    lokalnie... ale to już proteza, bo i tak trzeba jeszcze zapewnić dzwonienie.
    Można liczyć na to, że do tego celu nada się klapanie widełkami, co pozwoli
    wytworzyć impulsy na tyle silne, że pobudzą dzwonek drugiego aparatu (jak
    badałem generatorem, już 5V pobudzało dzwonek). Ale bedzie to raczej efekt
    uboczny, niż przewidziane działanie. Zadziała tylko w aparatach z dzwonkami
    mechanicznymi, lub takich chińskich badziewiach, gdzie dzwonek, to prosty
    generator, który w skrajnych przypadkach może zostać pobudzony już energią
    prądów m.cz. głośniejszej rozmowy, czy trzasków na linii - i rozmowie będzie
    towarzyszyć poćwierkiwanie.

    Mam gotowy schemat układu (ewentualnie do dopieszczenia wartości elementów)
    Linii Bezpośredniej, umożliwiajacy połączenie 2 aparatów CB, zawiera 3
    przekaźniki. Układ ten daje im też zasilanie. Jest to moje własne
    opracowanie, niezależne od innych istniejących.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 29. Data: 2017-03-10 16:57:55
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > (system MB - miejscowa bateria).
    >
    > Bateria w sumie potrzebna tylko do zasilania mikrofonu weglowego.

    W rzeczy samej. Jeśli więc wepchniemy tam drugą wkładkę słuchawkową, to
    teoretycznie, mozna korzystać z telefonu zupełnie bez zasilania z zewnątrz.

    > Tzn dawniej, bo teraz telefon bardziej skomplikowany.

    Spotkałem się z rozwiązaniami, gdzie zamiast korbki w linię szło odpowienio
    obniżone napięcie z sieci (50 Hz), albo wręcz, w aparacie był generator,
    który pierdział w linię i telefonistce spadała klapka informująca o
    wywołaniu, zasilany lokalnie rzecz jasna. Ale to rzadkie rozwiązanie.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 30. Data: 2017-03-10 17:47:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >W rzeczy samej. Jeśli więc wepchniemy tam drugą wkładkę słuchawkową,
    >to teoretycznie, mozna korzystać z telefonu zupełnie bez zasilania z
    >zewnątrz.

    Na niewielka odleglosc.

    Mowi sie, ze Bell wynalazl telefon ... a on wlasnie dal druga
    sluchawke ... i to sie nie sprawdzalo w praktyce.

    J.